Blåbærgrøt (lavFODMAP)

Denne grøten er proppet med magevennlig fiber og sunne plantestoffer, noe både du, magen din og de gode bakteriene i tarmen vil sette pris på. Du kan erstatte litt av havregrynene med enten bokhveteflak, hirseflak eller quinoaflak for lavere FODMAP-innhold om du trenger det. 

Blåbærgrøt

Oppskriften gir 1 porsjon
Oppskriften er lavFODMAP og laktosefri
For glutenfri velg glutenfrie havregryn
For melkefri velg mandelmelk

Ingredienser
1 dl havregryn
2,5 – 3 dl vann eller laktosefri melk (jeg blander)
1 ts chiafrø
En klype vaniljepulver
En klype salt
En håndfull frosne blåbær

Slik gjør du: Kok forsiktig opp havregryn, vann og/eller melk i en kjele. Rør jevnlig til konsistensen tykner. Tilsett chiafrø, vaniljepulver og smak til med en klype salt. Tilsett frosne blåbær og rør dem forsiktig inn. Jeg liker å finne hele bær i grøten, for å få små smakseksplosjoner i munnen i løpet av måltidet :)

Jeg topper det hele med en halv banan, valnøtter og et dryss kokosblomstsukker. 

Håper det smaker! 

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Marian Evjen - februar 8, 2018

Plukker du blåbær selv?
Frosne blåbær kjøpt i butikk må kokes 2 minutter.
Det står på de pakkene jeg har kjøpt.

Reply
    Julianne - februar 8, 2018

    Ja, mor plukket bøtter og spann til meg i sommer! Ja, det gjelder vel for utenlandske bær, så sjekk eventuelt hvor de kommer fra :) Jeg må innrømme at jeg ikke har tatt hensyn til det før, men norske bær trenger ikke kokes så vidt jeg forstår :)

    Reply
Veronika - februar 8, 2018

Hei!
Ikke et spørsmål relatert til innlegget, men prøver å lage surdeigsbrødet itt med gulrot. Det stod at deigen skulle knas – vil det si at den skal være en fast og en ikke-klissete deig?

Deigen jeg fikk ble ganske rennende, så jeg tok opp i litt mer mel, og nå er den ganske klissete, men litt fastere.

Spørsmålet er med andre ord, hvordan skal konsistensen på deigen være?

Reply
    Julianne - februar 8, 2018

    Hei Veronika! Konsistensen skal være litt klissete, så du er på rett spor :) Du kan røre den sammen med en slikkepott, men jeg knar den godt sammen med hendene selv om den er bløt :) Håper du får saftige og gode surdeigsbrød!

    Reply
    Veronika - februar 8, 2018

    Tusen takk for raskt svar!

    Får se hvordan det har gått når jeg kommer hjem fra jobb. Det er mitt aller første surdeigsbrød.

    Tusen takk :-) Satser på bra resultat!

    Reply
    Julianne - februar 9, 2018

    :D Lykke til!!

    Reply
julie - februar 8, 2018

bruker du chia frø for å tykne eller for næringsstoffer?

Reply
Boklansering og Monash sertifisering :) - GODT FOR MAGEN - februar 20, 2018

[…] og har prioritert å bruke en del tid på kjøkkenet, laget noen nye oppskrifter (blant annet blåbærgrøt og proteinpizza) fotografert litt og så har jeg brukt mye tid på Instagram! Ja, det er der du […]

Reply
Mette Lill - mars 15, 2018

Denne grøten spiser jeg hver dag, men har på ca 1/2 ts sukker og litt kanel og topper grøten med gresskarkjerner😋

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x