Salte fløtekarameller (lavFODMAP)

Mitt favorittsnop er helt klart karameller. Ikke bare smaker det nydelig, men en karamell varer så innmari lenge i munnen. Jeg ble derfor litt skuffet da jeg lagde disse første gang – resultatet ble mer som fudge, ikke som seige, deilige karameller. Misforstå meg rett, smaken var himmelsk! Men søren og, de spises så så fort opp! I år var formålet med karamell-lagingen å gi de bort som små jule-oppmerksomheter. Det er kjekt å gi bort noe hjemmelaget og som du har brukt litt tid på. Å pakke inn 102 små karameller for hånd, sier vel sitt :)

IMG_4934
Oppskriften har jeg funnet hos Kvardagsmat, som igjen har funnet den hos krem.no! og den var knallgod! Jeg har gjort noen endringer for å få den litt mer magevennlig, i tillegg å strø over litt maldonsalt før de stivnet. Jeg gir dere ingrediensene til den magevennlige varianten, så overlater jeg den detaljerte beskrivelsen til Anita eller Elin!

Dette trenger du:
3 dl laktosefri fløte
250 g sukker
100 g sirup
60 g meierismør
Litt maldonsalt (kan sløyfes, men gjør seg utrolig godt!)

Slik gjør du: Det finner du ut HER :) Jeg anbefaler at du leser gjennnom kommentarfeltet før du setter i gang, da får du kanskje svar på noe av det du er usikker på før du gjør feil :)

IMG_4941
Håper det smaker!

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Anette - april 6, 2015

Disse var KNALLgode! :-D Hadde ikke maldonsalt, men skal prøve det neste gang :-)

Reply
    Julianne - april 6, 2015

    Så bra :D Det er så godt med litt maldonsalt… MMMm :)

    Reply
ero2004 - juli 27, 2015

Hei. Meierismør inneholder vel laktose? Har en sønn med laktoseallergi, og ville nok forsøkt den laktosefrie melangen (blå). Funker det også, vel?

Høres ellers helt nydelig ut :)

Reply
    Julianne - juli 27, 2015

    Hei du :) Disse er veldig gode! Meierismør inneholder kun små mengder laktose (0,6 g per 100 g) og kan derfor brukes av de fleste med laktoseintoleranse. Om dette ikke fungerer for din sønn, kan du helt sikkert bruke laktosefritt smør til å lage karameller :)

    Reply
Linda - september 5, 2015

Hei :-) bruker du vanlig lys sirup I disse?

Hilsen Linda

Reply
Mari - desember 3, 2015

Hei! Må man bruke kremfløte eller kan msn bruke laktosefri matfløte? 😊

Reply
    Julianne - desember 5, 2015

    Hei du :) Det er jeg faktisk ikke sikker på! Jeg vil tro det blir best med kremfløte, mtp fettprosenten, men det kan hende matfløte vil fungere. Ingen aning :)

    Reply
    Monica - desember 9, 2015

    Til Mari: Det finnes også laktosefri kremfløte!

    Reply
Randi Høydahl - desember 7, 2016

Hei. Endelig ei oppskrift som passer til en søthungrig dame! Men sirup? Mener du lønnesirup eller er det ok å bruke vanlig sirup?

Reply
    Julianne - desember 8, 2016

    Hei Randi :) Disse er veldig gode! Vanlig sirup brukes i denne oppskriften. Jeg er ikke sikker på FODMAPs innholdet i sirup, for det er ikke testet – men min erfaring er at det går fint for de fleste med IBS. Det er i stor grad mengdene som spises som har betydning for om man får vondt i magen av disse ;) Håper det smaker!

    Reply
M - januar 9, 2018

Åh disse så gode ut, de vil jeg prøve!! Jeg savner veldig søte alternativer i helgene i eliminasjonsfasen på dietten. Men jeg har opplevd at de få jeg har prøvd har jeg reagert på. Kan det være mengden sukker som gjør det, selv om det er i kategorien «lav»? Det har vært lavFODMAP-oppskrifter, men likevel reagerer magen min med veldig mye lyder og oppblåsthet. De har alle hatt en del sukker i seg (feks brownies med 2,5 dl sukker. Det var til og med laktosefri sjokolade i den). Jeg har merket før også at jeg reagerer veldig raskt på dessertoppskrifter. Vet du hva grunnen til dette kan være? Alt jeg kan tenke som er fellesnevner er sukker og smør.
Og takk for så god informasjon, jeg kjenner allerede bedring og hverdagen min har blitt forbedret betydelig! Jeg har også boka. Jobber fortsatt med å sette meg inn i alt. :)

Reply
    Julianne - januar 10, 2018

    Hei :) Ja, reagerer du samme hvor mye du spiser? For mye sukker kan absolutt trigge plager, så man skal ikke overdrive inntaket om man ønsker å unngå magevondt. Litt går oftest fint for de fleste! Det er en læringsprosess dette, så alle erfaringer du gjør deg er nyttige på veien mot en friskere mage :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x