Tarmstyrkende lavFODMAP-mat (min nye bok)

Innlegget er egenreklame og inneholder link til nettbutikk

Hei! Først og fremst vil jeg bare takke for fine tilbakemeldinger på forrige innlegg. Jeg tar nå en dag om gangen, setter med små, daglige mål og kommer sterkere tilbake. Men i dag titter jeg innom for å fortelle om den nye boken min. Den heter tarmstyrkende lavFODMAP-mat og kommer faktisk ut i dag 4. januar :D

Er den ikke fresh? Jeg har ikke sett i den selv enda, men regner med den kommer i posten i løpet av morgendagen. Jeg lover en frisk bok med deilige, magevennlige råvarer i alle regnbuens farger!

Min tredje bok
Dette er altså min tredje bok om IBS og lavFODMAP-dietten. De to første bøkene ga en innføring i hvordan gjennomføre lavFODMAP-dietten i teori og praksis. Målet var at du skulle få kontroll på mageplagene dine ved hjelp av eliminasjon- og reintroduksjon av FODMAPs, en viktig start for deg med IBS og sensitiv mage. 

Med min nye bok, tarmstyrkende lavFODMAP, vil jeg hjelpe deg å ta steget videre, til et mer variert kosthold med næringsrike råvarer som ikke bare lindrer IBS-plagene dine, men samtidig styrker de gode bakteriene i tarmen din! 

Overflod av gode tarmbakterier er forbundet med god fordøyelse, mindre sykdom og bedre helse. For oss med IBS, kan dessverre en del typer prebiotiske råvarer gi store plager selv i små mengder (les mer om dette her). Om du ønsker å spise for god fordøyelse og god helse, men har IBS gjelder det å innføre alternative prebiotiske råvarer som styrker tarmfloraen uten å gi deg plager - og denne oversikten finner du i boken. 

Oppskriftene i boken er basert på rene, lavFODMAP-råvarer som er lette å skaffe, du trenger ingen ferdigprodukter, og de inneholder heller ikke hvitt raffinert sukker. Dette er mat både du, magen din og tarmbakteriene dine blir glad av :)

Noen oppskrifter du kan glede deg til i tarmstyrkende lavFODMAP: 

Verdens beste banangranola med kakao <3

Spinatpannekaker med quinoaboller og spicy karridressing  -  så enkelt og godt! 

Hvit surdeigspizza av spelt med tynne skiver av søtpotet, soltørkede tomater og oliven. En uslåelig kombinasjon!

Quinoachips med chiafrø - altså, disse kommer du til å elske!

Sunne ispinner med kokos, ananas og pasjonsfrukt <3

Jeg er så spent og jeg håper du liker den!  

Den er nå å finne i bokhandleren eller kjøp den hos tanum.no :) Dette er en link som gjør at jeg får noen ekstra kroner om du handler via meg <3 

Stort smil fra meg :D

Click Here to Leave a Comment Below

Nina - januar 4, 2018

Hei, Har reservert boka hos Norli her i Trondheim og henter den i morgen. Er veldig spent 🤗 har selv lett uten hell etter prebiotisk mat/oppskrifter som også er lavfodmap både på nettet og i nye utgitte bøker (det er endel av dem nå) så det er supert at du har gjort jobben med å utgi en nå 👍 Å styrke tarmhelsa er viktig . Takk for gode bøker, jeg bruker de to første flittig 🤓

Reply
    Julianne - januar 4, 2018

    Hei Nina! Så gøy at du har reservert boken, jeg håper virkelig du liker den :) Ja, det er viktig å styrke tarmhelsa, ikke bare holde oss unna mat som trigger plagene. Målet er en sterkere tarm som på sikt kan tåle mer og mer. Håper oppskriftene faller i smak og at de kan hjelpe deg til en enda bedre mage :) Hilsen Julianne

    Reply
SK - januar 4, 2018

Gratulerer med ny bok!! Har de to forrige og må nok anskaffe denne også. Lurte på om du har noen erfaring med bruk av kraft, kollagen og MCT olje for IBS plager/mage og fordøyelsesplager? :)

Reply
    Julianne - januar 5, 2018

    Hei og tusen takk :D Om du liker de to andre, kommer du til å like denne også :) Vel, jeg bruker MCT-olje i matlaging (for det meste smoothie) og vil teste ut kraft en periode så snart jeg kommer i gang. Jeg tester også ut kollagen-tilskudd fra og med i dag for å se om det kan være et fint tilskudd å ta for fordøyelsen. Jeg kan ikke nok om dette enda for å si om det har noe for seg for fordøyelse, men jeg tenker at hjemmelaget kraft uansett bidrar med gode næringsstoffer vi har godt av. Ha en god helg når den tid kommer :)

    Reply
Ida Marie Gabrielsen Lerøy - januar 5, 2018

Tusen takk for nok en fantastisk bok. 👏😊

Reply
Ellen Marie Borch - januar 5, 2018

Så spennende! Ser ut som det er mye godt der :) Men jeg lurer på om det er mange oppskrifter med kjøtt i boka? Jeg er vegetarianer, så håper mesteparten av boka er plantebasert :D
Godt nyttår, og lykke til med boklansering!

Reply
    Julianne - januar 8, 2018

    Hei Ellen Marie! :) Godt nyttår til deg også! Boken består i hovedsak av vegetariske oppskrifter med masse grønnsaker og proteinkilde som egg. De få med kjøtt eller fisk kan enkelt lages vegetarisk :) Mvh Julianne

    Reply
Brit - januar 6, 2018

Har bestilt boken Gleder meg kjempemasse til den kommer.

Reply
Catrine - januar 6, 2018

Gratulerer med ny bok :) Eg har nå bestilt boka, og gledar meg kjempemykje til å lese og komme i gang. Har hatt stor hjelp med dei to andre bøkene du har gitt ut. Stå på vidare, gledar meg til å følge deg vidare! :D

Reply
    Julianne - januar 8, 2018

    Hei Catrine! Tusen takk :) Så godt å høre at du de to andre bøkene har vært til nytte :D Håper du får mye glede av boken når den kommer! Mvh Julianne :)

    Reply
Berit Holmås - januar 8, 2018

Hei og gratulere med ny bok. Den må eg ut og skaffa meg 😊 alltid kjekt å få litt motivasjonspåfyll, fort gjort å bli einspora i matvegen. Ellers så vil eg no berre ynskja deg lykke til i det nye året, og med å finna tilbake enerskien og overskotet.

Reply
    Julianne - januar 9, 2018

    Hei Berit :) Godt nyttår og tusen hjertelig takk for gode ord. Jeg håper du liker boken <3 Klem fra meg

    Reply
Åshild - januar 15, 2018

Gratulerer så mye med ny bok! Skaffet meg den dagen etter at den kom i butikkene og jeg er veldig fornøyd! Særlig glad ble jeg for de mange vegetariske oppskriftene i boka, da jeg forsøker å redusere kjøttinntaket (som jeg syns har vært vanskelig når det allerede er en del matvarer jeg må holde meg unna). Forspiste meg helt på sjokoladekulene i helga; de var farlig gode ;) I morgen står spinatpannekaker med quinoaboller på menyen – det gledes! :D Jeg gleder meg til å komme igang med surdeigsbakingen og håper 2018 blir året for styrket tarmhelse (og at jeg kan tåle mer mat på sikt) :) Lykke til med videre prosjekter og takk for arbeidet du gjør!! <3

Reply
    Julianne - januar 16, 2018

    Hei Åshild! Så kjekt å høre at du liker boken og at oppskriftene faller i smak! Stå på og lykke til med prosjekt sterkere tarm i 2018 – jeg kjenner inspirasjonen din gjennom skjermen! YES! :D Kos deg med spinatpannekaker og quinoaboller i dag, det er en av mine favorittoppskrifter i boken :) Klem J.

    Reply
Den lille østlendingen - januar 22, 2018

Hei! Åh. For en kjekk bok. Her sitter jeg og planlegger innkjøp etter nettopp å ha fortært grønnsaksvaffel til kvelds. Hvor får jeg kjøpt probiotiske kapsler? Og er det full-fett kokosmelk du bruker, eller den light-varianten?

Klem

Reply
    Julianne - januar 23, 2018

    Hei, kjære deg! Så koselig å høre, tusen takk! :D Probiotiske kapsler får du kjøpt på helsekost i ulike prisklasser og bruk fullfet kokosmelk om du skal lage kokosyoghurten. Jeg har god erfaring med å bruke den økologiske kokosmelken fra Coop (änglamark) Lykke til :D Hilsen Julianne

    Reply
Grønnsaksvafler og tarmstyrkende oppskrifter fra Julianne - januar 22, 2018

[…] bøker med fokus på næringsrike oppskrifter for de som har sensitiv mage, men oppskriftene i denne boken passer for de aller fleste og alle over 1 år. Flere av oppskriftene kan gis tidligere så lenge du […]

Reply
Boklansering og Monash sertifisering :) - GODT FOR MAGEN - februar 20, 2018

[…] av tarmstyrkende lavFODMAP-mat1. februar var det boklansering av min nyeste bok tarmstyrkende lavFODMAP i Oslo! Det kom så mange fine mennesker, og jeg er så stolt og glad for at jeg kan bidra til å […]

Reply
Tanja - mars 5, 2018

Hei,
du har mange flotte bøker og en blogg som er til god hjelp i hverdagen. Takk for all hjelp!

Jeg lurer på om du vil si at aprikosen er bra for reintroduseringen, eller inneholder det mer enn en gruppe?

Mvh.
Tanja

Reply
    Julianne - mars 9, 2018

    Hei Tanja! Takk for hyggelig kommentar :) Godt spørsmål. Jeg bruker ikke aprikos som test-matvare fordi det inneholder flere enn en FODMAP-gruppe. For å teste sorbitol anbefaler jeg avokado eller bjørnebær :) Hilsen Julianne

    Reply
Tanja - mars 6, 2018

Hei,
et lite spørsmål om reintroduksjon. Er det meningen at når man reintroduserer skal den mengden som skal reintroduseres tas i samme måltid eller fordelt på dagen?
Eks. med aprikos, er det virkelig slik at man skal spise 8 aprikoser i samme måltid?

Mvh.
Tanja

Reply
    Julianne - mars 9, 2018

    Hei Tanja! Dette er et generelt svar, da jeg normalt sett skreddersyr reintroduseringsplaner til mine kunder basert på symptomer og preferanser. På dag 2 og 3 når mengdene er større, kan man gjerne fordele inntaket utover dagen og ikke spise hele testmengden i samme måltid. Mvh Julianne

    Reply
Gunn Tove Holgersen - mars 14, 2018

Hei!
Jeg er veldig fornøyd med den første boka di. Oppskriftene der bruker jeg ofte. Har kjøpt 2 bøker til gjennom Frisk Forlag etterpå da jeg trodde det var dine. Disse har jeg ikke brukt så mye. Jeg klarte ikke å følge opplegget helt med reintroduksjon men har funnet ut hva som er bra og ikke så bra for min tarm. Jeg har Ulcerøs kolitt. Skal kjøpe de to siste bøkene dine nå. Håper jeg finner de i bokhandelen i byen, evt kan de sikkert bestilles?

Reply
    Julianne - mars 17, 2018

    Hei Gunn Tove! Så hyggelig å høre at du er fornøyd med den første boka og at du har funnet ut hva som er bra for magen din og hva du bør unngå :) Bøkene mine finnes i bokhandelen eller så kan de kjøpes via nett. Til høyre på siden finner du linker til begge bøkene via tanum.no. Håper du får mye glede av de bøkene også <3 Stå på videre! Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x