Ispinner av jordbær, kokosmelk og chiafrø

Da sommeren var på sitt heteste tenkte mye på at jeg burde lage avkjølende ispinner i den uutholdelige varmen.. men så var det noe med at det var så mye enklere å gå til butikken og kjøpe seg en friskis :P  Nå er endelig temperaturen levelig igjen og jeg har googlet meg fram til en frisk, sunn og deilig oppskrift på ispinner. Oppskriften er FODMAP-vennlig, laktosefri og fri for egg! Isen inneholder faktisk chiafrø, som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg (les: chia-pudding) Oppskriften er kraftig inspirert av Running to the Kitchen.

IMG_1129

Jeg halvverte mengdene fra den originale oppskriften. Doble gjerne oppskriften hvis dine ispinneformer er store. Mine er ganske små, men jeg fikk 8 små ispinner av denne oppskriften.

Dette trenger du:

Ispinneformer eller små plastikkbeger + ispinner av noe slag

2 dl jordbær (frostne eller friske)

1 dl vann

En skvis sitron

Søtning av eget ønske (jeg brukte omtrent 2 ss lønnesirup for lav FODMAP)

En halv boks kokosmelk (fullfet)

1 ss chiafrø

Søtning av egen ønske (jeg brukte lønnesirup her også)

Slik gjør du det:

1. Gjør klar ispinneformene før du setter i gang.

2. Begynn med jordbærdelen: Ha jordbær og vann i en blender til blandingen er glatt og fin (smooth). Smak til med sitron og søtning.

3. Kokosdelen: Bland kokosmelk med chiafrø og rør rundt slik at frøene ikke klumper seg. Smak til med søtning.

4. Fyll ispinneformene halvveis med jordbærblandingen og sett formen i fryseren. Vent en halvtimes tid før du fyller formene med kokos- og chiablandingen. Slik får du en todelt is som vist på bildet.

5. Så gjelder det bare å vente til isen er fryst. Hvor lenge du må vente kommer an på hvor store ispinneformene dine er!

Noen tips på veien:

#1: Har du ikke ispinneformer kan du bruke små plastikkbeger eller lignende + pinner av noe slag (jeg kjøpte ispinner hos traktøren, men jeg vet du kan få tak i billigere pinner i hobbybutikker eller på nett)

#2: For å få pinnene til å stå lettere, kan du bruke litt aluminiumsfolié som du brer over plastkoppen før du med et «kakk» stikker ispinnen gjennom. Da står pinnen stødig!

#3: Du kan fint bruke andre frukt og bær i denne oppskriften. Bruk fantasien!

#4: Bland gjerne jordbærdelen og kokosdelen – deilig det også!

#5: Kos deg med isen ;)

Har du laget egne ispinner i år?

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Renate - august 8, 2014

Steike, så jo himmelske ut! Litt for mange oppskrifter jeg gjerne skulle testa ut her inne nå :p

Reply
    Julianne - august 8, 2014

    Disse er himlanne gode (synes jeg selv), Renate! Test de ut :D

    Reply
Cathrine B - august 8, 2014

hjemmelaget is er så innmari godt! Passer bra at sommeren fortsatt er her;)

Reply
    Julianne - august 10, 2014

    Helt enig, Cathrine ;) Jeg kunne levd på fløteis hvis det var et alternativ.. :P

    Reply
astrid - februar 2, 2015

Hei,er det den vanlige kokosmelk boksen de selger i matbutikker som kan brukes?:) har ikke kommer helt inni alle produkter som kan brukes med fodmap :)

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Astrid :) Ja, bruk den vanlige kokosmelken i butikken.

    Mvh Julianne :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x