LavFODMAP-fond/buljong

Selv om det aller beste er å lage fond fra ferske grønnsaker og kyllingskrog, rekeskall eller det du har tilgjengelig, så kan det være greit å vite at det finnes lavFODMAP-varianter å få kjøpt i butikken.

Jeg har tidligere tipset om Touch of taste kyllingfond som smakstilsetning i supper, sauser og gryter. Som nevnt, kan det være vanskelig å finne fond eller buljong som ikke inneholder løk eller hvitløk eller andre kilder til FODMAPs. Jeg vil derfor tipse om et par fond som vil være trygge valg på lavFODMAP-diett (spesielt er det viktig at du er nøye på dette under eliminasjon- og reintroduksjonsfasen av dietten). Jeg har lagt til ingredienslisten på disse tre. Jeg foretrekker nummer 1, men nummer 2 og 3 er også ok alternativ (men med litt lengre ingredienslister).

1. Touch of taste kyllingfond:
Innhold: Vann, salt, kyllingekstrakt, kyllingaroma, sukker, modifisert potetstivelse, kyllingfett, maltodekstrin, syre (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma (selleri, salvie, svart pepper), ekstragonekstrakt. Saltinnholdet i produktet er 0,8 %.

2. Maggi Fond cups kylling:
Innhold: Kylling 29 % (kyllingekstrakt (23%), kyllingfett), vann, salt, glukosesirup, sukker, gulrotjuice fra konsentrat, aroma (med egg og selleri), gjærekstrakt, fortykningsmiddel (xantangummi, karragenan), krydder (curry, gurkemeie, pepper) fargestoff (karamell/sukkerkulør), persille, surhetsregulerende middel (sitronsyre), antioksidant (rosmarinekstrakt).

3. Maggi Fond cups okse:
Innhold: Vann, salt, glukosesirup, sukker, solsikkeolje, oksekjøttekstrakt (2,1%), aroma (med melk og selleri) karamellisert sukker, gjærekstrakt, fortykningsmiddel (xantangummi, karragenan), maltodekstrin, persille, gurkemeie, surhetsregulerende middel (sitronsyre), pepperekstrakt.

Kyllingfond fra Touch of taste kjøper jeg på ICA og meny, og de to fra Maggi, har jeg kjøpt på Kiwi eller rema. De er helt sikkert å få tak i i andre butikker også :)

IMG_5391

Denne gjengen er trygge på lavFODMAP-diett

 

 

Julianne

 

Click Here to Leave a Comment Below

Trude - april 22, 2015

Takk for tipsene :)

Fins det noen ferdigsauser man kan spise?
Jeg spiser ferdig bernaisesaus (Toropose) og glutenfri brun saus, det pleier å gå bra.
I tillegg til den glutenfrie blomkålsuppen, den tåler jeg også.

Trude

Reply
Anette - april 23, 2015

Hei! Vet du om man kan spise hvitløksgress?

Reply
    Julianne - april 23, 2015

    Hei :) Hvitløksgress har jeg aldri hørt om, så det vet jeg ikke! Hva er det? :) Hehe

    Julianne

    Reply
Anette - april 23, 2015

Jeg fikk nettopp høre om det jeg også, hehe :-) Hvis du dyrker hvitløken, kommer det grønt gress opp som du kan bruke. Skal visst være veldig godt :-) Tenkte siden en kan bruke det grønne fra purreløk og vårløk, om det da kanskje går greit?

Reply
    Julianne - april 24, 2015

    Hei igjen :) Ja, nå skjønner jeg! Dette er noe jeg selv også har tenkt på. Jeg vet ikke om det er lavFODMAP, men jeg antar at det er lavereFODMAP enn selve hvitløken. Det er ikke umulig at dette går!

    Reply
Anette - april 24, 2015

Tror jeg skal prøve meg på det da :-) Er allerede godt i gang med «urtehagen» min og har x antall vårløk til spiring! De vokser jo så fort ut igjen, og veldig greit å slippe å kaste halvparten hele tiden :-)

Du, en annen ting. Jeg prøvde å lage den indiske kyllinggryta (fra side 158), men sausen ble helt flytende (som vann). Hadde litt rismel oppi og det gikk forsåvidt greit. Men lurer på hva jeg gjorde feil? Tenker litt på kokosmelken, jeg hadde ca 50/50 med vannet og det «faste», skal man egentlig bare ta det «faste» eller skal det blandes litt? Før har jeg alltid brukt en hel boks, og da har jo alt kommet med, men her ble jeg litt usikker. Det smakte utrolig godt uansett, så kommer til å lage denne igjen :-)

Reply
    Julianne - april 30, 2015

    Hei Anette :) Ikke godt å si hva som skjedde med gryta di! Sausen blir ikke veldig tykk, men den skal ikke bli helt flytende. Rart. Prøv å ta mer av det faste neste gang :) Godt å høre at smaken var god i alle fall, selv om gryta ble til suppe :P :D Hilsen Julianne

    Reply
Runa - april 25, 2015

Hei Julianne, takk for en herlig blogg med masse informasjon og oppskrifter.

Jeg ville bare tipse deg/leserne om at Touch of Taste-fond er veldig mye billigere i Sverige! Der kan man også få tak i grønnsaksfond, oksehalefond og skalldyrfond fra samme merke, og til under halv pris av det de koster på Meny/ICA! :) Lang holdbarhetstid også, så man kan fint kjøpe inn noen flasker så man har.

Synes det er så kjipt at så mye av den FODMAP-vennlige maten often er dyrere enn «vanlig» mat, så forsøker å spare inn der jeg kan ;)

Reply
    Julianne - april 26, 2015

    Hei Runa :) Takk for tipset! Jeg har handlet touch of taste kyllingfond i Sverige selv, alltid hyggelig å spare noen kroner ;) Når det gjelder de andre variantene i samme merke, inneholder disse løk eller hvitløk og egner seg derfor dårlig på lavFODMAP-diett. Kyllingfond er den ene trygge varianten i det merket! Så vi får hamstre kyllingfond når vi reiser over grensen ;)

    Hilsen Julianne :)

    Reply
    Runa - april 26, 2015

    Hmm, på flaskene med grønnsaksfond jeg kjøpte står det ikke noe om løk/hvitløk, men da bør jeg kanskje ikke stole på det da? Har akkurat begynt med FODMAP, så jeg er kanskje ikke så flink til å tolke ingrediensoversiktene ennå… Men da er det jo desto bedre med informative blogger som din! :)

    Reply
    Julianne - april 26, 2015

    Vent litt! Utvalget i Sverige er visst bedre enn i Norge:
    Norge: http://www.touchoftaste.no/produkter/vare-fonder/
    Sverige: http://www.touchoftaste.se/produkter/vara-fonder/

    Jeg tror ikke jeg har sett grønnsaksfondet i Norge før. Jeg har gått gjennom hele sortementet tidligere skjønner du. Men desverre jeg ser grønnsaksvarianten inneholder løkekstrakt, og det gjør at den bør unngås under eliminasjonsfasen :/

    Julianne :)

    Reply
Thea - april 26, 2015

:)

Reply
Wenke Langhelle - desember 5, 2015

Hei😄 Kjenner du til om noe fiskebuljong som er ok å bruke? Mvh Wenke

Reply
    Julianne - desember 5, 2015

    Hei du :) Jeg har dessverre ikke funnet fiskebuljong uten løk- og hvitløk :/ Si fra om du finner det, så gjør jeg det samme ;) Hilsen Julianne

    Reply
Gulrot- og ingefærsuppe (lavFODMAP) – GODT FOR MAGEN - januar 25, 2016

[…] 5 dl vann + ca 1-2 ss fond uten løk og hvitløk (se alternativer her)  […]

Reply
S - februar 22, 2016

Vet du om det er melk i Maggi fond okse? Ser det står aroma(melk). Jeg tåler ikke laktose, men spor av melk går fint. Eller betyr aroma bare at det er «kunstig» melkesmak?

Reply
    Julianne - februar 24, 2016

    Hei du :) den inneholder kun spor av melk, og det går fint om du har laktoseintoleranse :)

    Reply
Britt Guro Sæther - juni 1, 2016

Hei, ser at Fiskfonden til Touch of Taste ser ut til å være ok? INGREDIENSER: Vatten, vitt vin, salt, fisk, arom, fiskextrakt, modifierad potatisstärkelse, syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat). Salthalt i utspädd fond är 0,6 %.

Reply
    Julianne - juni 2, 2016

    Hei :) Ja, det stemmer det! Jeg har oppdatert listen over FODMAPs med fire fond fra touch of taste; kylling, okse, kalv og fiskebuljong ;) De er flinke på fond altså!

    Ha en fin dag!

    Reply
Mette - august 4, 2016

Hei,
Kort spørsmål:
Elplecideeddike er det lavFODMAP?
Mvh Mette

Reply
Maya - oktober 21, 2016

Fikk nettopp med meg i facebook-gruppa LowFODMAP Norge at Maggi sin kylling fond cup inneholder løk/hvitløk ut fra kontakt med produsent. Bare som et tips som kan undersøkes og oppdateres eventuelt 😉👍

Reply
    Julianne - oktober 25, 2016

    Hei Maya :) Ja, jeg hører rykter om det! Jeg var i kontakt med Nestlé angående Maggi Fond Cups flere ganger før jeg lanserte min andre bok, og de forsikret meg om at produktene var uten løk og hvitløk. Dessverre har vi ingen garanti for at produsentene endrer innhold i produktene sine – eller at de formidler korrekt informasjon for den saks skyld ;) Jeg har sendt mail til de jeg var i kontakt med i fjor, så jeg undersøker også dette videre. Takk for at du sier fra :) Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x