Fylte speltlomper (lavFODMAP)

Et godt alternativ til brødskiva på lavFODMAP-diett er å bruke potetlomper. Litt spelt og hvete er OK med hensyn til FODMAP (selv uten bruk av surdeig). Potetlomper inneholder cirka 11 % hvete/spelt og resten er stort sett poteter som også egner seg godt på lavFODMAP-diett.

Det handler stort sett om mengder og min erfaring er at mange med IBS tåler godt et måltid bestående av potetlomper i løpet av en dag. Dette må du bare prøve deg litt fram på, men det kan være verdt et forsøk. Det er et lettvint, sunt og godt alternativ - og min favoritt er helt klart å fylle dem med godt pålegg og rikelig med magevennlige grønnsaker! 

Fylte speltlomper 

Oppskriften er lavFODMAP og laktosefri
Oppskriften inneholder gluten

Dette trenger du
2-3 potetlomper
Kremost 
Spekeskinke
En god salat
Paprika
Agurk
Litt rødkål om du ønsker

Slik gjør du
Kutt opp grønnsakene i passe store biter. Smør et jevnt lag med kremost på potetlompene og dander skinke, salat og grønnsaker. Rull sammen til en wrap og la kremosten fungere som en lim som holder den sammen. Del lompen i to om du vil og nyt :)

Håper det smaker! 

Julianne :) 

For mer inspirasjon, tips og oppskrifter - følg meg i sosiale medier!
Facebook: Godt for Magen
Instagram: @julianne_godtformagen

Click Here to Leave a Comment Below

Kjell - september 24, 2018

Hei, har i det siste vært litt paranoid over «aroma» osv når jeg bruker stekeovnen til å lage knekkebrød. Hvis for eksempel stekeovnen har blitt brukt nylig til å lage noe høy fodmap, (som sjokoladekake), det gjør ikke noe om at det liksom oser sjokoladekake fra ovnen? For at det skal være høy fodmap, må du på en måte spise ting direkte, håper jeg?

Reply
    Julianne - september 25, 2018

    Hei Kjell! Det trenger du ikke bekymre deg for. Du må spise en del for at magen vil kunne reagere :) Beste hilsen, Julianne

    Reply
    Kjell - september 25, 2018

    Så hvis jeg lager er brett med knekkebrød og spiser litt over hallparten i løpet av dagen, gjelder det som å spise «en del»?

    Reply
    Julianne - september 25, 2018

    Det er vanskelig å svare på om det er for mye for deg eller ikke. Her er vi alle forskjellige. Det er også totalmengden FODMAPs fra ulike matvarer i løpet av en dag eller periode som avgjør om du opplever symptomer. Har du sjekket ut gratiskurset jeg har laget? Her lærer du om både IBS, FODMAPs og lavFODMAP-dietten + mer: https://juliannelyngstad.simplero.com/page/86740-gratiskurs :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x