Kokos-is med ananas og pasjonsfrukt (lavFODMAP)

For noen nydelige dager vi har her i Molde om dagen! Endelig litt sol og varmegrader uten den iskalde vinden fra nord... Når kroppen koker er det godt å kjøle seg ned med en frisk ispinne, så i dag vil jeg gi deg oppskriften på noen lekre, sunnere ispinner: Kokos-is med ananas og pasjonsfrukt! Oppskriften finner du også i min nyeste bok Tarmstyrkende lavFODMAP :) 

Kokos-is med ananas og pasjonsfrukt 

Oppskriften gir 6 store ispinner (eller flere små)
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, melkefri og laktosefri
Tid: 15 min forberedelser og 5 timer frysetid 

Ingredienser
200 g kokosmelk
250 g fryst ananas
2-3 pasjonsfrukter

Slik gjør du: Gjør klar isformene du skal bruke. Ta fram en liten skål og rens pasjonsfruktene slik at du har det klart. Få med fibrene og alt. Ha kokosmelk og ananas i en blender eller foodprosessor. Kjør til blandingen er glatt. Fordel pasjonsfrukten i isformene og ha over ananasblandingen. Stikk i ispinnene og sett til frysing. Nyt! 

Click Here to Leave a Comment Below

Lene - juli 26, 2018

Hei!

Takk for en fin blogg med mye info!

Vil spørre deg om Sjokade Original 30% mindre sukker er ok? Den inneholder polydekstrose. Ingredienser: sukker, kostfiber (polydekstrose), fullherdet kokosolje, glukosesirup, vann, solsikkeolje, kakaopulver 5 %, emulgator (soyalecitin og E471), aroma, salt.

Er syltetøyet Heimefrå fra Lerum ok?
Mosa Jordbær: ingrediensar: Jordbær 60%, sukker, vatn, fortjukningsmiddel (fruktpektin), surheitsregulerande middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), farge (karmin).

Blåbær: ingrediensar: Skogsblåbær (70%), sukker, vatn, fortjukningsmiddel (fruktpektin), surheitsregulerande middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat).

Bringebær: ingrediensar: Norske bringebær (60%), sukker, vatn, fortjukningsmiddel (fruktpektin), surheitsregulerande middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), farge (karmin).

Reply
    Julianne - juli 27, 2018

    Hei Lene!

    Polydekstrose er høyFODMAP og bør unngås, og syltetøyene er OK med hensyn til FODMAP :)

    Reply
Camilla Jensen - august 7, 2018

Hei:))
Har et par spørsmål som jeg håper du har tid til å svare på. ☺️

1. Kan man spise sushi? Helt vanlig laks og sushi-ris med soya saus. ☺️

2. Hva kan jeg kjede-drikke som er varmt? Føler jeg reagerer på kaffe og te så prøver å holde meg unna det nå i starten! ☺️

Takk for gode råd og fin insta og blogg man kan følge:))

Reply
    Julianne - august 7, 2018

    Hei Camilla :)

    Sushi er et godt valg på lavFODMAP-diett, siden det stort sett består av ris og fisk. Soyasaus/wasabi er også lavFODMAP, det samme gjelder noriark. Vær obs på store mengder avocado og andre høyFODMAP-råvarer under eliminasjon- og reintroduksjonsfasen av dietten. Ellers prøv deg fram :) Hm. Prøv ulike typer te, kanskje tåler du en variant bedre enn andre. Peppermyntete er ofte lindrende ved IBS. Ingefær-te av varmt vann og en bit ingefærrot er også godt. Ellers kommer jeg ikke på annet enn varm kakao (laktosefri melk, bakekakao og litt søtning) :) Håper dette var nyttig! Lykke til :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x