Pannestekt torsk med potetmos og stekt strandamør

Det er ikke vanskelig å få i seg en god, sunn og enkel middag på lav FODMAP diett. Lager du maten fra bunn kommer du langt og du slipper å bekymre deg for om maten inneholder skjulte FODMAPs som ferdigprodukter ofte gjør. Velg rent kjøtt, fisk eller fjærkre uten marinader/ferdig krydret, grønnsaker som er listet som lav FODMAP og tilbehør som ris, quinoa, glutenfri pasta (vær obs på de som er tilsatt fiber) eller annet listet som lav FODMAP.

Den største bekymringen for folk flest er nok sauser, dressinger og annet som blir sett på som «nødvendig» for at maten skal smake godt. Dette kan du fremdeles spise, men det tryggeste er å lage også dette fra bunn. Bruk laktosefri melk eller fløte, maisstivelse som jevning i sauser og laktosefri rømme/kesam og majones i dressinger. Du kan også lage oljebaserte dressinger eller bare bruke en god olje med smak av for eksempel hvitløk, sitron eller basilikum. Gå til innkjøp av ferske krydderurter (jeg har kastet ut orkidéene mine til fordel for disse), tørket krydder og eventuelt buljong/fond uten løk og vær raus i matlagingen.

Hvis det er en viktig ting jeg har lært de siste årene så er det å «smake til underveis»! Smak til, for sjansen for at du skulle ha tilsatt litt mindre chili, litt mer salt eller kanskje en klype sukker er stor, hvis du setter deg til bords uten å gjort dette underveis. Utrolig kjedelig om du har brukt lang tid på å forberede et måltid og så smaker maten dårlig. I boken jeg jobber med, skal jeg sørge for at dere får noen gode nøkkeltips som kan være nyttig når du lager mat som utelukker noen av de viktigste smakstilsetningene vi har: løk og hvitløk.

Dagens oppskrift er veldig enkel, nokså sunn og hovedingrediensen bør inngå i et sunt og variert kosthold: Torskefar!

IMG_1516

Dette trenger du til to personer (tilpass oppskriften etter hvor mange dere er)

Torskefilét (2-3 filéter) 

Strandamør (5 – 6 per person) 

Salt og pepper

Potetmos:

Poteter med skall, skjært i terninger ( jeg beregner 2 mellonstore til meg og 3 til mannen) 

En klatt smør

En skvett melk (laktosefri/laktoseredusert) (til konsistensen er bra) 

Salt og pepper

Tilbehør: Dampet brokkoli, gulrøtter og litt frisk persille hvis du har. 

Slik gjør du det: Start med potetmosen. Vask potetene og skjær de i like store terninger. Jo mindre, desto kortere koketid. Ha potetbitene i en kjele og fyll den med vann slik at den dekker potetene. Ha gjerne i en klype salt. Mens potetene koker, kan du forberede de andre grønnsakene og steke strandamør. Skjær mørskivene i to og ha de i en stekepanne. Du trenger ikke ekstra fett til disse da fettinnholdet i mør er såpass høyt at de smører seg selv. Stekes i et par minutter til de får seg en liten krøll i kantene. Fjern mørskivene fra stekepannen. Når potetene er ferdigkokt, heller du av vannet fra kjelen og moser potetbitene med en potetstapper (eller lignende). Tilsett en klatt smør og litt og litt melk til du har ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper!

Nå er forhåpenligvis både potetmosen, grønnsakene og stekt strandamør klart og det eneste som gjenstår er å steke torsken. Torsken stekes på middels varme i stekepannen i omtrent 3-5 minutter på hver side. Håper det smaker!

Torsk
Det blir ikke torsk hos meg i dag. Jeg satser på en enkel, god laksemiddag! Favorittfisken :) Ha en fremdeles god søndag!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Uke 22: LavFODMAP-ukemeny | Julianne Lyngstad - mai 24, 2015

[…] Søndag: Pannestekt torsk med poteter og stekt bacon eller mør […]

Reply
Uke 5: lavFODMAP-ukemeny – GODT FOR MAGEN - januar 31, 2016

[…] Søndag: Torsk med potetmos og stekt strandmør […]

Reply
Uke 9: lavFODMAP-ukemeny – GODT FOR MAGEN - februar 28, 2016

[…] Søndag: Torsk med potetmos og stekt strandamør […]

Reply
Bente ØH - september 7, 2016

Det var kjempegodt! Takk for oppskriften. (Fant den i boken, men har delt den på FB fra denne siden.)

Reply
    Julianne - september 8, 2016

    Hei Bente :) Så kjekt at retten falt i smak! Tusen takk for at du deler <3 Det setter jeg stor pris på! Ha en fin dag :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x