Utgangspunkt: Min IBS

I forrige innlegg skrev jeg om mitt kosthold som jeg har som utgangspunkt til Prosjekt Sterk Tarmflora. Nå vil jeg fortelle hvordan magen min har det, slik at du også får et bilde på hvordan det egentlig stod til før jeg startet prosjektet :) 

Min historie med IBS
Det begynner å bli en stund siden jeg har skrevet om hvordan det hele startet for min del, men om du har lyst, kan du lese hele min IBS-historie her. I korte trekk, så startet mine mageplager for alvor da jeg var rundt 17 år, etter en periode med mye stress.

Mine fordøyelse før (daglig)
Veldig oppblåst
Mye luft i magen
Slet med å gå på do, ofte forstoppet
Generelt mye ubehag i magen

Magen reagerte på
Det meste, og ble ofte verre utover dagen. 

Slik var det daglig, og det tappet meg for energi. Jeg fikk etterhvert diagnosen IBS, da vi ikke kunne finne årsaken til plagene mine og jeg fikk beskjed om at dette var noe jeg måtte lære meg å leve med. Det skulle ta 8 år før jeg endelig fant noe som virket, nemlig lavFODMAP-dietten. Det var fantastisk å endelig gå på do flere ganger i uken, ikke være oppblåst og ikke minst kunne føle meg komfortabel i tettsittende klær igjen. 

Min IBS i dag
I dag lever jeg relativt godt med min sensitive mage, og som jeg har nevnt før – jeg tør påstå at jeg er 90 % av tiden bra, sammenlignet med hvordan tilværelsen var før. For å holde magen i balanse, bør jeg sørge for å spise et næringsrikt, FODMAP-redusert kosthold, bevege meg daglig og prøve å ikke la meg påvirke av stress i like stor grad som før (det er så SINNSYKT vanskelig). Det er mer enn bare maten vi spiser som kan påvirke en sensitiv mage, noe jeg bevisst jobber med for egen helse og mine kunder. Jeg har også tatt det steget hvor jeg nå jobber hjemmefra, noe som selvsagt gjør underverker for en mage som trenger faste rutiner. 

Min fordøyelse i dag
Sjeldent oppblåst
Litt luft i magen - men det er helt normalt! 
Går mer eller mindre på toalettet daglig (LYKKE!)

Magen reagerer når
Jeg er stresset
Jeg spiser mat med mye FODMAPs over flere dager (litt av og til går fint)
Jeg spiser uregelmessig, for lite eller for store mengder mat
Jeg ikke beveger meg daglig

Jeg håper at Prosjekt Sterk Tarmflora kan hjelpe magen min bli mer stabil og ikke minst gir meg en velbalansert tarmflora som gjør tarmen min sterkere enn noen sinne. Men jeg er klar over risikoen med å spise mat som er uvant for tarmen - det kan skape trøbbel, men nå blir jeg nødt til å stå i det og gjennomføre diettene jeg har planlagt. Når prosjektet er ferdig vil jeg ta en vurdering på hva jeg ønsker å fortsette med og hva jeg ser ikke har noe hensikt for meg :) 

Det var en kort oppsummering om min irritable tarm. Vi snakkes :D

Følg meg og Prosjekt Sterk Tarmflora i sosiale medier

Instagram: @julianne_godtformagen
Facebook: Godt for Magen
Snapchat: juliannesfodmap (mest aktiv her :))

– Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Eirin - september 1, 2017

So gøy at du dela, får lyst til å gjer ditta sjølv når du er ferdig med det!
Har IBS sjølv, og ete lavfodmap, men føle eg reagera på «alt», og er konstant oppblåst uansett mat og drikke, så har nok en del å finne ut av enda sjølv om eg har ete lavfodmap i 1 år ca.
Lure på om du veit om dårlige tarmbakteria gjer det vanskelig for å gå ned i fettprosent/legge på seg muskla også? Ete sunt og proteinrikt, fokusera på styrketrening 5 daga i veka, men der er minimal framgang. Låg bl.a i overskudd på mat i 6mnd for å sjå om det kunne hjelpe med muskelvekst, men den gang ei. Er normalvektig, men skulle gjerne bygd meir muskla og gått ned litt i fettprosent. Trur du hovudproblemet kan ligge i tarmane, og at kroppen ikkje tek opp nok næring til å respondere noke særlig på treninga?
Blei litt langt ditta her, men legen min har ikkje så masse kunnskap om ditta, så følte du er blant dei einaste som kan gi meg svar! Håpe det går greit:)

Mvh Eirin

Reply
    Julianne - september 5, 2017

    Hei Eirin :) Ja, det er spennende! Det er bare å begynne å inkludere magevennlige smoothies, du trenger ikke drikke det hver dag slik som meg! Dette er et forsøk jeg gjør for å se om det fører til endringer i tarmfloraen på kort sikt, noe som krever at jeg er konsekvent en periode.

    Jeg kan ikke svare på om hovedproblemet ditt ligger i tarmene dine, det kan være mange årsaker til at treningsresultatene uteblir. Men forskning viser at tarmens bakteriesammensetning kan ha betydning for vekt, og jeg tror at en velfungerende fordøyelse er avgjørende for god helse. Om du er usikker på om kroppen din tar opp nok næring, bør du få sjekket blodverdiene dine hos legen før du tar eventuelle grep. Lykke til :) Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x