Magevennlig nistebrød (lavFODMAP)

[Samarbeid med Det Glutenfrie Verksted]

Nistebrødet fra Det Glutenfrie Verksted lages så raskt at du nesten ikke kan tro det. Hva? Ingen heving selv når du skal bruke gjær? Nei. Det trenger du visst ikke! 

Det er greit for meg, jeg følger oppskriften - og jammen stod jeg ikke der med nybakte polarbrød-aktige-nistebrød på bare 40 minutter. Imponerende synes jeg. Spesielt når både smaken og konsistensen ble nydelig! Grovt og saftig. 

Nistebrødmiksen er basert på lavFODMAP-melsorter og egner seg derfor veldig godt for deg med IBS og sensitiv mage. Disse kan du også nyte under eliminasjon- og reintroduksjonsfasen av dietten :) 

Magevennlige Nistebrød

Oppskriften gir 9 stk
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri
Kan lages melkefri; erstatt smør med raps- eller olivenolje eller en melkefri margarin

Ingredienser
En pose Nistebrød-miks fra Det Glutenfrie Verksted
15 g smør
1/2 pakke fersk gjær eller 1 pakke tørrgjær
3,5 dl lunket vann

Slik gjør du det: Sett stekeovnen på 250 grader og kle et stekebrett med bakepapir. Smelt smøret i en liten kjele og ta fram kjøkkenmaskina di om du har. Du kan bruke håndkraft også! Bland vann, gjær og smør i bakebollen og tilsett Nistebrød-miksen fra Det Glutenfrie Verksted. Elt godt i ca. 3 minutter før du deler deigen i 9 deler på omtrent 80 gram hver. Fordel dem på bakepapiret og press dem forsiktig ned til de er ca. 1 cm i tykkelse. Bruk gjerne litt vann på fingrene når du gjør dette, så unngår du at det klisser. Pensle nistebrødene med vann og bruk en kniv eller en spisepinne til å lage små hull i hvert brød.

Et tips fra Monica er å sette en ildfast form eller bolle med varmt vann nederst i ovnen for å få brødene ekstra vellykket, så gjør det! Sett stekebrettet midt i ovnen og stek på 250 grader i 15-20 minutter - til de er gyldne og fine i fargen. 

Avkjøl nistebrødene på rist og nyt med godt pålegg! Frys gjerne ned det du ikke skal spise, så kan du enkelt ta opp og tine noen nistebrød - f.eks i brødristeren når du trenger det :)

Ps. Visste du at Nistebrød-miksen kan brukes til mer enn bare Nistebrød? Deigen er enkel å jobbe med, så hvorfor ikke lage et lekkert flettebrød som du kan imponere med til helgefrokosten? 

Jeg stekte brødet på 250 grader de første 10 minuttene og skrudde temperaturen ned til 225 grader og stekte brødet videre i ca. 40 minutter. Det ble veldig bra, så her har du flere muligheter :)

Vanskelig å få tak i produktene fra Det Glutenfrie Verksted, sier du?
Finner du dem ikke i butikkhylla der du handler, spør om de kan ta dem inn for deg. Etterspørsel fra kunder er viktig for å bedre utvalget! Alternativt kan du også handle produktene på nett via allergikost.no. Der har de et raust utvalg! 

Her har du en fullstendig oversikt over lavFODMAP-mikser fra Det Glutenfrie Verksted.

Nyt baksten og den gode magefølelsen! 

Julianne <3 

Click Here to Leave a Comment Below

Trine - februar 3, 2019

Hei! Jeg har akkurat startet på eliminasjonsdietten, og så er det noen produkter jeg lurer på om er greit å spise. Produktene er følgende: Manchego ost, Tine laktosefri yoghurt blåbær og vanilje og Grilstad chorizo pølse i skiver. På innholdsfortegnelsen på chorizoen virker det som det ikke er noe løk eller hvitløk, men så står det 0, 05 g laktose. Er det nok laktose til at man burde holde seg unna? Ha en fortsatt fin søndag:)

Reply
    Julianne - februar 7, 2019

    Hei Trine :) Produktene er lavFODMAP :) Mengden laktose er så liten at det ikke er av betydning.

    Reply
Linnea - februar 22, 2019

Hei!
Hvilken mengdebegrensing er det på disse om man er i streng fase? :-)

Reply
    Julianne - februar 25, 2019

    Hei Linnea :) Det kommer an på hvor store du lager dem, men du kan helt fint spise deg mett på disse uten å tenke mengder per måltid i eliminasjonsfasen :)

    Reply
Trine - februar 22, 2019

Hei!

Vet du om man kan spise Toro glutenfrie vafler når man gjennomfører eliminasjonsdietten?

Mvh,

Trine

Reply
    Julianne - februar 25, 2019

    Heisann! Jeg mener den inneholder skummetmelkpulver (laktose), så jeg anbefaler den ikke til mine klienter i eliminasjonsfasen. Prøv heller vaffelmiksen fra Det Glutenfrie Verksted :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x