FODMAPs i sjokolade

Før påske kom Monash Unitersitetet med strålende nyheter om at mørk sjokolade er lavt på FODMAPs. Melkesjokolade og hvit sjokolade har fått stempelet «moderat» på grunn av at de inneholder laktose. Selv om sjokolade er lavt på FODMAPs kan et høyt inntak føre til plager hos folk med irritabel tarm (høyt innhold av fett). Vil du holde symptomene i sjakk, anbefales det at inntaket ikke overskrider mer enn fem biter, omtrent 30 gram.

Lav FODMAP: Mørk sjokolade (30 gram)

Moderat FODMAP: Melkesjokolade (30 gram)*

Moderat FODMAP: Hvit sjokolade (30 gram)*

*Inneholder laktose.

 

Bilde

 

Referanse:

http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/research/updates.html

Click Here to Leave a Comment Below

Thea - januar 27, 2017

Hei! Jeg begynte på lavfodmap (elimineringsfasen) for snart 4 uker siden. Jeg ønsker å ha noe «godis» å kunne kose meg med i helgene og la merke til st mørk sjokolade er lavfodmap. Hvorfor kan man kun spise 30 gram av det da? :-)

Reply
    Julianne - januar 29, 2017

    Hei Thea :) Det har med mengden FODMAPs i sjokoladen å gjøre. 30 g er mengdebegrensning per måltid, så du kan spise mer i løpet av dagen om du ønsker det. Du kan også spise mørk sjokolade kombinert med annen lavFODMAP-snack, som f.eks popcorn :) Stå på videre!

    Reply
Monica Flatås - mai 12, 2017

Kan man spise 30 gram mørk og 30 lys sjokolade samtidig??

Reply
    Julianne - mai 18, 2017

    Hei Monica! Det må du nesten prøve deg litt fram på. Lys sjokolade (melkesjokolade) inneholder laktose som kan trigge plager i større mengder. Mørk sjokolade har mindre laktose/melk. Noen tåler mer enn andre, så kjenn etter hvor mye som går bra for deg :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x