Dokumentar-tips: Gull i tarmen (NRK)

Jeg titter innom med et tips til deg som vil lære mer om tarmbakterier og hva slags betydning de har for helsa vår: dokumentaren "gull i tarmen" ligger gratis på NRK.no og er verdt å se! 

Pop deg litt tarmstyrkende popcorn og kos deg med ny kunnskap! 🌿

Foto: NRK

Se dokumentaren her! 

Fortell gjerne hva du synes i kommentarfeltet 😄

- J 💗

Click Here to Leave a Comment Below

Ingunn - november 5, 2019

Kjempeviktig dokumentar, fint at du deler den videre!
Har blitt obs på karregan (e407) etter denne, det finnes jo i alt fra is til Kjøttpålegg

Reply
Nora - november 7, 2019

Hei Julianne. Jeg har hatt IBS i noen år. Jeg ønsker å leve mest mulig vegansk, og ønsker ikke spise noe kjøtt bortsett fra fisk (fisk spiser jeg tre ganger i uken). Mitt håp er å kunne bli fullstendig veganer innen to år, for om to år blir jeg myndig og voksen. Moren min har IBS og ønsker også å kunne bli veganer. Problemet er jo dette med belgfrukter. For å bli veganer trenger man planteprotein, men planteprotein fra belgfrukter er jo ofte høyfodmap. Har prøvd meg på litt kikerter (40 gram) og edamamebønner (70 gram). Det likte magen dårlig, fikk ganske vondt, selv om porsjonene ifølge Monarsh University appen var lavfodmap.

MITT SPØRMSÅL ER DERFOR: går det an å langsomt bygge opp toleransegrensen min for belgfrukter? Sånn at jeg etterhvert tåler dem litt bedre? Kan gjerne bruke noen år på det, har tålmodigheten til det:)
Med vennlig hilsen noen som synes du gjør en flott jobb for å informere om magevennlig kosthold

Reply
    Julianne - november 15, 2019

    Hei Nora! Kjempegodt spørsmål og svaret er ja, du kan langsomt bygge opp toleransen for belgfrukter. Om du reagerte selv på lavFODMAP-mengde kikerter og edamamebønner, kan du redusere mengden (f.eks halvere) neste gang og se om det går bedre for deg. Øk mengden etterhvert. Husk at litt luft i magen er normalt (spesielt ved inntak av belgfrukter) og et tegn på at tarmbakteriene dine får i seg næring. Så tenk litt over hvordan symptomene påvirker deg i hverdagen: Er de verdt det eller gir de deg så store plager at det går ut over hverdagen din?

    Ellers kan kanskje denne artikkelen være til nytte for deg: https://lyngstadernaering.no/2015/05/28/vegansk-og-vegetarisk-lavfodmap-diett-og-litt-om-soyaprodukter/

    Lykke til og god bedring :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Nina - november 9, 2019

Hei!
Skal absolutt se dokumentaren, men jeg lurte også på en ting ang. fodmap-dietten. Det står at man ikke bør være i eliminasjonsfasen/den restriktive fasen for lenge, siden man er litt usikker på utfallet av dette. Jeg er nå straks ferdig med min 8. uke i denne fasen. Merket bedring frem til uke 5/6, men i løpet av denne uken slo magen seg helt vrang igjen (uten noen innføringer) og jeg måtte utsette å re-introdusere matvarer. Magen er fortsatt ikke på topp nå i uke 8, men den er jo uansett bedret fra utgangspunktet (uke 1).. det jeg lurer på er om jeg bør fortsette med en restriktiv fase til magen fungerer utmerket, om jeg bør begynne re-introduksjonsfasen likevel, eller om jeg bør avslutte dietten og heller prøve igjen ved en senere anledning?
Håper på svar, jeg er litt forvirret om dagen. Er inne i en noe stressende periode med eksamensforberedelser osv, om dette er relevant å vite :)

Reply
    Julianne - november 15, 2019

    Hei Nina! Så bra at du føler bedring, og utrolig bra jobbet med dietten. Stress påvirker magen, så det kan jo være en årsak til at magen ikke er helt topp akkurat nå – selv om du gjør alt riktig med kostholdet. Det er vanskelig å svare deg på hva du bør gjøre, for jeg tenker jo generelt at det er godt at magen fungerer noen lunde bra nå som du skal ha eksamen. Jeg ville nok ha fortsatt i noen uker til og startet med reintroduksjonsfasen etter at eksamenstresset har lagt seg. Du kan eventuelt slakke litt av på streng diett nå og ta deg 1-2 uker med streng eliminasjon før du setter i gang og reintroduserer. Du trenger ikke starte på nytt med 6-8 nye uker, det viktigste er at magen er relativt stabil når du reintroduserer.

    For å unngå at tarmfloraen svekkes, bør du spise bra med lavFODMAP grønnsaker, anbefalt mengde frukt, grovt og fiberrikt: Les mer her; https://lyngstadernaering.no/2017/07/13/tarmflora-ibs-lavfodmap-dietten/ :)

    Hva tenker du selv du vil gjøre?

    Lykke til med eksamen og reintroduseringen!

    Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x