Godt nyttår!

Oi, tiden flyr og nå er vi snart halvveis i januar allerede! Jeg valgte å ta meg helt fri i jula jeg gitt! Så når hverdagen slo mot meg, var det litt arbeid å ta igjen. Det var så godt å senke skuldrene og være 100 % tilstede med familien :) Oppdatering av bloggen har derfor blitt nedprioritert, så jeg velger å starte litt forsiktig for å komme inn i modus igjen. 

Jeg vil starte med å si: Riktig godt nyttår! 

Jeg håper du hadde ei fin feiring og at du fikk slappet av og bygget overskudd. Kanskje er dette første jula magen har spilt på lag også? Tok du i bruk noen av de 10 strategiene jeg delte med deg før jul? Fortell gjerne hvordan det gikk med deg!

Det gikk faktisk ganske bra med meg også. Du skulle kanskje tro at jeg har rimelig god kontroll på både hva jeg spiser og gjør for at magen skal oppføre seg bra. Det kan jeg si med en gang at jeg ikke har, for jeg faller for fristelser og kommer ut av gode rutiner støtt og stadig.

Men - som jeg sier til mine kunder når dette skjer - er det ikke godt å kjenne på at den innsatsen du legger ned i hverdagen faktisk kan bety så mye for hvordan du har det? Oh yes - jeg vrir det om til noe positivt! Det er så lett å glemme hvordan det er å være dårlig når du først har fått det bedre. 

Selv har jeg behov for å være litt slapp med kostholdet i perioder. Selv om jeg aller helst vil ha det bra og være frisk hele tiden, så tåler jeg noen dårlige dager. Jeg har jo levd med IBS i veldig mange år. Men så kommer jeg til et punkt hvor jeg trenger å ha det bra igjen og da sier jeg til meg selv: TA DEG SAMMEN, kvinne! På tide å komme inn i gode rutiner igjen. Du vet hva som skal til - ta grep NÅ. (Jeg er mye strengere med meg selv enn med mine kunder altså... ;))

Jeg lærer daglig nye ting om kosthold, mage- og tarmplager og hva som er viktig å ta hensyn til. Det er jobben min! Men kunnskap har ingen virkning om man ikke tar den i bruk ;)

Vil du også lære mer om IBS og lavFODMAP-dietten kan du nå ta mitt 5 dagers gratis nettkurs! Gjennom kurset får du en rask innføring i hva IBS er, FODMAPs, lavFODMAP-dietten og andre faktorer som er viktig for å holde magen i balanse. 

Skriv inn navn + e-post under, så sender jeg deg første leksjon allerede i dag :)

​Ha en nydelig dag <3

Julianne :)​

Click Here to Leave a Comment Below

elise - januar 14, 2017

hei! jeg har et spørsmål om snus. jeg har lyst til å slutte å snuse ettersom jeg føler at det ikke er helt optimalt for magen min. men i overgangsfasen tenkte jeg å prøve ut nikotinfri snus. den jeg har lyst til å begynne med heter onico peppermint, men i ingredienslisten står det «växtfibrer» (på svensk naturligvis). er dette noe jeg bør bekymre meg for på en lavfodmap-diett?

Reply
    Julianne - januar 16, 2017

    Hei :) Godt spørsmål angående snus. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for växtfiber (eller plantefiber) i snusen, uten at jeg har noe dokumentasjon på det. Prøv deg litt fram og vurder hvordan fordøyelsen din oppfører seg i denne overgangsfasen. Noen opplever at magen slår seg litt vrang når de slutter med snus eller røyk, men dette går seg ofte til etterhvert. :) Lykke til – det fikser du! Hilsen Julianne

    Reply
Silje Helene - januar 15, 2017

Hei Julianne!

Jeg startet på FODMAPdietten for to uker siden og har veldig vondt i hodet og er stiv i nakken. For et par dager siden var jeg ganske kvalm også. Tror du dette har noe å gjøre med dietten? 🤔💭

Reply
    Julianne - januar 16, 2017

    Hei Silje Helene! Så flott at du er i gang. Det er ikke godt å si hvorfor du opplever plager som hodepine og stiv nakke. Da trenger jeg å vite mer om hva du spiser, dine rutiner og mer. Men spiser du nok mat og får du i deg nok væske? Anbefaler deg å skrive kost- og symptomdagbok for å få et bedre bilde over kostholdet ditt. Veldig nyttig! Mvh Julianne

    Reply
Charlotte - januar 15, 2017

Hei! Jeg har kjøpt begge bøkene dine, og skal begynne med eliminasjonsfasen. Er det sånn at jeg skal gå på denne i seks uker, og deretter ta én og én uke med introduksjon? Eller er introduksjonsfasen en del av de seks første ukene?

Reply
    Julianne - januar 16, 2017

    Hei Charlotte! Så hyggelig – jeg håper du har mye glede av bøkene :)

    Ja, hvordan du skal gjennomføre dietten har jeg beskrevet godt i bøkene. 6 uker eliminasjon før ca. 6 uker med testing/reintroduksjon av matvarer fra de ulike FODMAP-gruppene – én og én :) Anbefaler deg å lese deg godt opp før du begynner og ha noen lunde kontroll på matvarelisten. Dette fikser du!

    Lykke til og god bedring :)

    Mvh Julianne

    Reply
    Charlotte - januar 18, 2017

    Den er god! Takk for tilbakemelding :-) Charlotte

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x