HUSK Magebalanse – et magevennlig fiber for oss med sensitiv mage

Annonse

Det kan være utfordrende å få i seg nok fiber når man har et FODMAP-redusert kosthold, og noen har et større behov enn andre. Da kan det være nyttig med et tilskudd for å få i seg nok.

Det finnes mange ulike fibertilskudd, men flere av disse inneholder FODMAPs som kan bidra til å skape luft og oppblåsthet hos deg med sensitiv mage. Da er det godt å vite at det finnes et mer magevennlig alternativ; fiber fra psylliumfrøskall. Psylliumfrøskall er et løselig, lavFODMAP-fiber som jeg ofte anbefaler mine kunder og i perioder bruker selv for å regulere fordøyelsen. Dette fiberet er nemlig nyttig for oss som sliter med treg mage – men også for deg som sliter med løs mage fordi fiberet bidrar til å binde væske i tarmen.

HUSK Magebalanse, en ny lavFODMAP skatt som finnes i Apotek
Du kjenner kanskje til FiberHUSK som vi ofte bruker i glutenfri bakst? Vel, nå finnes en ny produktserie basert på samme fiber som heter HUSK Magebalanse. Produktene er basert på rent psylliumfrøskall og er utviklet for oss som sliter med magen og som ønsker å få den i bedre balanse. Produktene er lavFODMAP, naturlig fri for gluten og i motsetning til andre produkter med psylliumfrøskall – uten tilsatt sukker og søtstoff!

En strøken teskje psylliumfrøskall i et glass vann eller annen drikke morgen og kveld er det som skal til. Det er viktig at du drikker minst et ekstra glass vann til for å unngå hard avføring. Mer fiber krever rett og slett mer væske :)

Min erfaring med HUSK Magebalanse
Jeg har selv brukt psylliumfrøskall for å få fart på egen mage i mange år, og det var et av de mange tilskuddene jeg prøvde som faktisk fungerte mot den harde avføringen. Dessverre opplevde jeg en del luftplager når jeg endelig hadde fått fart på magen, så jeg valgte ofte mellom to onder. I ettertid ser jeg at doseringen jeg la meg på var altfor høy, i tillegg til at dette var før jeg fikk kontroll på magen ved hjelp av lavFODMAP-dietten, så det var nok flere grunner til at magen ikke responderte så bra. Slike erfaringer blir man litt skremt av, så du kan tenke deg jeg var spent da jeg bestemte meg for å prøve HUSK Magebalanse Basic.

Jeg startet forsiktig denne gangen, med enda lavere dose enn anbefalt (½ ts morgen og kveld) og trappet gradvis opp til anbefalt dose i løpet av uken (dette gjorde jeg mest for psyken sin del :P). Jeg sørget for å drikke godt med vann i tillegg for å unngå at magen stoppet opp. Resultatet denne gangen ble noe annet; bra avføring og ingen store luftplager! Halleluja :D

Tips til deg med sensitiv mage!
Spiser du fiberfattig fra før og har en sensitiv mage, kan du starte med en med en lavere dose enn anbefalt og gradvis øke inntaket over en uke eller to. Det kan ta litt tid for tarmen å bli vant til fiber, så ta det litt rolig i starten og vurder hvordan det går for deg :)

PS. Det finnes to ulike typer HUSK Magebalanse; Basic og + Melkesyrebakterier.
HUSK Magebalanse Basic (grønn pakning) består av rent psylliumfrøskall, mens HUSK Magebalanse + Melkesyrebakterier (blå pakning) er beriket med melkesyrebakterier og inulin og har som mål om å styrke bakteriefloraen i tarmen. Inulin er et FODMAP-stoff (fruktan) som kan skape trøbbel hos noen med sensitiv mage, så vær obs på at det er forskjeller på disse to. Start med HUSK Magebalanse Basic og prøv eventuelt + Melkesyrebakterier etterhvert som magen din blir vant til det. 

HUSK Magebalanse kan kjøpes på apoteket!

Les mer på www.gladmage.no

Julianne :) 

Click Here to Leave a Comment Below

julie - april 23, 2018

hvordan er dette i fot vanlig fiber husk og chia- linfrø?

Mvh Julie

Reply
    Julianne - april 23, 2018

    Hei! FiberHUSK er mer finmalt enn HUSK Magebalanse og er beregnet til matlaging :) Psylliumfrøskall inneholder mer fiber per 100 g enn linfrø og chiafrø, så det skal mindre mengder til for å få i seg nok. Linfrø og chiafrø er også to veldig gode kilder til fiber, både løselige og uløselige – så det er det bare å fortsette med. Hilsen Julianne

    Reply
julie - april 23, 2018

uten takk! Kan nok ikke bake med HUSK magebalanse? :)

Reply
    Julianne - april 23, 2018

    Jeg vil anbefale å bruke FiberHUSK til baking, da får du best resultat :) Du kan tilsette HUSK Magebalanse i smoothies, yoghurt osv for å øke fiberinnholdet i måltidet :)

    Reply
Fiberrik yoghurtbowl (lavFODMAP) - GODT FOR MAGEN - april 25, 2018

[…] ​Les mer om HUSK Magebalanse i dette innlegget! […]

Reply
Hanna - mai 4, 2018

Kan man bikke over til å få for mye av det gode? For eksempel om man kombinerer dette med chiafrø, havregryn, banan eller gulrøtter i løpet av en dag?

Reply
    Julianne - mai 4, 2018

    Ja, det kan bli for mye av det gode, så det gjelder å prøve seg fram og finne riktig mengde for seg :) Jeg anbefaler å starte i det små og øke gradvis til ønsket effekt.

    Reply
HUSK Magebalanse – slik virker det ved løs mage - GODT FOR MAGEN - mai 4, 2018

[…] Les mer om HUSK Magebalanse i dette innlegget […]

Reply
Olaug - mai 4, 2018

Jeg har brukt Vi-Siblin for løs mage i over to år. Det har gitt meg et nytt liv! Tidligere løp jeg på toalettet opptil sju ganger etter frokost, det hindret et normalt liv og det var umulig å reise noe sted uten å ha med stoppende medikament. En ny hverdag for meg. Dette er også frø, ispaghulafrøskall.
Kjenner du til dette?

Reply
    Julianne - mai 5, 2018

    Hei Olaug! Takk for at du deler dine erfaringer. Fantastisk å lese om den gode effekten du har hatt! Ja, Ispaghulafrøskall er det samme som psylliumfrøskall – det er fra samme plante: Ispagula (Plantago Ovata). Forskjellen mellom Vi-siblin og HUSK Magebalanse Basic er at Vi-siblin inneholder søtstoff/sukker i tillegg. HUSK Magebalanse inneholder kun psylliumfrøskall :) Hilsen Julianne

    Reply
Sara golzari - juli 25, 2018

Hei Julianne,
Jeg har kjøpt HUSK Magebalanse Basic (grønn pakning) fra apotek. Kan du hjelpe meg at hvor mange tableter er vanlig å bruke hver dag. På pakken står at voksne mellom 6-10. er det riktig eller nødvendig å bruke så mange?
Takk på forhånd
Hilsen, Sara

Reply
    Julianne - juli 27, 2018

    Hei Sara :)

    Jeg anbefaler å kjøpe varianten i pulverform, den er litt enklere å dosere synes jeg. Prøv deg gjerne fram med halv dosering, drikk vann og vurder hvordan magen din reagerer. Øk mengden etter noen dager om du fremdeles ikke merker at magen jobber, men sørg for at du drikker nok vann i tillegg og at du får inn daglig mosjon for å hjelpe tarmene jobbe bedre. Håper dette er nyttig for deg – lykke til :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x