Eltefritt Brød fra Det Glutenfrie Verksted (lavFODMAP)

[Reklame for Det Glutenfrie Verksted]

Eltefri bakst har blitt veldig populært de siste årene. Det er en teknikk som innebærer at du smeller sammen en deig på få minutter, bruker pittelitt gjær og lar deigen heve i 12 timer eller over natta. Deretter steker du gjerne brødet i en jerngryte for et rustikt og lekkert resultat. Og brødene blir bare helt fantastisk gode!

Jeg har laget mye eltefritt brød med speltmel i løpet av årene, både med litt gjær og de seneste årene med surdeig. Hver gang jeg har legger ut et bilde av disse brødene får jeg spørsmålet: Er brødet glutenfritt? Og jeg har svart som sant er: Nei, dessverre... 

Siden jeg ikke er god på å lage glutenfri og lavFODMAP gjærbakst fra bunn, ble jeg veldig ivrig da jeg så nyheten fra nyheten fra Det Glutenfrie Verksted: Eltefritt Brød! Endelig et godt alternativ (eller variasjon for den saks skyld) å anbefale til dere som spør!

Så forrige helg brukte jeg 5 minutter og smeiset sammen  bakemiksen Eltefritt brød med vann og litt gjær, satt den til heving over natta. Dagen etter stekte jeg brødet i jerngryta mi - og du verden så bra det ble.

Grovt brød, med nydelig smak og sprø skorpe! Bare sjekk dette: 

Eltefritt brød fra Det Glutenfrie Verksted

Oppskriften gir et stort brød
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri og melkefri

Ingredienser

1 pose Eltefri Brødmiks fra Det Glutenfrie Verksted
1/2 ts tørrgjær (ca. 3 g)
6 dl kaldt vann
Litt ekstra mel til utbaking (f.eks rismel eller bokhvetemel)

Slik gjør du

🌿Ha melmiks, gjær og vann i en bakebolle og bland godt sammen. Deigen skal være litt klissete! Dekk bollen med plast og sett til heving på kjøkkenbenken og la gjerne deigen heve over natten eller i minst 12 timer.

🌿Etter 12 timers heving har du deigen på bakebordet og jobber den lett sammen. Bruk gjerne litt ekstra mel om deigen føles klissete. Her synes jeg litt bokhvetemel gjorde susen! Legg deigen over i bakebollen igjen, dekk til og la heve i en liten time til.

🌿Sett stekeovnen på 250 grader og sett inn jerngryta di til oppvarming. Jerngryta fungerer som en liten ovn inni ovnen og skal varmes godt opp i ca. 1/2 time. Når jerngryta er glovarm tar du den ut av ovnen, strør litt mel i bunnen og legger deigen forsiktig oppi. Skjær noen lette riss i overflaten av deigen - sett på lokket og sett gryta inn i ovnen igjen.

🌿Plasser gryta på et stekebrett på nederste rille i ovnen og stek brødet i 45 minutt med lokk, før du reduserer varmen til 225 grader og steker videre i ca. 15-20 minutter uten lokk. Avkjøl brødet på rist og nyt med godt pålegg.

💡Du kan fint bruke brødformer også, men da kan du gjerne fordele deigen i brødformer (muligens to små eller en stor) etter at du har jobbet litt med deigen og den skal heve en liten stund til.

For meg er det viktig at brødet holder seg saftig i noen dager, så jeg valgte å ikke fryse ned det som ikke ble spist i helgen. Brødet ble bakt ut på lørdag og var fremdeles saftig på mandag uten at det trengte en runde i brødristeren. Tirsdag lagde jeg ostesmørbrød av siste rest og det kan også anbefales! Et skikkelig mettende og godt, glutenfritt og lavFODMAP-brød som jeg anbefaler deg å prøve! 

Eltefritt Brød-miks kan kjøpes i dagligvarebutikker, størst sjanse for å finne den er i de velassorterte butikkene som Meny, Jacobs, Coop, Spar o.l. Ikke vær redd for å spørre i butikken om de ikke har den, så kan de helt sikkert ta den inn til deg! 

Alternativt kan du kjøpe produktene til Det Glutenfrie Verksted på allergikost.no, så får du dem tilsendt i posten ;)

Klikk her for å se hele oversikten over lavFODMAP-produkter fra Det Glutenfrie Verksted.

Har du testet brødet?

Julianne :) 

Click Here to Leave a Comment Below

Iselin - mars 5, 2019

Hei! Ser at Diplom is sin Dream-serie har fått et vegansk tilskudd! Hvordan er denne for IBS-pasienter?
Ingredienser:
Vann, sukker, vegetabilsk olje (kokos), glukosesirup, fiber (polydekstrose), fettredusert kakaopulver (3 %), mandelpasta (1,9 %), erteprotein, invertsukker, salt, vegetabilsk emulgator (propylenglykolestere, mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisator (johannesbrødkjernemel, guarkjernemel), modifisert maisstivelse, aroma, kakaoekstrakt.

Reply
    Julianne - mars 6, 2019

    Hei :) Det er kjempebra! Den er ikke så verst, men inneholder fiber (polydekstrose) som er høyFODMAP – så den bør i så fall nytes i moderate mengder :)

    Reply
Glutenfritt surdeigsbrød med valnøtter (lavFODMAP) - GODT FOR MAGEN - april 4, 2019

[…] godt. Et must å ha i skapet når du følger lavFODMAP-dietten! Finner du dem ikke i butikken, kan jeg anbefale å handle på nett. Litt mindre stress og du får melet rett i […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x