FODMAPs i vårløk og purreløk

Da jeg først la om kostholdet til LavFODMAP syntes jeg det var veldig vanskelig å skulle lage middager. Det var jo løk og hvitløk i alle mine faste middagsretter. Når jeg googlet etter ny inspirasjon, var det også veldig få oppskrifter som ikke inneholdt disse magebøllene. Jeg visste at det grønne av vårløken var trygt, så derfor lette jeg etter oppskrifter som inneholdt vårløk…  Det tok litt tid før jeg forstod hvor enkelt det egentlig kunne gjøres:  I oppskrifter som krever løk, er det jo bare å bruke det grønne av vårløk eller purreløk isteden for løk. Hallo. Det løste jo en hel del.

vårløk2

Forskerne ved Monash University i Australia har testet både den grønne og den hvite delen av vårløk og purreløk. Det grønne delen er lavFODMAP og den hvite delen er høyFODMAP. Folk flest bruker nok den hvite delen av vårløk og purre, og kaster det grønne – mens vi må gjøre motsatt. En god idé er derfor å slå seg sammen med naboen og inngå en avtale når det gjelder disse grønnsakene ;) Hvis du ikke har god kontakt med naboene dine kan du fremdeles unngå matsvinn. Den hvite delen kan settes i et glass med vann. Innen noen dager vil du se at løken begynner å vokse ut igjen og snart har du dyrket din egen vårløk! Klipp av det grønne og bruk det i matlagingen – og la den vokse ut igjen og igjen og igjen!

Det grønne av vårløken er lav FODMAP, mens den hvite er høy FODMAP.  For å unngå at du kaster så mye mat, kan du sette den hvite delen i et glass med vann, så vil det grønne vokse ut igjen!

Det grønne av vårløken er lav FODMAP, mens den hvite er høy FODMAP.

Når det gjelder purreløk, så er mitt beste tips å kutte av det grønne i det du kommer hjem fra butikken (ikke I butikken, som noen gjør). Vask den og kutt den grønne delen i mindre biter og legg det i liten boks. Oppbevar den i kjøleskapet hvis du skal bruke den innen kort tid, eller frys den direkte. Jeg bruker ikke så mye purre, derfor fryser jeg den ofte direkte. Når jeg trenger purre, tar jeg det opp fra fryseren og har det direkte i gryta. Det funker som bare det!

Risotto lager jeg med purreløk. Oppskrift på denne kommer i boken i januar :)

Risotto lager jeg med purreløk. Oppskrift på denne kommer i boken i januar :)

Ønsker deg en god dag!

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Ane - desember 4, 2014

Bra tips med vårløk i vann!

Reply
    Julianne - desember 4, 2014

    Ja, det er ikke så dumt :) Jeg lar de i alle fall vokse ut en gang til før de havner i matavfallet!

    Reply
Ane - desember 4, 2014

Vet du forresten om ramsløk er lav på FODMAP? Gjorde den store tabben og tørket masse i ovnen så det stinket ramsløk i hele huset i mange dager, men har litt i frysern som jeg vurderer å driste meg til å ta opp :)

Reply
    Julianne - desember 4, 2014

    Hooh, herlig! Heheh. Det jeg vet, er at ramsløk ikke har blitt testet for innhold av FODMAPs. Men samtidig er det er flere IBS-pasienter som tolererer ramsløk, så da er det verdt et forsøk? Prøv en liten mengde i maten, så ser du :) Jeg har ikke prøvd det ennå, men skal gi det et forsøk neste gang jeg kommer over den.

    Julianne :)

    Reply
Smag af løg og hvidløg i low FODMAP | Onde mave - januar 6, 2015

[…] og porrer, samt purløg er tilladte på low FODMAP og giver masser af god løgsmag. Efter dette gode råd fra en norsk blog så snitter og fryser jeg nu den grønne del af forårsløgene lige når jeg har købt dem (så de […]

Reply
Trude - mars 4, 2016

Hei :)

Er det lysegrønne lavfodmap? Jeg spiste lysegrønn i går kveld og i dag er jeg rimelig dårlig i magen :P

Trude

Reply
    Julianne - mars 10, 2016

    Hei Trude :)

    Nei, det er den mørkegrønne delen, toppen, som består av de tynneste bladene som er lavFODMAP. Det hvite/lysegrønne som har litt mer løk-konsistens er høyFODMAP. Huff, så kjedelig at du ble dårlig. Håper du kom deg fort igjen!

    Julianne :)

    Reply
Vicky - april 17, 2016

Hei lurte på om protein vaffelrøra kan stå i kjøleskapet? Eventuelt hvor mange dager? Jeg stavmikser alt så jeg slepper klumper:) og ungene elsker de:)

Reply
    Julianne - april 18, 2016

    Hei Vicky! Ja, det kan den absolutt. Jeg vet ikke hvor mange dager, det kommer an på kjøleskapet ditt/temperatur osv. Dekk bollen med plastfolie, så regner jeg med at den kan stå i 2-3 dager uten problem. Kjekt at ungene elsker dem :D Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x