Hjemmelagede krutonger (lavFODMAP)

Sprø, knasende krutonger er helt nydelig til salatersupper eller bare som snacks. Jeg skal aldri igjen kaste tørt brød! Du kan bruke hvilket som helst lavFODMAP-brød, f.eks. glutenfri loff, surdeigsbrød av spelt (eller vanlig speltbrød om du tåler det) eller lignende :-)

 

IMG_7950

 

Dette trenger du:
Tørt lavFODMAP-brød uten skorpe

2-3 ss olje
Salt og pepper 
Friske eller tørkede urter, finhakket


Slik gjør du:
Sett stekovnen på 200 grader. Skjær det tørre brødet i små terninger. Bland sammen olje og finhakkede urter (jeg brukte timian) i en stor skål eller en bakebolle og ha i brødterningene. Bland sammen slik at oljen blir godt fordelt på brødet. Kvern over litt salt og pepper. Ta fram et stekebrett og kle det med bakepapir. Fordel brødkrutongene utover bakepapiret og stek midt i ovnen i ca. 10 minutter til krutongene er gyldne i fargen. Følg med underveis og rør gjerne rundt et par ganger under stekingen. Avkjøl krutongene og nyt! Jeg oppbevarer mine i et tett syltetøyglass.

 

Enjoy!

 

Klem J. 

Click Here to Leave a Comment Below

Christine - august 7, 2015

Hei. Jeg har akkurat startet på lavfodmap nå og er forstatt endel forstoppet. Men er det noe jeg kan bruke for å lette forstoppelsen selvom jeg går på dietten?
Kan jeg bruke laktulose?

Reply
    Julianne - august 8, 2015

    Hei du :) Det tar ofte litt tid før lavFODMAP løser opp trege mager. Vær tålmodig :) Laktulose vil hjelpe forstoppelsen, men vil sannsynligvis også gi deg luftplager da laktulose er ren FODMAP. Kostholdsråd: Først og fremst – drikk nok vann. Deretter kan du prøve bløtlagte chiafrø eller linfrø. Mange har også god effekt av å ta 1-2 ss linfrøolje daglig. Ellers finnes det hjelp å få på apoteket: Vi-siblin, Movicol og laxoberal er fordøyelseshjelp mine klienter opplever god effekt av. Men i første omgang vil jeg anbefale deg å gi lavFODMAP-dietten litt tid før du tyr til ekstra fordøyelseshjelp. Lykke til :) Hilsen Julianne

    Reply
Lillian - november 5, 2015

Hei Julianne!
Jeg har ganske nylig kjøpt boka di og er i gang med lavFODMAP mat! Det går overraskende greit og jeg begynner å kjenne at magen har det litt bedre. Uansett: Jeg kjøpte et speltbrød på Meny. Det er kun bakt med speltmel, og også surdeig av spelt. Men så ser jeg at det er tilsatt hvetegluten..! Det er langt ned på lista over ingredienser, men dog. Gjør det brødet «uspiselig»?
Takk for en god, enkel og informativ bok!
Lillian

Reply
    Julianne - november 5, 2015

    Hei Lillian :) Takk for hyggelig melding, det er godt å høre at magen er på bedringens vei! Så fint at du fant et surdeigsbrød av spelt på butikken! Tilsatt hvetegluten er ikke et problem, så om brødet er 100 % spelt og surdeig kan du helt fint nyte dette brødet. Lykke til videre! Hilsen Julianne

    Reply
    Lillian - november 5, 2015

    Så bra! Tusen takk for kjemperaskt svar!
    Ha en strålende dag!

    Reply
    Julianne - november 5, 2015

    Takk det samme :)

    Reply
    Christine - november 5, 2015

    Hva heter brødet? :)

    Reply
    Lillian - november 6, 2015

    Jeg mener det bare het «Speltbrød». Er fra Jacobs og selges på Meny. Lite brød dekket av solsikkefrø. Godt og anbefales! :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x