Trygge blandingskrydder (lavFODMAP)

Det kan være vanskelig å finne blandingskrydder uten løk- og hvitløkspulver i butikkhyllene, noe som gjør at både klassikeren «grillkrydder», sitronpepper og andre kjente kryddermikser utgår på lavFODMAP-diett. Det enkleste er nok å trikse og mikse litt selv. Til hverdags bruker jeg som regel kun maldonsalt, pepper, friske urter og en god olivenolje for å smaksette maten, men de gangene jeg vil ha litt mer futt, er jeg glad i å bruke tørket krydder. Det må ofte en del til, nå som både løk og hvitløk ikke lenger er en del av kostholdet. Til den indiske kyllinggryta bruker jeg for eksempel karri. Karri er et blandingskrydder, og noen ganger kan du lese fra ingredienslisten at den inneholder hvitløk. Ikke alle gjør det; dette karripulveret fra toro er uten hvitløk og kan trygt brukes. Det samme gjelder karripulveret fra merket hindu.


6046-4d18b-product_detail555482330x450-ffffffff-trim


 

 

 

 

 

 

 

 

I forrige uke var jeg innom Oliviers & Co på Storosenteret i Oslo og fortalte at jeg var på jakt etter krydder uten løk og hvitløk. Jenta som hjalp meg hadde vært på denslags jakt før, så hun visste godt hvilke krydder som var trygge og viste meg disse tre variantene: Her har vi et krydder til kjøtt, et til fisk og et provance-krydder som kun består av tørkede urter.

x6542.jpg.pagespeed.ic.SxtAw5Kw_b x6535.jpg.pagespeed.ic.MnDY6ECUP5x17531.jpg.pagespeed.ic.I54yoByDdL

 

 

 

Jeg endte opp med noen vareprøver på krydderet til kjøtt og fisk (da jeg tømte lommeboken til fordel for litt for mye olivenolje), og kan virkelig anbefales!

 

Flere tips til krydder og annen smakstilsetning på lavFODMAP-diett:

Asafoetida – for lavFODMAP løk- og hvitløkssmak 
Buljong/fond uten løk og hvitløk 
Hvitløksolje uten FODMAPs
Hvitløksinfusert olje
Den grønne delen av vårløk og purreløk

Kjenner du til flere blandingskrydder som er trygge på lavFODMAP-diett? :-)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Malena - juni 4, 2015

Trur at Garam Masala fra Toro er lowfodmap. Den inneheld koriander, ingefær, spisskumin, sort pepper, muskat, kanel,laubærblad og nellik. Eg er veldig glad i den og reagerer ikkje. Takk for fin blogg og bok! Malena

Reply
    Julianne - juni 4, 2015

    Ja! Den bruker jeg også (blant annet i den kyllinggryta jeg nevner… litt treg i dag) Takk for tipset, Malena :)

    Reply
Ane - juni 6, 2015

Merker du at du blir dårlig hvis du kun spiser en rett krydret med litt løktilsatt krydder?

Reply
    Julianne - juni 6, 2015

    Hei! Nei, personlig blir jeg ikke dårlig av et lite dryss i maten. Små mengder går fint for de fleste, men under en eliminasjons- og reintroduksjonsfase bør man holde seg unna krydderblandinger med løk- og hvitløk. Pulverformen er mer konsentrert enn ekte vare og kan derfor bidra til symptomtrigging :)

    Reply
Line - september 3, 2015

Hei,

Takk for en fin bok, og så kult at du jobber med en oppfølger! :)
Jeg har lest både på appen til Monash og i boka di og lært mye om FODMAP i de månedene som har gått. En ting jeg synes er litt utfordrende er dette med ulike typer krydder. Jeg leser ovenfor at koriander, ingefær, spisskumin, sort pepper, muskat, kanel,laubærblad og nellik er good to go, men fant en garam masala som også inneholder fennikel, stjerneanis og kardemomme. Jeg vet at fennikel er moderatFODMAP, men det går vel greit å bruke dette krydderet også i eliminasjonsperioden siden den står som nr. 6 på ingredienslista? Og en litt annen ting: jeg er veldig glad i lakris, og har skjønt det slik at å unne seg noen lakrisdrops med sukker kan gå også i eliminasjonsperioden? Den jeg har funnet inneholder: sukker, glukosesirup, ammoniumklorid, anisaroma, surhetsregulerende middel (E334) og fargestoff (E153). Tror du det er trygt?

Dersom du har du tid til å svare i disse hektiske tider blir jeg superglad :)

Vennlig hilsen
Line

Reply
    Julianne - september 13, 2015

    Hei Line :) Takk for hyggelig kommentar, og beklager sent svar fra meg!

    Ja, krydder er vanskelig, men først og fremst er det løk- og hvitløkspulver i krydderblandinger som er et problem. Flott at du leser ingredienslisten godt, det er viktig å være kritisk ;) Om din garam masala er uten løk- og hvitløk så kan du bruke denne uten problemer.

    Jeg tror lakrisdropsen du har funnet er trygg. Så lenge du ikke overdriver inntaket så skal det nok gå bra! lavFODMAP-dietten handler mye om mengder :)

    Ha en fin søndag! Hilsen Julianne :)

    Reply
Heidi B - mai 16, 2016

Hei! Du har en kjempefin blogg som jeg har lært mye av. Jeg har irritabel tarm og skal utredes for fruktosemalabsorbsjon. Blir interessant å se hva resultatet viser. Har vært på jakt etter krydder selv, og kan dele den gledelige nyheten av kvernen med sitronpepper fra Hindu er lavFodmap, ut fra det jeg kan se på ingredienselisten: salt, pepper, sitronsyre, gurkemeie, sitronaroma, solsikkeolje :)

Reply
    Julianne - mai 18, 2016

    Hei Heidi :) Takk for hyggelig kommentar og godt tips om sitronpepper! Det vil glede mange :D Lykke til med utredningen, jeg håper dere finner svar på plagene dine! Hilsen Julianne :)

    Reply
Veronica - januar 13, 2017

Hei!
Hva med gurkemeie? Mere farven det kanskje?

Reply
Marit - juni 9, 2017

Hei

Jeg har ei voksen datter som har startet på denne dietten, siden hun har irritabel tarm. Vi har gått til innkjøp av to bøker som du har gitt ut, de er helt supre. Jeg lurer litt på om kanskje toro sin Klar Kjøttbuljong er ok og bruke? står bare krydderier(bl.a. sort pepper), så ble veldig i tvil.

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x