Bli med og lag din egen surdeigsstarter!

Okei, så surdeigsstarteren min har daua. Jeg var en dårlig mor og ga den hverken mat, vann eller kjærlighet på flere uker. Jeg var sikker på at jeg hadde en tørket starter i back-up, men den fant jeg altså ikke igjen. Så i mild panikk, bestemte jeg meg for å gjøre alt jeg kunne for å gjenopplive den! 

Jeg ga den mel og vann og omtanke, og etterhvert begynte den så smått å boble. Yes, tenke jeg! Den var hardfør. Etter en uke med mating og stell, prøvde jeg å bake med den. Boblene kom og det så ut til at dette skulle gå helt fint. Men. Smaken. Den - var - ikke - god ! 

Jeg kunne nok ha gitt den mer tid for å se det går bedre, men nå har jeg bestemt meg for å lage en helt ny starter. Jeg kommer til å dele denne prosessen på snapchat, så jeg tenkte å høre med deg om du ville være med å lage din egen surdeigsstarter sammen med meg? :D

Her kan du lese mer om hvordan man lager en surdeigsstarter og se hvilken fremgangsmåte vi skal bruke. Det tar omtrent en uke fra vi starter prosessen med surdeigsstarteren og til vi kan bake med den ;) 

Søk meg opp på snapchat: JULIANNESFODMAP og gå til innkjøp av økologisk sammalt speltmel. Du trenger også et glass med et løst lokk (f.eks et Norgesglass) som du kan lage starteren i. 

​Så om du har tenkt på å lage din egen, men ikke kommet i gang - så synes jeg du skal hive deg rundt og være med på prosjekt surdeigsstarter nå! Der kan du også spørre meg om det er noe du er usikker på :) 

Jeg starter prosessen på mandag! Er du med? :D

Click Here to Leave a Comment Below

Martine - juni 18, 2017

Hei
Har akkurat gjennomført første uken av introduksjonsfasen, det går relativt greit, men nå er det jo snart sommer og mye grilling. Vet at rent kjøtt selvfølgelig går, men har du noen forslag til pølsetyper og evt ferdighamburgere som er trygt i denne første fasen?

Reply
    Julianne - juni 19, 2017

    Hei du! Rent kjøtt, kylling og fisk er selvsagt det beste når du er i eliminasjonsfasen av dietten, men det finnes ulike varianter uten løk og hvitløk blant annet. Jeg anbefaler Nordfjord sine grillpølser med 80 % kjøtt. De fleste ferdigburgere er lavFODMAP, men les ingredienslisten for sikkerhetsskyld. Stå på videre :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x