Laktosefri fløteis (lavFODMAP)

Is er det beste jeg vet, og jeg lurer litt på hvorfor jeg ikke gjør dette hver helg? Det er slett ikke vanskelig å lage laktosefri is selv! Har du iskremmaskin, tenker jeg at det er enda enklere, men der har vi nok det eneste kjøkkenutstyret jeg mangler... Derfor lager jeg is uten iskremmaskin og det går helt fint. Det tar bare litt lenger tid og det krever at du rører litt i isen mens den fryser for å unngå iskrystaller. Denne gangen valgte jeg å tilsette noen fryste bringebær i siste liten, noe jeg innser kunne ha gått bedre. Smaken ble heldigvis frisk og god, men bringebæra ble som små isbiter i isen, noe som gjorde noe med nytelsen. Neste gang lager jeg heller en bringebærsaus (uten frø) som jeg blander i eller serverer ved siden av. Så da lærte jeg det ;)

Dette trenger du til ca. 3-4 porsjoner

Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri og laktosefri 
  • 3 eggeplommer
  • 1 dl sukker
  • 3 dl laktosefri kremfløte
  • Frøene til en halv vaniljestang eller litt vaniljepulver
  • Tilsett gjerne biter av sjokolade eller et friskt syltetøy av lavFODMAP-bær 

​Slik gjør du: Skill eggehvite fra eggeplommene. Ha eggeplommer og sukker i en liten bakebolle og pisk til eggedosis (bruk miksmaster). Pisk deretter krem av laktosefri fløte i en annen bolle. Vend eggedosisen forsiktig inn i kremen med hjelp av en slikkepott. Smak til med frøene til en vaniljestang eller litt vaniljepulver og hell blandingen over i en liten form eller boks. Sett boksen i fryseren. Rør i isen nå og da under innfrysningstiden. Da vil du få en fløyelsmyk is uten iskrystaller. Server gjerne din hjemmelagede is med friske lavFODMAP-bær! 

Tips: Bruk eggehviten du får til overs til å lage en skikkelig lekker pavlova til 17. mai! Se f.eks. oppskrift fra Trines Matblogg her. 

Håper det smaker! 

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x