Oppsummering Periodisk Faste

Her kommer en sen oppsummering fra diett nr. 3 av 5 i Prosjekt Sterk Tarmflora!
Jeg har nå gjennomført to uker med periodisk faste for å kjenne på hvordan det påvirket både fordøyelsen og etterhvert også tarmfloraen. En ny GA-map™ Dysbiosis Test  ble tatt forrige helg, så regner jeg med at svaret kommer om en liten uke. Men hvordan har disse to ukene egentlig vært? 

Enkel oppgave?
For det første må jeg si at jeg trodde dette skulle bli litt enklere enn det faktisk ble. Periodisk faste krever jo ikke mye tankevirksomhet, jeg skulle bare slutte å spise før kl. 20:00 på kvelden og vente med å spise frokost til kl. 09:00…

I starten holdt jeg ut fordi jeg tenkte at det gikk seg til og sultfølelsen kom til å bli mindre etterhvert, spesielt på morgenkvisten. Men jo mer jeg tenkte på det, desto mer sulten ble jeg. Det er også en av grunnene til at jeg ikke har snakket så mye om det i sosiale medier, for jeg måtte prøve å fokusere på noe annet enn hvordan det føltes :P Så, sorry for det! 

Endring av måltidsrytme
Det tok ikke mange dagene før måltidsrytmen forskjøv seg slik at de passet bedre til mitt endrede spisevindu: Frokost kl. 09:00, lunsj kl. 12:00, middag kl. 16:00 og siste måltid rundt kl. 19:30 (tok siste biten kl. 20:00). Å slutte å spise tidligere på kvelden gikk egentlig fint, og jeg la meg ikke spesielt sulten. I starten synes jeg det var et kav, fordi jeg ble litt stressa av å måtte spise ferdig til et visst tidspunkt, spesielt om jeg glemte tiden og måtte få i meg kveldsmaten i løpet av 10 minutter. I tillegg ble kvelden utrolig lang! Isteden for å sette meg ned for å spise rundt 20:00 - 20:30 for da å slå på TVen, gjorde jeg dette en time før. Det ble jo en hel time ekstra foran TVen hver kveld…! Dette ble jeg klar over etterhvert, og kunne heldigvis ta grep for å unngå liggesår :P

Fordøyelsen på periodisk faste
Men når det er sagt, har fordøyelsen fungert veldig fint disse to ukene. Jeg har gått daglig på do (det er urovekkende viktig), energien har vært bra og jeg har generelt hatt lite luft og oppblåsthet. Så jeg tror absolutt at dette er nyttig, men personlig tror jeg at jeg først og fremst vil benytte meg av det når magen ikke spiller på lag. Som jeg fortalte i et tidliegre innlegg, har jeg ofte ubevisst benyttet meg av “faste” eller “tarmhvile” som jeg også liker å kalle det, de dagene hvor magen virkelig krangler. Den roer seg raskere og fordøyelsen fungerer godt igjen etter kortere tid enn tidligere. Så for meg er det en sikker løsning.

Endringer er krevende!
Dette med periodisk faste er ikke for alle, og personlig vil jeg ikke innføre dette på daglig basis. For meg er det viktig å ikke ha et anstrengt forhold til mat og måltider, noe jeg følte snev av i de to ukene dietten foregikk. Men - når det er sagt, tar det alltid tid å komme inn i nye rutiner, og det er jo både anstrengende og ubehagelig å gjøre endringer på denne måten! Så her tar jeg meg selv i å egentlig gi opp litt før jeg har kommet godt i gang.

Lytt til kroppen
Nå er det snart tre uker siden jeg først startet med de to ukene med periodisk faste, og jeg legger merke til at jeg har kommet inn i en rytme som naturlig gjør at kveldsmaten spises før kl. 20:00. Det er heller ikke lenger et problem å utsette frokosten noen timer etter at jeg står opp, så lenge jeg tar meg en god kopp kaffe først. Nå drikker jeg den med en del melk, så det holder meg gående litt utover morgenkvisten. Jeg kjenner faktisk at jeg har god fokus på morgenen uten et stort måltid i magen. Det aller viktigste for meg er likevel at jeg lytter til kroppen og spiser når sulten melder seg isteden for å pine meg til kl. 09:00 fordi fastevinduet må vare i 13 timer. Slik håper jeg du også tenker, for kroppens signaler skal du ikke kimse av!

Nå gjenstår det bare å se om tarmfloraen min har latt seg påvirke av disse to ukene. Det blir spennende :)

Ønsker deg ei riktig fin helg - og kanskje kan jeg friste med en magevennlig meksikansk gryte til fredagsmiddagen? ;) Oppskriften finner du her!

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Hilde - november 26, 2017

Hei. Er kronisk forstoppelse og IBS det samme? Fikk meg en prøvetime hos en annen fastlege då eg aldri har blitt noe betre i fordøyelsen uansett kva eg spiser. Den legen som eg fikk prøvetime hos sendte meg rett til koloskopi med en gang etter at eg hadde fått forklart symptomene (noe den tidligere fastlegen min aldri hadde gjort) etter å ha vert til koloskopi fikk eg påvist kronisk forstoppelse. eg har jo alltid trudd at det er IBS eg har. Er de noe forskjeller i det?

Reply
    Julianne - november 29, 2017

    Hei Hilde! Leit å høre at din tidligere fastlege ikke ga deg behandlingen du hadde behov for, så det er bra du byttet. Godt spørsmål. Noen med IBS har kronisk forstoppelse som del av sykdomsbildet, men opplever da i tillegg andre symptomer som luft i magen, oppblåsthet, smerter og ubehag. Man har en ekstra sensitiv tarm. Ved kronisk forstoppelse er behandlingen å spise mer fiber, drikke vann og mosjonere og mange blir bedre av det. Dette er ikke alltid nok ved IBS, og det er da lavFODMAP-dietten kommer inn i bildet. Så ja, du kan si det er forskjeller. Jeg håper du får hjelp til å finne rett behandling for plagene dine, Hilde. Lykke til og god bedring!

    Reply
Trude - november 27, 2017

Interessant eksperiment. 🙂
Finnes det dokumentasjon på at det er viktig å gå på do hver dag? I følge lege på Haukeland sykehus som forsker på IBS er det like vanlig å gå på do 1-2 ganger i uken som 2 ganger daglig.
Ble overrasket da jeg hørte det, for jeg trodde også det beste var å gå hver dag. Men i følge denne legen så er det ikke det.

Alltid noe nytt å lære om IBS 🙂

Reply
    Julianne - november 27, 2017

    Hei Trude! Hvor lang tid det tar for maten å komme gjennom systemet varierer fra person til person, og noen har lengre «transitt-tid» enn andre. Dette kan man teste ved å f.eks spise mais, rødbeter eller rød quinoa og ta tiden det tar før du ser spor av matvarene i avføringen. 1-2 ganger i uken er ikke like vanlig som å gå på do 2 ganger daglig, men for noen kan det være normalt :) Mvh Julianne

    Reply
Trude - november 28, 2017

Hei, takk for svar :-)

Ja det var det jeg mente, at for noen er det normalt å gå 1-2 ganger i uken.
Ikke at det er like vanlig, det sa han ingenting om. :-)

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x