Jeg setter i gang med eliminasjonsdietten (Lav-FODMAP)

Tidligere har jeg skrevet et kort innlegg om hvordan sette i gang med lav-FODMAP kostholdet. Jeg har fått stor respons på innlegget og vet at mange har spørsmål. Jeg har blant annet skrevet et lite avsnitt om eliminasjonsdietten:

«For å få symptomene under kontroll, anbefales det å følge en strikt low-FODMAP diett ved å unngå alle typer FODMAPs i minst 2 månder. Hvis symptomene dine har blitt bedre innen den tid, kan du gradvis sette i gang å reintrodusere FODMAPs i kosten igjen. Dette gjør du ved å ta en FODMAP-gruppe i gangen for å se om du tolererer den eller ikke. I reintroduseringsfasen kan det være nyttig å ha hjelp av en ernæringsfysiolog som kan vurdere symptomene og som kan foreslå den beste måten å gjøre dette på for deg.»

Det skal sies at det ikke er nødvendig å holde på i hele åtte uker, mange opplever at symptomene nærmest er borte etter færre. Det er kun du som selv kan vurdere om magen din er bra eller ikke, så om ønskelig kan reintroduseringen skje tildigere.

Selv har jeg ikke gjennomført eliminasjonsdietten, da jeg gradvis valgte å redusere på matvarer som inneholdt FODMAPs. Dette er kun en annen måte å «angripe» mageproblemene på og for meg passet det rett og slett bedre. Over ett år senere er jeg fremdeles overbevist (om ikke mer!) om at en reduksjon av FODMAPs gjør underverker for min kropp og sjel.

Eliminasjonsdietten er anbefalt å gjennomføre for å finne ut hvilke FODMAPs du reagerer på eller ikke. Vi har alle forskjellig tarm og grense for hva vi tåler: Dietten bør med andre ord tilpasses den enkelte og derfor er det ingen «fasit» på hva alle bør holde seg unna for å bli bedre. En strengt lav-FODMAP diett er dessuten IKKE anbefalt over lengre tid, da det kan føre til at kosten blir ensidig og at du går glipp av viktige næringsstoffer kroppen din trenger.

Som et lite forskningsprosjekt har jeg bestemt meg for å gjennomføre eliminasjonsdietten med påfølgende reintrodusering av matvarer med FODMAPs. Selv om kostholdet mitt etterhvert har utvidet seg til å inneholde større variasjon enn før på grunn av eksperimentering og utforsking av nye FODMAP-vennlige matvarer, kan det være lurt å finne ut om jeg unngår noe som faktisk ikke skaper trøbbel for meg. I tillegg vil det gi meg en erfaring som gjør at jeg kan veilede andre bedre i samme situasjon.

I første omgang har jeg satt meg selv på en 14 dagers strikt eliminasjonsdiett (puh, høres strengt ut). I to uker framover er dagene relativt like i og med at jeg er i gang med årets sommerjobbing. Dermed kunne det ikke passet bedre! Jeg kommer til å holde dere oppdatert om hvordan det går, utfordringer jeg møter og hvordan jeg eventuelt takler disse. Det krever en del planlegging og tid på kjøkkenet, men flaks for meg at det er noe jeg liker å gjøre uansett ;)

Mandag handlet jeg inn FODMAP-vennlige matvarer og jeg tviler på at jeg skal sulte…

collage1

 

Lav FODMAP handlelisten finner du her  <–

Følg med, oppdateringer kommer forhåpeligvis sporadisk :)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - juli 3, 2014

Er så glad for at eg fant bloggen din i går! Fikk vite i går at eg skal gå på lav-fodmap diett, noe eg aldri har hørt om! Etter at eg fant bloggen din gleder eg meg nesten til å gå på diett, for så mye som du har av fodmap vennlig mat her inne, er jo bare knall :-)

Reply
    juliannely - juli 3, 2014

    Nei, men så hyggelig å høre, Karoline :) Lykke til med dietten, så får du bare stille meg spørsmål i kommentarfeltet hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med :)

    Reply
Barbro - februar 25, 2015

Nå er jeg på min andre uke av eliminasjonsdietten, men i går gikk jeg på en smell (har nok bare spist for mye av enkelte ting, for jeg har holdt meg til det som er «lovlig»).
Så nå lurer jeg fælt på om jeg faktisk må begynne helt på nytt, eller om jeg bare skal fortsette?
For hvis jeg skal begynne på nytt må jeg nok «jukse» litt først kjenner jeg…..

Reply
    Julianne - februar 27, 2015

    Hei Barbro :) Neida, bare fortsett! En liten smell gjør ikke stor skade, bare sørg for at det ikke skjer for ofte. Ikke gi opp!

    Mvh Julianne

    Reply
Kristin Bergheim - juli 26, 2016

Hei
Jeg fikk problem med magen etter antibiotikakur og hadde god hjelp av fodmap. Jeg begynte å innføre vanlige matvarer igjen og alt så ut til å gå bra. Men etter en stund startet problemene igjen. Kan det være at jeg reagerer litt på en del matvarer og at litt av hver av disse gjør at jeg får store mengder luft og verk igjen?

Reply
    Julianne - juli 27, 2016

    Hei Kristin! Så flott at du har god nytte av lavFODMAP! Ja, det er ofte den totale mengden FODMAPs fra ulike matvarer som bidrar til symptomtrigging. Mange tåler en del høyFODMAP-matvarer om det spises i små mengder, eller at matvaren spises når kostholdet generelt er lavFODMAP. Spiser man derimot litt av en kombinasjon av flere høyFODMAP-matvarer kan dette trigge plager. Prøv å redusere på inntaket av FODMAP-rike matvarer en periode, så roer nok magen din seg :)

    Reply
Elisabeth Aline Hansen - august 17, 2016

Hei!
Jeg har begynt på streng fase nå på mandag. Derfor er alt dette veldig nytt for meg, og mye å sette seg inn i.

Jeg ser du tagger mange innlegg/oppskrifter med «Eliminasjonsdietten», betyr det oppskrifter jeg kan følge i denne strenge fasen på 6 uker?
Før jeg begynner 1 og 1 uke med å prøve ut produkter igjen?

Har jeg forstått det riktig? :)

Reply
    Julianne - august 17, 2016

    Hei Elisabeth :) Så flott at du er i gang med lavFODMAP. Ja, alle oppskriftene mine er lavFODMAP, bortsett fra oppskriftene som inneholder en del spelt som tidligere ble sett på som lavFODMAP. Om du ser under «oppskrifter» så ser du oversikten over de FODMAP-reduserte og oppskriftene som er lavFODMAP og kan brukes under både eliminasjonsfasen og reintroduksjonsfasen av dietten. Har du sjekket ut gratiskurset jeg har laget? Der får du en fin innføring i hvordan du skal gjennomføre dietten :) Meld deg på her: http://juliannelyngstad.simplero.com/page/65230-bli-kvitt-mageplagene Julianne :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x