Høstens magevennlige supper (lavFODMAP)

Langt inni september allerede! Da er det på tide å ta fram noen gode suppeoppskrifter som både varmer kroppen og som gjør godt for magen. Den største utfordringen med å lage supper på lavFODMAP-diett er å ikke kunne bruke løk eller hvitløk som base. Det gir veldig god smak til suppa, så her må vi rett og slett finne alternativer. Jeg bruker ofte den grønne delen av purreløk som base - eller så tilsetter jeg en buljong eller fond uten løk og hvitløk. Det kan være litt vanskelig å finne, men her har du en oversikt over lavFODMAP-alternativer.

Nå har jeg derimot tatt steget videre og bruker hjemmelaget kraft isteden for kjøpefond - og jeg kan ikke få sagt det høyt nok, men smaken blir bare SÅ UTROLIG GOD! Så om du er glad i gode supper, så anbefaler jeg deg å lage en magevennlig kraft som du fryser ned og tilsetter både supper og gryter framover. Suppa blir i tillegg mer næringsrik - og det sier vi ikke nei takk til :)

Klikk på overskriftene for å komme til oppskriftene

Dette er en veldig enkel og god suppe som egner seg godt på en mandag. Oppskriften er et godt utgangspunkt, men jeg variere denne utifra hva jeg har i kjøleskapet. Putt i alt du har av helgens middagsrester (tacokjøtt, bacon, kotelett osv) og rydd kjøleskapet for grønnsaker før du handler inn nytt. Bruk det du har, suppa blir kjempegod :)

Tomatsuppe er en superenkel suppe på travle dager. Server med kokte egg og et godt magevennlig brød, så har du en fullverdig god middag. Denne er spesielt god om du tilsetter hjemmelaget kraft

Denne suppa er en av de mest populære - masse smak og med en god konsistens. Server den som den er eller ha i kylling, strimler av svin, litt hermetiserte kikerter eller linser (42 g er lavFODMAP per porsjon) eller kokt quinoa. Kjempegod :-)

Hva er din favoritt-suppe?

Klem J. :-) 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x