LavFODMAP-handleliste

Er du ny på lavFODMAP-dietten eller synes du det er vanskelig å vite hva du nå skal spise? Du har kanskje gått gjennom listen over FODMAPs i matvarer, og tenkt at dette blir for omfattende å sette i gang med? Ja, det er en del matvarer som ikke lenger skal spises, men det er også en del matvarer som kan spises. I tillegg er det også en del nye som du kanskje aldri har hørt om eller brukt før. Hvordan smaker egentlig denne maten? Hvor kjøper jeg den? Hvordan i alle dager skal jeg bruke den? Jeg vet det er frustrerende, og jeg vet det er lett å fokusere på all den maten man ikke lenger bør spise for å unngå mageplagene. Men jeg vet også at det blir enklere med tiden. Om magen din slutter å krangle er det også lettere å ta gode, magevennlige valg. Og smakssansen din tilpasser seg - jeg tror at du vil oppdage at mat smaker like så godt uten blant annet løk og hvitløk. Kanskje til og med bedre? 

Jeg jobber for å gjøre lavFODMAP-dietten enklere for deg. Jeg har derfor satt sammen en handleliste basert på magevennlige råvarer du kan bruke på lavFODMAP-dietten. Dette er råvarer jeg selv bruker mye av og som jeg anbefaler til mine klienter og lesere som skal i gang med lavFODMAP-diett. Ikke nok med det, jeg vil ta for meg hver enkelt matvaregruppe (for eksempel korn og gryn) og forklare nærmere fordeler med råvarene og hvordan du kan bruke dem i matlaging. Jeg vil ikke at du skal handle inn mye mat du ikke vet hva du skal bruke til - da blir det dyrt å følge lavFODMAP-dietten ;) 

Skriv inn fornavn og din email-adresse i feltet nedenfor, så sender jeg deg lavFODMAP-handlelisten! Denne kan du laste ned, printe ut og dele med familie og venner. Jeg har også lagt til en tom handleliste slik at du kan legge til egne notater til din neste handletur.

I neste innlegg vil jeg gå løs på første del av handlelisten, nemlig magevennlige proteinkilder!

Click Here to Leave a Comment Below

Marianne - juni 23, 2016

Hei Julianne!
Har du noe kunnskap om p-piller kan forverre IBS (tenker mest på forverring)?

Reply
    Julianne - juni 24, 2016

    Hei Marianne! Det vet jeg ikke, dessverre. Noen opplever at magen krangler litt ekstra når man begynner med p-piller eller skifter merke, men som ofte går over etter noen/stabiliserer seg etter noen uker. Dette er hormonelt betinget! Ta kontakt med legen din om du føler noe ikke er som det skal. Ønsker deg ei god helg :) Hilsen Julianne

    Reply
Marianne - juni 23, 2016

Mente «påvirke IBS». Hehe

Reply
Connie - juli 18, 2016

Har du erfaring med at en tåler kald melk, men ikke oppvarmet?

Reply
    Julianne - juli 19, 2016

    Hei du :) Nei, det har jeg dessverre ingen erfaring med.

    Reply
    Lena - juli 31, 2016

    Det opplever jeg også! Syns det er kjempe rart! Lurer på hvorfor.. blir ikke klok på denne magen altså! :)

    Reply
Jeanette Tranberg - august 7, 2016

Hadde akkurat min gamle mor på besøk, som sier hun ikke tåler rømme når den er varmet i sauser etc. men kan fint spise den kald. Det er vist flere av dere ja …

Reply
    Julianne - august 8, 2016

    Veldig interessant! Dette må jeg undersøke videre. Takk for at dere deler erfaringene deres!

    Reply
Lene - januar 28, 2017

Hei Julianne,
Jeg har flere ganger registrert meg for å motta handlelisten din, men det ser ut til at den aldri dukker opp. Har du noen mulighet til å sende meg denne på mail?

Reply
    Julianne - januar 29, 2017

    Hei Lene! Så rart – har du sjekket søppelposten/uønsket postkassen din? Det kan hende den har havnet der!

    Reply
Siv Hege - april 10, 2017

Hei😊 Noen tips til soyamelk laget på soyaprotein ?

Reply
    Julianne - april 11, 2017

    Hei Siv Hege :) Dessverre, jeg tror ikke det finnes i Norge (uten at jeg er 100 % sikker). God påske! Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x