Oppsummering plantefiber-dietten

I går drakk jeg min siste grønne, tarmstyrkende smoothie i forbindelse med plantefiber-dietten og Prosjekt Sterk Tarmflora. Det var litt godt å være ferdig, jeg må innrømme det. Jeg trives best med å spise det jeg har lyst på, og denne uken har ikke den grønne smoothien fristet spesielt mye. Men jeg har drukket den hver dag likevel, for dette prosjektet skal gjennomføres ;)

Forrige uke la jeg ut en liten video-blogg hvor jeg fortalte hvordan det hadde gått den første uken. Se videoen her. Kort oppsummert så gikk det ikke like bra som jeg hadde håpet på, og magen kranglet en del. Sannsynligheten for at det var flere faktorer som spilte inn her, er stor – som blant annet stress.

Jeg var veldig klar for at uke 2 skulle gå bedre og gjorde det jeg kunne for at magen skulle fungere bra igjen. Jeg lagde surdeigsbrød av spelt, surdeigsknekkebrød og proteinrundstykker i brødform og hadde dermed mye godt og magevennlig jeg kunne spise i løpet av uken. I tillegg sørget jeg for å planlegge en del gode, enkle middager for å slippe å bruke masse tankekraft på det også ;)

Det hjalp, og etterhvert som uken gikk ble magen og fordøyelsen bedre. Fredag, lørdag og søndag har vært veldig gode dager, så det er godt å føle at kroppen spiller på lag igjen :)

Oppsummering de siste to ukene:

Gjennomsnittsmålinger gjort ved hjelp av Bowelle - The IBS Tracker 

  • Hvordan har jeg følt meg: 60 % bra
  • Antall toalettbesøk og konsistens: 1,6 toalettbesøk daglig, stort sett normal konsistens, men også en del hard avføring. Artig grønnskjær :) :)
  • Stressnivå: 3 av 8
  • Det positive: Godt å få i seg bra med grønnsaker og bær i løpet av dagen, spesielt til de ulike måltidene. Smoothien var også god de dagene jeg hadde lyst på den. Veldig praktisk de dagene jeg trengte å ta med niste, da var smoothien perfekt å lage til på forhånd. 
  • Det negative: Generelt er det kjipt å måtte spise noe man ikke har spesielt lyst på, men her måtte jeg bare ta meg sammen og drikke grønnsakene mine. Det var ikke alle dager smoothie smakte like godt, mye fordi jeg slurvet med oppskriften og f.eks tilsatte masse, masse grønnkål, lite ananas og lite væske. Fant ut at både ananas og vann gjør underverker for smoothien. 

Jeg har laget en ny video som viser hva jeg bruker i smoothien og hvordan jeg lager den. Ta en titt! Jeg vet det, jeg er ikke helt stødig på å lage videoer ennå, men gi meg litt tid og noen forsøk så kommer det seg :D

Her er oppskriften på den grønne smoothien! 

Nå blir det et par uker ned normalt kosthold igjen, før jeg skal i gang med neste diett med fokus på resistent stivelse! ​I morgen reiser jeg til Mallorca i bryllupet til en god barndomsvenninne, så det passer fint å ta en liten pause fra diett-livet nå ;)

Ha en nydelig uke! 

- Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x