Banan – lav eller høyFODMAP?

Banan er en av de råvarene jeg får en del spørsmål om. Er det lav, moderat eller høyFODMAP? Kan jeg inkludere banan i eliminasjonsfasen eller bør jeg kutte det ut?

Jeg vil derfor oppklare dette for deg som lurer på nettopp det! 

FODMAP-innholdet i banan avhenger av hvor moden bananen er 

🍌Grønn/gul banan = lavFODMAP inntil 100 g per servering (ca. 1 banan) 
🍌 Moden/brun banan = lavFODMAP inntil 35 g per servering (ca. ⅓ banan) 

Jo grønnere banan, desto mindre FODMAPs. Jo brunere banan, desto mer FODMAPs i form av fruktaner.

Når bananen modnes endrer sukkerinnholdet seg - og det er først og fremst stivelsen i bananen som omdannes til sukker. Det merker vi enkelt på smaken; den blir søtere jo modnere den er. Du merker det også på strukturen i bananskallet, det blir tynnere desto modnere den er. Og ikke minst ser du det på fargen!

Les flere spennende bananfakta i dette innlegget fra Bramat.no

Gå for de grønne bananene i butikken 
Jeg velger alltid de grønneste, grønne bananene når jeg handler. Har de bare gule bananer liggende framme, så spør jeg om de har noen liggende på lageret (noe de ofte har). Da får jeg de mest magevennlige bananene. Du får også litt tid på deg å spise dem før de blir overmodne. Grønne bananer er dessuten sunnere og inneholder stoffer som de gode bakteriene i tarmen din liker, nemlig resistent stivelse. Grønne bananer bidrar derfor til å styrke tarmfloraen din! 

Modne bananer kan fortsatt inkluderes 
Selv om de modne bananene har et høyere FODMAP-innhold enn de grønne, kan du fortsatt bruke dem. Bare pass på mengdene når du er i eliminasjon/reintroduksjonsfasen av dietten :) 

Bruk dem i en oppskrift i stedet for å spise dem som de er. Da får du mindre mengde FODMAPs i deg per servering og du kan nyte den deilige, søte smaken fra de modne bananene. 

Her er noen av mine favorittoppskrifter med modne bananer! 

🍌 Banangranola (den beste granolaen!) 
🍌 Bananbrød med kakao og valnøtter (mm, perfekt som turmat) 
🍌 Cottage cheese-lapper med banan og vanilje (sunt og godt) 
🍌 Energibarer (smart mat å ha i vesken eller på tur) 

Følg meg i sosiale medier for flere lavFODMAP-tips og triks ;) 

Facebook:Godt for Magen
Instagram: @julianne_godtformagen 

Ha en fin dag, kjære deg! 

✌🏼& 💛 - Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x