LavFODMAP i Spania

I løpet av vinteren/våren har jeg flottet meg med to snarturer til varmere strøk. I februar besøkte jeg mamma som er bosatt på Gran Canaria halve året og i slutten av april reiste min samboer og jeg til Fuengirola i Spania for å slappe av noen dager. Vi har et spesielt forhold til den spanske byen, siden det var der vi møttes under studietiden for snart 6 år siden. Det er alltid godt å komme tilbake, og denne gangen ble det bare en snarvisitt på seks dager. Fordelen med denne turen var at vi ble fint nødt til å koble raskt av om vi skulle bygge overskudd av ferien, og det greide vi ganske godt denne gangen :) Vi er ganske godt kjent og vet hvor vi skal handle mat, hvor vi liker å spise, hvor vi skal shoppe og hvor vi skal gå turer. Det ble med andre ord ingen store utflukter denne gangen, kun spising, trening, soling og soving :) 

Jeg får ofte spørsmål om hvordan unngå magebøller på ferie. Å reise til et land hvor man kanskje ikke forstår språket, kan by på utfordringer når det gjelder å vite hva som faktisk er i maten. Jeg foretrekker å bo på leilighetshotell, der jeg både har kjøleskap og muligheter for å lage noen måltider selv, det gjør det mye enklere når man har litt spesielle behov. Dessuten synes jeg det er spennende å handle inn mat i den lokale dagligvarebutikken og se hva jeg kan lage ut av de råvarene jeg finner. Jeg har laget en liten handleliste av det jeg bruker å handle inn, både på norsk og spansk. 

  • Egg - Huevos
  • Smør - Mantequilla
  • Laktosefri melk - Leche (sin lactosa) 
  • Laktosefri yoghurt - Yogur (sin lactosa) 
  • Havregryn - Copos de avena 
  • Agurk - Pepino
  • Tomat - Tomate 
  • Paprika - Pimiento 
  • Salat - Lechuga 
  • Banan - Plátano
  • Ananas - Piña
  • Appelsin - Naranja
  • Jordbær - Fresas
  • Blåbær - Arándanos 
  • Ferskpresset appelsinjuice - Zumo de naranja (no de concentrada) 
  • Pulverkaffe - Café instantáneo
  • Vann - Agua
  • Hvitost - Queso 
  • Spekeskinke - Serrano 
  • Salt og pepper - Sal y pimienta
  • Bacon - Bacón 
  • Nøtter - Nuezes 

Dette er råvarene jeg ofte handler inn, i tillegg blir det jo litt sjokolade, potetgull og brus - men det setter jeg ikke på handlelisten over nødvendigheter ;) Hehe. Kanskje jeg burde det? Vel, uansett. Hva gjør jeg med alle disse råvarene?

EGG! Egg er en råvare du kan bruke til mye; kok dem, lag omelett, speilegg eller en eggerøre. Vi lagde eggerøre til frokost hver eneste dag, mye på grunn av at stekepannen som var i leiligheten ikke gjorde det mulig å steke speilegg eller andre retter. Det skjer ofte at utstyret ikke er i orden! Hehe. Eggerøren stekte jeg i smør og krydret lett med salt og pepper. Dette spiste vi sammen med grønnsakene (tomat, agurk og paprika), litt frisk frukt (ananasen var fantastisk!), serranoskinke eller stekt bacon og en hvitost. Når det gjaldt brødmat, fikk jeg ikke planlagt så godt denne gangen og gikk på en skikkelig brødsmell (uten at jeg skal utdype det). Da jeg var på Gran Canaria, fraktet jeg med meg hjemmelagede knekkebrød i håndbagasjen som jeg koste meg med hele uken. Dessverre har jeg ingen gode tips om lavFODMAP-brødmat du kan få kjøpt i Spania, så om du vet at ikke tåler vanlig brød selv i små mengder, anbefaler jeg deg å ta med deg et magevennlig brød eller -knekkebrød som du tåler. 

Havregryn er også fint å ha. På Gran Canaria lagde jeg meg havregrøt til lunsj noen dager, men det var i feburar når temperaturen ikke var på sitt høyeste. I 30 varmegrader er kanskje ikke havregrøt det man har veldig lyst på, men det er jo et tips å ta med seg i alle fall! Denne gangen kjøpte jeg det inn for å spise det sammen med laktosefri yoghurt. Det gjør at yoghurten metter bedre. Skjær opp litt frisk frukt og strø over litt ekstra nøtter så har du et friskt og deilig måltid i solen! 

Så er det den laktosefrie melken da (se det første bildet). Det må jeg ha når jeg er i Spania! For meg er det noe spesielt med pulverkaffe con leche... :)  Hehe. Laktoseintoleranse er vanlig i Sør-Europa, så i butikkene finner du ofte et godt utvalg av laktosefrie produkter. "Sin" betyr uten og "con" betyr med. Allergiprodukter er ofte merket "sin lactosa" eller "sin gluten" i Spania. Så da vet du hva det betyr! 

For å legge til noen viktige gloser du kan bruke når du er ute å spiser, så er det spesielt løk og hvitløk de fleste må unngå i store mengder. 

  • Løk - cebolla (uttales sebojja)
  • Hvitløk - Ajo (uttales acho)
  • Brød - Pan (be eventuelt om "pan sin gluten")

Å spise ute når man er på ferie er vel litt av hele poenget med ferie, at man skal ta fri fra matlaging og oppvask. Jeg skeier ofte ut et par kvelder for å virkelig nyte smaksopplevelsen landet har å by på. Denne gangen koste jeg meg med tapas, dadler i bacon og ferskt, lyst brød og deilig italiensk is. Magen blåste seg opp i løpet av kvelden, men heldigvis fikk jeg ikke store konsekvenser dagen etter. Så noen ganger går det jo helt fint :) 

Ellers valgte vi gjerne asiatiske restauranter som ofte server retter med ris eller risnudler, rent kjøtt og wokede grønnsaker. Siden de ofte woker retten like før servering er det enkelt å be dem lage retten uten løk eller sopp og eventuelt hvitløk. Det er bare å spørre, så hjelper de deg! Dette gjør jeg som regel i Norge også, jeg går nesten alltid for asiatiske/vietnamesiske restauranter her i Oslo. 

Jeg håper dette innlegget var til hjelp og at du nå føler deg litt tryggere når du skal ut å reise!

Julianne :) 


Click Here to Leave a Comment Below

Karlina - mai 23, 2016

Så passende! Pleier å reise til Fuengirola hvert år – i leilighet der ved din høyre albue ;)
Synes også de er flinke til å markere matvarer, nå vet jeg også hva løk er :D gleder meg til å reise i August med ny mat-guide ;) takk! Noen restauranter du anbefaler forresten?

Reply
    Julianne - mai 24, 2016

    Hei Karlina! Det var artig :D Fuengirola er en nydelig by! Jeg har ikke så mange gode restauranttips, vi åt så mye hjemme under studietiden og når vi gikk ut for å spise gikk vi enten for Tipi Tapa (som har tapt seg veldig siden studietiden), Wok (ikke langt fra Myramarsenteret) eller indisk. Den beste matopplevelsen jeg hadde denne gangen var faktisk på Terrasana på Myramar. Jeg bestilte en salat med and, appelsin og risnudler – den var helt lavFODMAP, trengte ikke be om noen endringer. Så det var postivt – og sykt godt :)

    Reply
    Karlina - mai 24, 2016

    Takk for tips!
    Elsker Mr. Wok – men blir fort magetrøbbel pga for mye mat (ooops, vanskelig å begrense på buffet!!) haha..
    Skal prøve ut Terrasana!:)

    Reply
    Julianne - mai 24, 2016

    Hahah, I know! Litt kjedelig å begrense seg når det er buffet. Da får man heller planlegge å gå rett hjem etter middag ;) Ha en fin dag, Karlina!

    Reply
Idun - mai 23, 2016

Supert innlegg! skal til GC i juni, så nå har jeg og datteren min på 5 pugget noen spanske ord ;)

Reply
Idun - mai 23, 2016

…og hva med å holde foredrag i Molde? :)

Reply
    Julianne - mai 24, 2016

    Ja, det har du rett i. Til høsten skal jeg få satt opp et foredrag i Molde ;) Da må du komme!

    Reply
Hanne Leah Kruse - juli 12, 2016

Hei! Jeg kom hjem fra Spania i går og syns det er rimelig greit å finne matvarer med lav fodmap på større dagligvarebutikker – som her hjemme. Jeg fant derimot ikke glutenfri havregryn i våre butikker (ex. hos Carrefour), men for de av dere som finner dette anbefaler jeg å lage havrebrød med cottage cheese! Det finnes sikkert en bra oppskrift her inne (?), og jeg anbefaler å smøre deigen utover ei plate, som ved pizzadeig (i stedet for å lage rundstykker). Del i fine stykker og spis som vanlig brød – skrivende holder seg også lenge og kan varmes i brødrister! Takk for fin side – jeg stiller også på foredrag i Molde!

Reply
    Julianne - juli 12, 2016

    Hei Hanne Leah :) Takk for supert tips! For de med IBS uten cøliaki, så er det ikke nødvendig å bruke glutenfrie havregryn på lavFODMAP-diett så da kan man bare velge vanlige havregryn til havrebrødene ;) Om man ikke har stekeovn, kan man tilsette egg og steke lapper i stekepannen også :D Ha en fortsatt fin sommer :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x