Chia-pudding! (Glutenfri, Laktosefri og Lav-FODMAP)

Chiafrø er relativt nytt for meg, men det jeg har forstått er at disse frøene er noe som bør inngå som en del av kosten. Chiafrø er nemlig en av planterikets beste kilder til omega 3 – To ss chiafrø inneholder faktisk mer omega 3 enn en laksefilet (!) I tillegg inneholder chiafrø godt med kalsium og kan være spesielt viktig for deg som unngår melkeprodukter. Chiafrø er også en fullverdig kilde til protein da de inneholder alle de essensielle aminosyrene vi trenger. Frøene er en ekstrem-kilde til fiber; de er slimdannende i tarmen og kan fremme fordøyelsen hos både deg med forstoppelse (husk å få i deg nok væske!) og for deg som sliter med løsere mage. Chiafrø kan kjøpes i større matvarebutikker som Meny og ICA og lignende, helsekostbutikker, innvandrerbutikker og over nett (f.eks iherb.com).

chia_fro
Jeg har i utgangspunktet brukt chiafrø på samme måte som jeg bruker andre frø: Strødd litt over yoghurten, i brøddeigen, i hjemmelagede knekkebrød og i hjemmelaget müsli. Tanken på chia-pudding har gjort meg både skeptisk og nysgjerrig på samme tid, men i går tok jeg mot til meg og rørte sammen denne herligheten. Det er jeg veldig glad jeg gjorde! Det ble ikke middag på meg i går for å si det sånn, det ble en herlig chia-pudding servert med norske (!) jordbær i stedet. Hallo! Denne her er veldig enkel å lage, du må bare ha litt tålmod mens du venter på at chia-frøene suger til seg væsken og blir til pudding ;)

IMG_0534

 

Oppskrift til en porsjon

2 ss chiafrø

Ca 1,5 dl fullfeit kokosmelk (eller annen melk)

En pitteliten klype salt

Litt vaniljepulver

Litt søtning etter smak, her brukte jeg lønnesirup

*hvis du ønsker vaniljesmaken kan du sikkert ha i litt vaniljesukker.

Slik gjør du det 

Bland ingrediensene sammen i en skål og rør godt. Sett i kjøleskapet i minst 1 time før du spiser den. Jo lenger den står desto tykkere og mer pudding blir den. Min stod i noen timer (kanskje fem) og ble veldig, veldig god.  Server gjerne i et pent glass :)

IMG_0541

 

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Jordbær-chia og kokos ispinner | Lyngstad Ernæring - august 8, 2014

[…] og fri for egg! Isen inneholder faktisk chiafrø, som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg (les: chia-pudding) Oppskriften er kraftig inspirert av Running to the […]

Reply
Nina - november 15, 2014

Hei! Jeg blir virkelig inspirert av oppskriftene dine. Jeg bare lurer på om det er sånn at man bør være forsiktig med inntak av chiafrø?

Reply
    Julianne - november 15, 2014

    Hei Nina! Så kjekt å høre :-)

    Chiafrø er lav FODMAP og kan trygt spises. Dette er selvfølgelig individuelt, men chiafrø blir ansett som en viktig kilde til fiber på lav FODMAP diett. For meg er chiafrø medisin – jeg fungerer mye bedre når jeg spiser det regelmessig. Jeg tilsetter en ts i havregrynsgrøten, i yoghurt og er det krisetilstander blander chia, vann og lime i en drikkeflaske og drikker den :)

    Mvh
    Julianne

    Reply
Solveig - desember 31, 2014

Dette skal jeg absolutt prøve, må bare kjøpe chiafrø først :)

Reply
Cecilie Melland - januar 4, 2015

Prøvde å lage chiapudding i går, men selv etter 4-5 timer i kjøleskap ble den ikke stiv. Jeg brukte mandelmelk. Nederst i glasset var det tilnærmet puddingkonsistens, men resten var helt flytende. Noen idé om hva det kan skyldes?

Reply
    Julianne - januar 4, 2015

    Hei Cecilie! Rørte du i puddingen underveis? Det kan også skyldes at mandelmelken er magrere enn kokosmelken. Når kokosmelk står kaldt, stivner den og hjelper nok på pudding-konsistensen. Prøv å tilsett én ekstra ss chiafrø neste gang :)

    Reply
    Cecilie Melland - januar 4, 2015

    Rørte ikke underveis, men tenkte etterpå at det kanskje ville hjulpet. Prøver med kokos, røring og ekstra chia neste gang. :-)

    Reply
    Julianne - januar 4, 2015

    Jeg rører alltid, eller – prøvesmaker heter det vel :P hehe. Prøv med mer chia! Lykke til :)

    Reply
Elma - januar 27, 2015

Hei! Er det sånn at du må ha noe over glasset/krukken? Plastfolie/lokk osv? Eller bare kan det stå åpent i kjøleskapet?

Reply
    Julianne - januar 27, 2015

    Hei Elma :) Den kan stå åpent i kjøleskapet, men jeg trekker som regel skålen med litt plastfolie :)

    Reply
Britt Jorun - januar 28, 2015

Jeg bruker et syltetøyglass med skrulokk, rister blandingen og setter i kjøleskapet over natten. Klar til frokost + bær og ev. noen bananbiter og mandelspon

Reply
    Julianne - januar 30, 2015

    Det var lurt, Britt Jorun :) Takk for tipset!

    Reply
Nora - februar 1, 2015

Prøvde meg for første gang med chia pudding med melk og lot den stå over natten i natt, men jeg hadde samme problem med at den ikke tyknet nok, så takk for gode tips!
Men lurte på om du vet noe om maks inntak av chiafrø i løpet av en dag?? for på pakken står det maks 15 gram dagen, men det er jo under 2ss som det står i de fleste oppskriftene jeg har funnet, så kan dette stemme? eller har du erfaring med at det går greit å spise mer enn det? på forhånd takk for svar :)

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Nora :) Håper du fikk noen lure tips til chiapuddingen her i kommentarfeltet! Jeg har god erfaring med å spise mer enn 15 gram chiafrø om dagen, men dette er noe hver enkelt må forske på. Prøv deg litt frem og se om du tolererer større mengder!

    Mvh Julianne :)

    Reply
Cinne - februar 5, 2015

Hei Julianne!

Har blitt stor fan av bloggen din, og prøvd du flere av oppskriftene dine – så mye godt! Har spesielt forelsket meg i chiapudding, helt genialt spør du meg. :)

Det jeg egentlig lurer på er hvor lenge man kan la chiapuddingen stå i kjøleskapet før den blir dårlig? Jeg pleier over å lage den på kvelden for å spise den om morgenen, men noen ganger skjer det uforutsette ting (eller jeg er så trøtt at jeg glemmer det…), slik at man ikke får spist før man har dratt hjemmefra. Er puddingen fortsatt spiselig når kvelden kommer? :)

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Cinne!

    Tusen takk for hyggelig kommentar :) Chiapudding er fantastisk! Jeg er helt enig ;)
    Chiapuddingen er helt sikkert spiselig etter et døgn i kjøleskapet. Så lenge den står kaldt går det nok fint, tenker jeg :)

    Mvh Julianne

    Reply
    Vibeke - september 24, 2015

    Den kan stå seg i 4-5 dager i kjøleskap hvis den er i et tett glass e.l. Jeg lager min på 5 dl kokosmelk og 1 dl chiafrø, og den blir bare bedre og bedre for hver dag! :)

    Reply
    Julianne - september 24, 2015

    Kjempelurt :) Det er aldri feil å ha litt chiapudding stående!

    Reply
Guri - februar 7, 2015

Hei! Jeg prøvde min første chiapudding i dag. Fantastisk! Men med mangel av melk i huset tok jeg yoghurt, litt vann, noen havregryn og litt vaniljesukker. Det var ganske tjukt (gresk yoghurt), men jeg rørte godt og satte det i kjøleskapet over natten. Nå har jeg rørt i litt mer vann, noen bær og hatt en veldig god frokost. Kjenner allerede at magen er fornøyd, så dette blir ikke siste gang;)

Reply
    Julianne - februar 8, 2015

    Hei Guri :) Det høres veldig godt ut! Det blir jo nesten litt som kjøleskapsgrøt :) Takk for inspirasjon!

    Mvh Julianne :)

    Reply
Christel - februar 8, 2015

Jeg prøvde denne først som dessert nå i helgen. Magen reagerte veldig bra på chia-frø så jeg har nå laget denne på flere måter. Jeg lager den «naturell»uten noen søtning, så varierer jeg med hva jeg putter i. Til frokost har jeg rørt i litt jordbærsyltetøy og bær. Til dessert har jeg hatt lønnesirup med bær eller forskjellige smaker steviadråper (sjokolade/karamell). Kjempegodt og så enkelt :)

Reply
    Julianne - februar 9, 2015

    Hei Christel, så flott at magen din tåler chiafrø godt. Det er jo et superfrø uten like! Takk for gode tilberendingstips :)

    Mvh Julianne

    Reply
    Christel - februar 11, 2015

    Må bare dele den siste puddingen jeg hadde, den var noe for sjokolademomsene som meg! Vanlig chiapudding med kokosmelk og frø, men tilsett en ss (eller mer/mindre etter smak) og søtning (lønnesirup/stevia m sjokolade). En fantastisk dessert! :D Jeg toppet den med revet mørk sjokolade og bringebær.

    Reply
    Julianne - februar 12, 2015

    Nam, Christel! Det høres helt faktasisk ut! Takk for at du deler :) Jeg er en sjokolademoms selv ;)

    Julianne :)

    Reply
Irene - februar 26, 2015

Jeg lager en sjokoladepudding av en liten kartong kokosmelk, en banan, to sa raw kakaopulver, 2 sa kokos og ca 1-2 sa chiafrø. Står dette natten over el en liten stund i hvertfall så blir den til en deilig pudding:)))

Reply
    Julianne - februar 27, 2015

    Det høres veldig godt ut, Irene! Takk for tipset :D

    Mvh Julianne :)

    Reply
Eline - september 7, 2015

Hei! Er det uansett hvordan melk man bruker? Jeg har prøvd å laget det med 2 ss chiafrø og 2 dl laktosefri ekstra lett melk og det ble bare flytende. Lot den stå i skapet over natten.

Reply
    Julianne - september 13, 2015

    Hei Eline! Kokosmelk inneholder en del fett som også bidrar til at puddingen stivner. Bruker du vanlig melk kan du bruke litt mindre mengde melk eller tilsette mer chiafrø. Prøv 1 dl laktosefri melk og 2 ss chiafrø, eller 2 dl laktosefri melk og 4 ss chiafrø (da får du to porsjoner). Den må også stå litt lenger i kjøleskapet før konsistensen blir bra. Alternativt kan du tilsette litt laktosefri yoghurt for tykkere konsistens (men da blir puddingen litt surere i smaken).

    Hilsen Julianne :)

    Reply
Ida - januar 13, 2016

Hei!

Chiafrø inneholder masse Omega 3, men kun ALA, det gjøres om til DHA og EPA i kroppen, men ikke nok mengder, kun små, det kan være viktig å nevne :)

Ellers blirre chiapudding på meg i morra altså :D NAM

Reply
Fride Skjønsberg - mars 9, 2016

Hvor mange dager kan denne puddingen stå i kjøleskapet om den er tildekket? :)
Hva er næringsinnholdet i denne?
Elsker disse oppskriftene dine, lager en ny inspirerende hver dag omtrent!
Svar gjerne på e-post :)

Reply
    Julianne - mars 10, 2016

    Hei Fride :) Takk for hyggelig kommentar, kjekt å høre at du har nytte av oppskriftene!

    Godt spørsmål! Jeg har latt min stått i 4-5 dager om jeg ikke har spist den opp med en gang. Jeg lager den i et glass med lokk.
    Jeg har dessverre ikke regnet ut næringsinnholdet i denne :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Sofie - mars 10, 2016

Hei!

Hva slags kokosmelk bruker du? Mener du sånn som er på boks, eller sånn som er på kartong(som typisk står sammen med mandelmelk, soyamelk osv). Og hvilket merke/type?
Hvor kjøper du vaniljepulver?

Reply
    Julianne - mars 10, 2016

    Hei Sofie!

    Det varierer, men jeg bruker helst en helfet kokosmelk-variant, ikke lett/magre. Noen ganger bruker jeg den på boks, mens andre ganger bruker jeg den på kartong. Den på kartong er ofte best synes jeg. Vaniljepulver kjøper jeg i helsekost :) Super investering!

    Reply
Elisabeth - mai 21, 2017

Hei! Lurer på hvordan det er å bruke kokosdrikk i forhold til kokosmelk? Er det LavFODMAP?Da tenker jeg på kokosdrikk som kommer på kartong lik som rismelk og mandelmelk.

Reply
    Julianne - mai 22, 2017

    Hei Elisabeth! Kokosdrikk er ikke testet, men min erfaring er at mange tåler den godt. Prøv deg frem og vurder hvordan magen din tåler det :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x