Bringebæris av kun to ingredienser! (lavFODMAP)

Enklere og renere is finnes trolig ikke! Sukkerfri, laktosefri og ypperlig for deg med melkeproteinallergi. Denne passer perfekt til varme og late sommerdager eller bare når du har lyst på noe sunt og godt! Lag og nyt den umiddelbart, frys ned i en boks eller ispinneformer og spar til senere :)

Denne gangen brukte jeg kun to ingredienser fordi bananene var søte nok i seg selv. Sødmen kan du selv bestemme ved å tilsette litt lønnesirup eller annen søtning. Isen kan også varieres med flere forskjellige smaker i form av andre frosne bær, lavFODMAP-kjeks, mørk sjokolade, peanøttsmør, nøtter eller annen søtning. Her er det kun fantasien som setter grenser ;) 

 

IMG_3395
Dette trenger du til to personer

2 bananer (ikke for grønne)

ca. 2 dl bringebær 

Evt. ekstra søtning som f.eks. lønnesirup, ren stevia eller vanlig sukker

Blender

Slik gjør du: Kutt bananene i skiver, ha de i en brødpose eller en boks og legg i fryseren i minst to timer. Ha bananbitene i en blender og kjør til konsistensen ligner softis (!) Tilsett deretter frosne bær og kjør videre til konsistensen igjen er glatt. Stopp blenderen av og til og dytt blandingen ned langs sidene med en slikkepott. Smak til med evt. søtning. Så. Nå kan du velge å enten: Spise isen NÅ eller ha blandingen i en boks/ispinneformer og spise på et senere tidspunkt.

Vær obs på at mengden frukt og bær per måltid ikke bør være større enn en god håndfull/på størrelse med en appelsin under lavFODMAP-dietten.

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Maria U - juni 28, 2015

Deilig, elsker bananis :-) Lager som oftest med kakaopulver, men har tenkt mye på å prøve med bær!

Reply
    Julianne - juni 28, 2015

    Sjokolade er alltid en sikker vinner, jeg har bare laget med bær foreløpig! Mye å utforske her :)

    Reply
    Maria U - juni 28, 2015

    1-2 frosne bananer, 1 ss godt kakaopulver og 2 ruter 70 % sjokolade = himmelen :-) Hihi

    Reply
    Julianne - juni 29, 2015

    Perfekt! Takk for oppskrift ;) Skal testes!!

    Reply
Erica - januar 14, 2016

Hei 😊 Har du noen oppskrifter eller forslag på gode LF smoothies, som er uten meieriprodukt og gluten?:)
I tillegg må den inneholde minst 250 kcal! ;)

Reply
    Julianne - januar 18, 2016

    Hei du! Selv drikker jeg lite smoothies, derfor har jeg dessverre ingen oppskrifter til deg. Men bruk LF frukt (kun 1 håndfull til sammen), evt. grønnsaker og bruk kokosmelk, mandelmelk eller vann som væske. Spe evt. med litt kokosolje/olivenolje for mer kcal. Tilsett nøtter? :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x