FODMAPs i alkoholholdig drikke

Helsedirektoratet anbefaler generelt et begrenset inntak av alkohol og inntaket bør ikke overstige mer enn 10 g alkohol per dag for kvinner og 20 g for menn. Dette tilsvarer 1 enhet alkohol for kvinner per dag og 2 enheter alkohol for menn. Helsedirektoratet anbefaler også at man ikke drikker alkohol for helsens skyld, unngår beruselse og tenker over de situasjonene der man inntar alkohol.

Jeg vil ikke oppfordre til inntak av alkohol med dette innlegget, men gi en generell oversikt over alkoholholdig drikke som kan nytes i sosiale lag – i moderate mengder. Anbefalingene fra helsedirektoratet gjelder for alle, men har du IBS er disse anbefalingene desto viktigere å følge. Selv om alkohol ikke er en FODMAP, kan alkohol påvirke tarmmobiliteten og trigge IBS-symptomer.
alcohol
En viktig forhåndsregel
Ikke drikk alkohol på tom mage. Spis skikkelig mat før du skal nyte alkohol. Maten sørger for at alkoholen holder seg lenger i magesekken og  gjør at alkohol slippes saktere ut i tarmen som igjen reduserer sjansen for symptomtrigging. Alkohol kan, som nevnt, trigge symptomer, men et høyt inntak kan også gjøre oss mer avslappet i tillegg til å stimulere appetitten. Under slike forhold er det lett å skeie ut og angripe snacksskålen som sannsynligvis er full av magebøller. Det er også stor fare for FODMAP-kebab når du blir sulten ut i de sene nattetimer…

Alkoholholdig drikke og lav FODMAP dietten
Problemet med alkoholholdig drikke er potensialet for å få i seg overskudd av fruktose, noe som kan trigge symptomer hos IBS-pasienter. Dette forekommer ofte i det du drikker for mye alkohol, så her gjelder det å holde seg til moderate mengder.

Vin: Vin varierer i sødme. Et glass tørr vin inneholder minimalt med sukker og er sjeldent et problem, men søt vin, musserende vin og dessertvin inneholder ofte mye fruktose i forhold til glukose og kan trigge symptomer.  Ønsker du musserende vin se etter viner merket «brut nature» som betyr uten tilsatt sukker. Nettsiden levmeddiabetes.no har en liste over vin med lavt innhold av sukker og er bedre valg også for oss med IBS! Se listen HER. 

Øl: Selv om de fleste typer øl er brygget på byggmalt, er det kun en liten mengde bygg som gjenstår i det ferdige ølet og vil derfor ikke være et problem på lav FODMAP diett. Øl er derimot ikke glutenfritt og kan ikke nytes av cøliakere.

Rom: Rom inneholder et overskudd av fruktose og er derfor ikke passende på lav FODMAP-diett.

Sprit: Sprit inneholder ikke FODMAPs og er derfor ok på lav FODMAP diett, men her er det igjen viktig å begrense mengdene. Det store problemet i forbindelse med FODMAPs oppstår gjerne på grunn av spritens blandevann.

Drinker og blandevann: Sprit blandes ofte med sukkerholdig drikke som brus og/eller juice. Brusen i Norge har en god balanse av fruktose og glukose og vil i utgangspunktet ikke trigge symptomer hos IBS-pasienter. Problemet kommer ofte i forbindelse med inntak av store mengder drinker med brus og/eller juice, hvor tarmen overbelastes av både alkohol og fruktose. Velg eventuelt å blande alkohol med sukkerfri brus og unngå fruktjuice.
! Vær obs på at noen drinker blandes med melk og inneholder derfor laktose.

Cider og rusbrus: Cider og rusbrus er ofte basert på eple eller pære og bør derfor unngås på lav FODMAP diett.

Man møter mange utfordringer på lav FODMAP diett og av og til vil man gå på en smell. Husk at dette ikke er farlig, og jeg skal love deg at det skjer! Ikke belast deg selv med dårlig samvittighet over slike episoder, men sørg heller for å komme inn i de gode rutinene raskt igjen.

Ønsker deg en god helg!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karine - oktober 12, 2014

Er sukkerfri brus ok på dietten? Cola etc inneholder vel koffein som kan gi trøbbel hos noen (?), men kan for eksempel sprite zero, fanta zero etc være ok? Jeg har lest på innholdsfortegnelsen og det er mange tilsetningsstoffer som jeg er usikker på om vi med irritabel tarm tåler godt eller ei.

Reply
    Julianne - oktober 13, 2014

    Hei Karine! I moderate mengder vil sukkerfri brus gå bra :)

    Julianne

    Reply
T - mars 9, 2015

Vet du om maisøl er ok? Som corona og sol?

Reply
Merete - april 3, 2015

Hva med grevens sukkerfri cider, den med skogsbær og den nye med grønn te/sitrus?

Reply
    Julianne - april 5, 2015

    Hei Merete :) Har du en ingrediensliste som jeg kan vurdere? Finner den ikke på nett! Hva er den søtet med?

    Julianne

    Reply
steffan - januar 7, 2016

Hei vet du noe om Tequila som er laget på Agave og Cognac som er laget på drue ?

Reply
    Julianne - januar 8, 2016

    Hei du! Dessverre, jeg aner ikke. Her vil det være lurt å prøve seg litt frem eventuelt! Under eliminasjon/reintroduksjons-fasen av dietten anbefales det å generelt ikke overdrive inntaket av alkohol :) Hilsen Julianne

    Reply
Magevennlig 17. mai-frokost (lavFODMAP) – GODT FOR MAGEN - april 18, 2016

[…] Til dere som ønsker et glass med bobler – les mer om alkohol på lavFODMAP-diett her. […]

Reply
Lieke - mai 10, 2017

Det finnes for tiden svært mange typer øl for de som har cøliaki. Ølen er merket med det typiske glutenfrie merket på boksene eller flasken :)
Så om en øl er greit, kan de som har cøliaki også ta seg en øl fra et ganske så stort assortiment.

Reply
Lisa - oktober 9, 2017

Hei Julianne!
Jeg ser stadig at drikker inneholder Guarana.. Er disse ok?

Reply
    Julianne - oktober 10, 2017

    Hei Lisa! Jeg vet ikke, men guarana inneholder stimulerende stoffer i likhet med koffein som er kjent for å stimulere fordøyelsen. Jeg ville ha vært forsiktig med store mengder drikke med dette stoffet ved IBS, men prøv deg fram og vurder hvordan magen din tåler det :) Takk for godt spørsmål!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x