Peanut butter cups (lavFODMAP)

I dag har jeg nok en magevennlig godsak som dere kan putte i påske-egget! Jeg må si jeg takker pent nei til smågodtet denne påsken og jeg vet at magen min ikke kunne vært mer enig. Jeg orker ikke den indre krigen den setter i gang når jeg spiser mye snop! Jeg er glad i søtt, men når magen blåser seg opp og luftplagene gir meg smerter, mindre energi og dårlig humør, innser jeg at tarmen min bare vil mitt beste ved å protestere. Jeg har det best når jeg spiller på samme lag som tarmen min, og ikke på motstanderlaget. Sammen er vi sterkere og kan jobbe målrettet mot bedre helse. Det er mye enklere å gjøre gode valg når jeg vet jeg gjør det for en lagspiller! Ikke sant? :)

Men! Noe søtt vil jeg ha, så jeg lager det sjøl jeg. Dette er oppskriften til min venninne Stine, som driver firmaet og bloggen Ernæring i Drammen! Dette er sunnere snop av få ingredienser som smaker himmelsk – og det liker vi! Jeg overdrev litt bruken av peanøttsmør i disse, for de skal vel ikke se slik ut? Hehe. Neste gang blir det mer sjokolade og kun en liten dært med peanøttsmør som fyll inni. Bruk minst sjokolade med 70 % kakao i disse – og velger du 86 % sjokolade – ja, da får du mindre sukker og mer antioksidanter på kjøpet ;) 

 

IMG_3649

 

Dette trenger du til ca. 15 små peanut butter cups
Oppskriften er: lavFODMAP, glutenfri, laktosefri og kan lages melkefri

  • 100 g mørk sjokolade, 70 % – 86 % kakao (for melkefri: velg melkefri mørk sjokolade)
  • 50 g peanøttsmør
  • 1 klype maldonsalt 
  • 2 ts smør (for melkefri: velg kokosolje eller rapsolje)
  • Silikonformer eller små konfektformer i papir

Slik gjør du: Sett silikonformen i fryseren før du begynner. En kald form gjør at sjokoladen stivner raskere. Knekk sjokoladen i biter og smelt den i vannbad eller på svak varme direkte i en kjele sammen med 1 ts smør. Bland godt sammen. Ta ut formen fra fryseren og fordel litt smeltet sjokolade i formen. Det er enklere om du heller sjokoladen over i f.eks en liten fløtemugge eller lignende. Sett formen tilbake i fryseren og sett resten av den smeltede sjokoladen til side. Ha deretter peanøttsmør og 1 ts smør i en liten kjele og varm forsiktig opp på svak varme. Smak til med en klype maldonsalt og rør godt sammen. Ta silikonformen ut av fryseren og fordel peanøttsmøret i formene. Sett formen tilbake i fryseren i noen minutter før du heller på det siste laget med sjokolade. La stivne før du nyter!


IMG_3675


Håper det smaker! 

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Elin-Christin Husebø - desember 5, 2016

Hei,
disse såg helt nydelig ut og jeg har bestemt meg for å prøve de. men hvilke peanøttsmør brukte du? Jeg har lett i butikken og finner ikke ett som vi kan bruke.

Mvh Elin-Christin

Reply
    Julianne - desember 5, 2016

    Hei Elin-Christin :) Jeg bruker ofte peanøttsmør fra Green Choice (kjøper den på Rema 1000 – i alle fall i Oslo), men det er flere varianter som er lavFODMAP. Se etter økologiske varianter, de inneholder ofte bare peanøtter og havsalt. De er kjempegode! Lagde de faktisk i går :) :) Håper det smaker! Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x