Surdeigsstarter av spelt (lavFODMAP)

Har du en sensitiv mage og føler du reagerer på vanlig brød, kan det hende surdeigsbrød av spelt er noe for deg. Spelt har generelt et lavere innhold av FODMAPs (fruktaner) enn hvete, rug og bygg, men baker du med surdeig blir brødet enklere å fordøye. Det er blant annet fordi bakteriene i surdeigsstarteren livnærer seg på fruktaner i speltmelet under heving - noe som gjør at FODMAP-innholdet i brødet blir lavt og brødet blir mildere for sensitive mager. Har du en surdeigsstarter vil det derfor åpne seg opp utrolig mange muligheter for deg - du kan lage mye godt med surdeig og spelt - ta en titt på mine oppskrifter nederst i dette innlegget :)

Surdeigsstarter

Dette trenger du:

  • Et glass med et løst lokk eller et norgesglass eller lignende uten strikk.
  • 5 ss økologisk sammalt spelt
  • Lunket vann

Fremgangsmåte

Dag 1-3: Bland mel og nok lunket vann til det blir en tykk pannekakerøre i et glass. Legg lokket på glasset og la blandingen stå uforstyrret i 3 dager i romtemperatur, til det danner seg små bobler i melblandingen.

Dag 3: Om det ikke har dannet seg små bobler i blandingen nå, lar du det stå i en dag til. Ser blandingen bra ut, gjør du dette: fjern 2/3 av blandingen (kastes eller brukes i f.eks vaffelrøre). Tilsett litt mer vann og mel til den gjenværende tredjedelen til konsistensen er som tykk pannekakerøre. Sett lokket på glasset igjen og la stå til neste dag.

Dag 4-6: Vent til det er kommet en god del små bobler i melblandingen, så gjentar du prosessen fra dag 3 (fjerner 2/3 og tilsetter mer vann og mel) en gang per dag de neste to dagene. På dag 6 skal surdeigsstarteren din være klar til å bakes med :)

En ferdig surdeigsstarter skal dufte friskt og godt og ha mange bobler i seg. Surdeigsstartere dufter forskjellig utfra hvilken melsort du bruker. Jeg synes min surdeigsstarter av spelt dufter godt av grønt eple.

Mat surdeigsstarteren din minst én gang i uken - også om du ikke baker med den :)

Jeg oppbevarer surdeigsstarteren min et glass med lokket skrudd på i kjøleskapet når jeg ikke bruker den. Dagen før baking, tar jeg den ut av kjøleskapet og lar den stå i romtemperatur for å våkne og bli klar til baking. 

Her finner du noen av mine magevennlige oppskrifter med surdeig: 

Spør meg gjerne om det er noe du lurer på :)

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Linn Talle - februar 7, 2017

Hei. jeg har prøvd nøyaktig din oppskrift, men den lukter fælt og den skiller seg hele tiden. Jeg ser det er bobler under «vannlaget» på toppen… kan jeg allikevel bruke den? jeg sier den lukter fælt, men jeg vet jo ikke hvordan den skal lukte heller da…

Reply
    Julianne - februar 8, 2017

    Hei Linn :) Det høres ut som at det er noe aktivitet i den, så ikke gi opp enda. Det kan hende du blander for tynt, så rør i glasset slik at du ikke har dette vannlaget, og ha i mindre vann neste gang du mater starteren med mel. Ja, skal lukte litt surt/gjæraktig, men gjerne med en frisk tone. Merker det er vanskelig å forklare lukt :P

    Reply
Gøril Aasbø - februar 10, 2017

Hei!

Jeg har lyst til å prøve å bake et surdeigsbrød. Har lest litt om ulike ur-kornsorter som dalahvete, Svedjerug, emmer og nakenbygg. Vet du om disse kornsorter er høy FODMAP?

Mvh Gøril Aasbø

Reply
    Julianne - februar 10, 2017

    Hei Gøril :) Så spennende! Noen av disse melsortene er ikke testet for FODMAPs, men det kan være variasjoner i FODMAP-innholdet her, uten at vi vet noe mer om det. Hvete, rug, bygg og emmer er testet som høyFODMAP – men spelt er et godt alternativ – som også er et urkorn :) Mvh Julianne

    Reply
Tone - april 19, 2017

Hei
Først vil jeg takke for mye god info.
Både nettkurset og boken din har vært til veldig god hjelp mine første to uker av dietten.
Har laget en surdeigstarter men min også skiller seg og lukter ganske sterkt. Nesten som neglelakkfjerner. Har prøvd å bake brød , men de ble flate og veldig kompakt. Mulig jeg brukte den for tidlig. I dag bobler den ikke lenger. Tror du den er ødelagt så jeg må starte på nytt, eller er det fortsatt håp?

Reply
    Julianne - april 20, 2017

    Hei Tone! Så godt å høre :) Hm. Høres ikke ut som at det er så mye futt i starteren din. Du kan prøve å friske den opp med å mate den med vann og mel, la den stå noen dager og se om den blomstrer, eller så lager du en ny :) Lykke til!!

    Reply
Heidi - april 20, 2017

Hei! Hvorfor må jeg kaste 2/3 av starteren? Kan jeg ikke mate hele starteren med mer mel og vann fra begynnelsen av? Takknemlig for svar :)

Reply
    Julianne - april 23, 2017

    Hei Heidi :) Godt spørsmål! Det er vel for å få fart i surdeigskulturen, tenker jeg. Du trenger ikke kaste 2/3 – du kan bruke den i en vaffelrøre, pannekaker eller som del av et magevennlig brød. Men anbefaler å følge fremgangsmåten for å lage surdeigsstarteren ;) Hilsen Julianne

    Reply
    Heidi - april 25, 2017

    Tusen takk for raskt svar, Julianne. :) Jeg leste det ikke før surdeigen var ferdig – men jeg bare matet den videre uten å fjerne noe. Det fungerte veldig bra! På dag fem hadde jeg en boblende surdeig (ca. 300g) som ble til et fantastisk brød. :) Jeg matet deigen med ca. 100g mel og 100ml hver gang, bortsett fra en gang, da bare med 50g og 50ml. Jeg tok vare på 100g av surdeigen og den gjør seg klar nå til å bli et nytt brød. ;)

    Reply
    Julianne - april 25, 2017

    Hei igjen! Så bra det fungerte :D Nå kan du nyte fersk surdeigsbakst framover :) Takk for at du deler!

    Reply
sol - april 28, 2017

Hei Julianne! Dette er første gang jeg følger en blogg i mitt liv og jeg er kjempeglad for å ha funnet siden din! Det er én ting jeg som FODMAP-nybegynner ikke forsår; på Monash University-oversikten din står spelt som fyfy. Men du bruker det, hva er årsaken til dette? Har dette med kombinasjonen surdeig å gjøre? Bør jeg ikke bruke spelt i andre sammenhenger?

Reply
    Julianne - april 28, 2017

    Hei Sol! Så hyggelig at du finner bloggen nyttig :D Ja, surdeigsprosessen reduserer FODMAP-innholdet i spelt, derfor blir surdeigsbakst av spelt lavFODMAP. Jo, du kan bruke speltmel, men det anbefales ikke å bruke det i store mengder. Jo mer du bruker, desto mer FODMAPs, så det er en fin måte å tenke på. Bruk gjerne speltmel som del av en oppskrift (hvor mengden spelt totalt blir lav), i en saus, til panering og lignende. Anbefaler at du prøver deg fram her. Stå på :) Hilsen Julianne

    Reply
Tonje - mai 3, 2017

Hei Julianne!
Jeg har nok økologisk speltmel til første runde, men ettersom jeg er blakk og ikke får stipend på noen uker enda OG siden økologisk speltmel er så fryyktelig dyrt, lurer jeg på.. Tror du jeg mate starteren (dag 3) med vanlig speltmel?

Reply
    Julianne - mai 3, 2017

    Hei Tonje :) Det går nok helt sikkert fint, men om du har nok økologisk mel til surdeigsstarteren er ferdig utviklet ville jeg ha fortsatt med det. Når surdeigsstarteren er klar til å bakes med, kan du nok mate den med vanlig speltmel for å holde den i live :) Lykke til!

    Reply
Britt - mai 10, 2017

Flott og informativ blogg . Jeg skal prøve surdeigen for første gang idag – men er litt usikker på det å «mate» den fremover.
Betyr det å gi den litt vann og mel -og i tilfelle hvor mye?

Reply
    Julianne - mai 11, 2017

    Hei Britt :) Takk, så hyggelig. Når du mater surdeigsstarteren etter baking, gir du den vann og mel. Jeg gir den ca. 2-3 ss mel og blander i vann til konsistensen er som en tykk pannekakerøre før jeg setter den i kjøleskapet. Da holder den seg frisk og rask :) Lykke til!

    Reply
    Cecilie - mai 22, 2017

    Hei. Super side du har :). Er på min første uke bare jeg. Skulle akkurat fjerne og «mate» min surdeig på nytt etter 4 dager. Men så det hadde kommer svart/grønn pels oppe på siden av glasset. Litt over selve blandingen. Lukter syrlig, slik som du nevnte at den skulle. Må jeg kaste hele da? Eller bare fjerne det på kanten? Jeg bruker noe som heter holli økonomisk bakeblanding spelt, står sammalt mel av spelt 55% sikret spelt. Er dette rette?

    Reply
    Julianne - mai 24, 2017

    Det høres ut som at du er på rett spor, men siden det har dannet seg mugg på selve blandingen, ville jeg ha startet på nytt for sikkerhetsskyld! Sørg for at glasset du bruker er helt rent og at det ikke kommer for mye luft til. Det kan ha betydning :) Jeg vil tro det går fint å bruke bakeblandingen til Holli Mølle som er en blanding av både grovt og fint speltmel. Fikk du noen bobler i starteren din før muggen kom? Hvis ikke, kan du prøve med rent sammalt speltmel neste gang. Ikke gi opp!

    Reply
Cecilie - mai 22, 2017

Hei. :) jeg skulle ta ut 2/3 del nå, men ser på kanten at det er mugg. Grønt hår liknende. Da er noe feil?

Reply
Hanne - juni 19, 2017

Hei Julianne:) Super blogg! Har du opptak av livesendingen(e) jeg ikke klarte å få med meg?

Reply
    Julianne - juni 21, 2017

    Hei Hanne :) Takk for det!! Livesendingene/webinarene jeg holdt tidligere i år er dessverre ikke tilgjengelig lenger. Men det kommer flere, så følg med :)

    Reply
Surdeigsbrød av spelt med sesamfrø - BARE BRA BARNEMAT - juni 19, 2017

[…] 2 ss surdeigsstarter […]

Reply
Anette - juni 21, 2017

Hei. Jeg lurer på om jeg må bruke sammalt speltmel? Eller kan jeg bruke fint speltmel? Jeg bor i USA for tiden og har til nå kun funnet «Organic sprouted spelt flour» og lurer på om det går bra å bruke det?

Reply
    Julianne - juni 21, 2017

    Hei Anette :) Jeg tror du kan bruke fint speltmel, så lenge det er økologisk. Prøv med melet du har fått tak i :) Lykke til!

    Reply
    Anette - juni 27, 2017

    Takk for svar :) Syntes jeg har fått til surdeigsstartern, den har skilt seg litt underveis, men bobler og lukter friskt. Jeg har allerede brukt deler av surdeigsstarteren i brødvafler og de ble kjempegode :) Nå har jeg begynt på første del av surdeigsbrødene og tenker å bruke brødformer. Hvor lang steketid trenger jeg da? Fant også sammalt økologisk speltmel til slutt (dårlig merket), så skal bruke det i brødene.

    Reply
    Julianne - juni 27, 2017

    Hei Anette :) Så godt å høre! Det går helt fint å steke brødene i brødformer. Det kan hende du skal skru ned temperaturen den første halvtimen (225 grader og ikke 250) og deretter skru ned temperaturen til 200 det siste kvarteret (så mellom 45 – 50 minutter steketid) Ovner er forskjellig, så følg med underveis og vurder om du skal la brødene steke litt lenger eller kortere. Håper brødene smaker! :D

    Reply
Nina - juli 9, 2017

Hei Julianne😊 Takk for informative og inspirerende blogg👍Jeg har nå lagd min første surdeigstarter og har satt min første brøddeig😊Er veldig spent på resultatet! Det jeg lurer på er: når jeg setter surdeigstarteren ti kjøleskapet for lagring , skrur jeg da lokket på slik at det er helt tett, eller skal det fortsatt være løst på? mvh Nina

Reply
    Julianne - juli 11, 2017

    Hei Nina :) Takk for hyggelig kommentar! Kjekt at du er i gang med surdeigsbakingen, nå har du mye god bakst å se fram til :) Skru på lokket når du oppbevarer den i kjøleskapet. Mvh Julianne

    Reply
Marian - september 3, 2017

Kan man bruke surdeigsstarter av hvete eller rug? Og spelt til selve brødet? Prøver å følge lav fodmap så godt jeg kan. Takk for flotte bøker og alt du gjør for oss! Mvh Marian

Reply
    Julianne - september 4, 2017

    Hei Marian :) Takk for gode ord <3 Ja, det kan du. Ingen problem å bruke starter av hvete eller rug siden du ikke trenger store mengder av den :) Lykke til!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x