Grilltips til late sommerdager

Grillsesongen er i gang for fullt og flere velger å spise middag utendørs. Her i Oslo er parkene fyllt med blant annet engangsgriller, pølser, brød og sprøstekt løk. De tre sistnevnte gir meg urolig mage bare ved tanken! Pølser i brød er gjerne en lettvint løsning på late sommerdager, men skal en unngå hvete, melk, løk og hvitløk så er ikke pølser i brød det beste valget. Grilling for en med IBS kan ofte kreve litt planlegging, men til gjengjeld kan du unngå luft, smerter og å måtte avslutte kvelden tidlig- og da er det vel verdt det? I dag kommer jeg med noen enkle tips til sunn, magevennlig grillmat:

1. Unngå pølser i brød med hele pakka (sprøstekt løk, potetsalat og hvitløksdressing).

2. Spis rent kjøtt. Er kjøttet ferdig marinert sjekk ingredienslisten for FODMAPs (ofte vil du finne både løk og hvitløk).

3. Burgere kan være lavt på FODMAP, sjekk ingredienslisten: Hvis ikke kan du lage burgeren din selv av kjøttdeig, salt og pepper (eventuelt litt vårløk, chili eller andre urter/krydder). Stek opp en haug på forhånd og frys ned. Lag eventuelt dine egne glutenfrie hamburgerbrød (utengluten har en fin oppskrift) eller dropp det til fordel for gode grønnsaker eller mer kjøtt.

4. Fisk er nydelig på grillen: Laks er en vinner for meg! Pakk den inn i aluminiumsfolie sammen med litt salt og pepper og en skvis sitron og la den dampes på grillen. Nydelig!

5. Salat er et enkelt og godt tilbehør til grillmat.

6. Pakk inn FODMAP-vennlige grønnsaker i aluminiumsfolie sammen med litt salt, pepper og en god olje (sitronolje, hvitløksolje osv). Dampes på grillen.

7. Lag potetsalaten din selv oppskrift på potetsalat fra dinmat.no – bruk eventuelt laktosefri rømme!

8. Ketchup og sennep er begge lav FODMAP og kan selvfølgelig brukes.

 

Lav FODMAP grønnsaker til meg: Squash, paprika, vårløk, et fedd hvitløk (spises ikke, men kan dampes sammen med grønnsakene for å gi smak) salt, pepper og sitronolje (fra olivers & co)

Lav FODMAP grønnsaker til meg: Squash, paprika, vårløk (det grønne) , et fedd hvitløk (spises ikke, men kan dampes sammen med grønnsakene for å gi smak), fersk chili, salt, pepper og sitronolje (fra olivers & co)

Mannens: Det fine med å grille grønnsaker på denne måten er at mannen kan få seg litt løk! Squash, rødløk, paprika, hvitløk, chili, det hvite på vårløken, salt, pepper og sitronolje.

Mannens: Det fine med å grille grønnsaker på denne måten er at mannen kan få seg litt løk!
Squash, rødløk, paprika, hvitløk, chili, det hvite på vårløken, salt, pepper og sitronolje.

 

Laks, salat (ruccola, isberg, paprika, tomat, agurk, reddik og blåbær), dampede grønnsaker og min venninne Stine's potetsalat (uten løk for anledningen)

Laks, salat (ruccola, isberg, paprika, tomat, agurk, reddik og blåbær), dampede grønnsaker og min venninne Stine’s potetsalat (uten løk for anledningen)

 

Hva griller du? Veldig hyggelig om du også har noen tips du vil dele :-)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karianne - juni 8, 2015

Hva med mais med smør? Bananer i folie med lavfodmap-sjokolade (om det finnes)…? En avokado med chili og/eller ananas? Glutenfrie boller? Marshmallows?

Reply
    Julianne - juni 9, 2015

    Hei! En halv maiskolbe med smør er lavFODMAP, så det kan du spise. Banan i folie med lavFODMAP-sjokolade (mørk eller melkefri melkesjokolade) er bra, mens avocado bør begrenses under lavFODMAP-dietten (1/8 avocado er lav). Glutenfrie boller kan du nok spise, det kommer an på hvilken variant du velger. Marshmallows er jeg ikke sikker på, jeg trenger å se en ingrediensliste for å vurdere innholdet. Men du kan jo lage dine egne? Disse er lavFODMAP: http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/marshmallows/ :)

    Reply
Annika - mai 9, 2016

Hei :) er Bergbys sennepen lavfodmap ?

Reply
    Julianne - mai 9, 2016

    Hei Annika!

    Jeg setter alltid pris på om dere legger med ingredienslisten om det er produkter dere lurer på. Det gjør at jeg slipper å bruke tid på å søke opp produktet! Bergsby sin sennep ser relativt bra ut mht FODMAPs, men inneholder «krydder». Her kan det være skjult løk- og hvitløkspulver som bør unngås om du er i den strenge fasen av dietten (eliminasjonsfasen) :)

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x