FODMAPs i sjokolade

Før påske kom Monash Unitersitetet med strålende nyheter om at mørk sjokolade er lavt på FODMAPs. Melkesjokolade og hvit sjokolade har fått stempelet «moderat» på grunn av at de inneholder laktose. Selv om sjokolade er lavt på FODMAPs kan et høyt inntak føre til plager hos folk med irritabel tarm (høyt innhold av fett). Vil du holde symptomene i sjakk, anbefales det at inntaket ikke overskrider mer enn fem biter, omtrent 30 gram.

Lav FODMAP: Mørk sjokolade (30 gram)

Moderat FODMAP: Melkesjokolade (30 gram)*

Moderat FODMAP: Hvit sjokolade (30 gram)*

*Inneholder laktose.

 

Bilde

 

Referanse:

http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/research/updates.html

Click Here to Leave a Comment Below

Thea - januar 27, 2017

Hei! Jeg begynte på lavfodmap (elimineringsfasen) for snart 4 uker siden. Jeg ønsker å ha noe «godis» å kunne kose meg med i helgene og la merke til st mørk sjokolade er lavfodmap. Hvorfor kan man kun spise 30 gram av det da? :-)

Reply
    Julianne - januar 29, 2017

    Hei Thea :) Det har med mengden FODMAPs i sjokoladen å gjøre. 30 g er mengdebegrensning per måltid, så du kan spise mer i løpet av dagen om du ønsker det. Du kan også spise mørk sjokolade kombinert med annen lavFODMAP-snack, som f.eks popcorn :) Stå på videre!

    Reply
Monica Flatås - mai 12, 2017

Kan man spise 30 gram mørk og 30 lys sjokolade samtidig??

Reply
    Julianne - mai 18, 2017

    Hei Monica! Det må du nesten prøve deg litt fram på. Lys sjokolade (melkesjokolade) inneholder laktose som kan trigge plager i større mengder. Mørk sjokolade har mindre laktose/melk. Noen tåler mer enn andre, så kjenn etter hvor mye som går bra for deg :)

    Reply
Simon - juli 26, 2017

Hei igjen, jeg lurte på om at plamil melkefri sjokolade (mørk) er greit å spise? Ble litt usikker da den inneholder 11% soyamel..
Har også kjøpt laktosefri yogurt i Sverige, men er usikker på de også, da de er smak med forskjellige bær.. Disse heter «verum hälsoyoghurt, hallon/bringebær» og «eko mild yoguhurt, med vaniljesmak» På forhånd takk for svar.

Reply
    Julianne - juli 27, 2017

    Hei Simon :) Har du ingredienslistene til produktene du lurer på? Det gjør det enklere for meg å vurdere produktene for deg. Mvh Julianne

    Reply
Simon - juli 29, 2017

For sjokoladen: sukker (39%), kakaomasse, kakaosmør, soyamel (11%), emulgator (solsikkelecitin)

For yoghurtene: https://www.dropbox.com/s/fx7uyed0immeg16/2017-07-28%2015.27.37.jpg?dl=0 (tok bilde, da det er mye ingredienser)

Hvis det finnes en bedre sjokolade i forhold til fodmap, gjerne si hvilken type det er :)
Også, hvor mye er anbefalt å spise hver dag? (fordelt over dagen, osv)

Har også prøvd å postet dette 3 ganger nå..

Reply
    Julianne - juli 30, 2017

    Hei igjen, Simon! Beklager sent svar, jeg har hatt ferie noen dager noe som gjør at jeg ikke har svart kommentarer på bloggen daglig. Jeg må godkjenne dem før de vises :)

    Yoghurtene ser bra ut med hensyn til FODMAP. Når det gjelder sjokoladen inneholder den soyamel som er høyFODMAP. Men FODMAP-intoleranse er mengdeavhengig, noe som gjør at et par biter med denne sjokoladen vil gå fint for de fleste. Ellers er 30 g melkesjokolade lavFODMAP per måltid (pga laktose), i følge Monash University. Mørk sjokolade er et bedre alternativ, gjerne over 70 % kakao. Nyt sjokolade i moderate mengder, så vil det nok gå veldig fint :)

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x