Avkjølende iskaffe (lavFODMAP)

I dag prøvde jeg meg på iskaffe! Tror jeg. Den forsvant så fort at alt jeg husker var lyden av et tomt glass (…) Det er nok en grunn til at jeg sjeldent drikker iskald kaffe med sugerør…  :) Oppskriften i dag er inspirert av Christopher Sjuves iskaffe, jeg har bare gjort den FODMAP-vennlig ved å bytte ut melken med laktosefri melk og så gjorde jeg den helt fri for sukker… Altså: Jeg hadde ikke i sukker ;)

IMG_1073

 

Dette trenger du til én porsjon

  • 1 espresso fra maskin eller en liten kopp sterk traktekaffe/pulverkaffe eller hva du nå enn har for hånden. 
  • 2 dl laktosefri melk, mandelmelk eller rismelk
  • Isbiter
  • Smak evt. til med noe søtt om du vil

Slik gjør du: Gjør klar kaffen. Kjør isbiter og melk i en blender slik at isen knuser før du har i kaffe og eventuelt litt søtning. Hvis du ikke har en blender eller bare ikke orker så mye oppvask for en kopp kaffe, kan du helt fint bare blande kaffe, melk og isbiter uten problem. Nytes umiddelbart!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x