Polenta og FODMAPs i mais

Forleden dag var tiden inne for å prøve polenta for første gang. Polenta er malt mais (eller maismel om du vil) som kokes sammen med vann til en slags grøt. Grunnen til at jeg ønsker å utforske polenta er fordi FODMAP-innholdet er lavt! Nå tenker du kanskje: «HVA? Det er jo FODMAPs i mais, hvordan kan polenta være lav FODMAP?!» Den samme tanken har kanskje slått deg i forbindelse med popcorn og tacoskjell (som begge er listet som lav FODMAP)?

Det er helt sant at vanlig mais inneholder FODMAPs og kan være med på å trigge symptomer hos IBS-pasienter. Det dyrkes flere sorter mais og næringsinnholdet kan derfor også variere. Mais fra maiskolbe inneholder mer sukker og mindre stivelse sammenlignet med mais som blir brukt til blant annet popcorn, polenta og tacoskjell. Det er grunnen til at mais er høyt på FODMAPs og popcorn er lavt.

Vel, tilbake til dagens utprøvelse: Polenta! Etter å ha googlet etter en god måte å bruke polenta på, fant jeg mye spennende inne hos Veganmisjonen! I følge Jane er polenta noe jeg tydeligvis burde tatt i bruk for lenge siden… Oppskriften jeg fulgte under denne testrunden kan du finne HER: Veganmisjonen.
Jane forklarer fremgangsmåten veldig bra, men jeg vil likevel gi dere en beskrivelse av mitt første møte med polenta:  Først gav jeg vann og salt et lite oppkok før jeg hadde i maismelet. Etter å ha rørt en stund lingnet konsistensen på en glatt potetmos (noe den fint kan spises som). Jeg valgte å ta steget videre og helte grøten over i en ildfast form og lot den avkjøles. Når polenta avkjøles, stivner den faktisk! Og det er her mine polentapinner kommer inn i bildet. Etter at grøten stivnet, skar jeg de opp i pinner som jeg deretter stekte i stekepannen. Jeg var litt skeptisk til dette rare jeg stod og stekte i stand, men etter å ha gomlet i meg noen smakebiter fant jeg raskt ut at dette minte svært mye om… Fiskepinner (!) Altså. Det smakte ikke fisk, men det fisken ofte er panert med: sprøtt og godt! Derfor raspet jeg en gulrot og stod klar med ketchupflasken i det polentapinnene mine var klar til å spises. Yum, sier jeg bare! Jeg spiste dette til middag (en dag mannen jobbet sent), men polentapinner kan også nytes som tapas til en god dip eller lignende :)

IMG_1105Jeg tror polenta er å få tak i i de fleste matvarebutikker i enten melseksjonen eller muligens i allergiavdelingen (i og med at polenta er glutenfritt).

Det var litt om mitt første møte med polenta – hva med deg? Har du prøvd deg på lignende?

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - august 12, 2014

Spennende! Dette har jeg aldri hørt om før, så kanskje jeg må prøve det :-)

Reply
    Julianne - august 13, 2014

    Ja, polenta er nok mer vanlig i andre deler av verden. Eller så er det bare umoderne. Jeg fikk en sms av min far som sa at bestemor lagde mye polentapudding før i tiden! Nei, her må det utforskes mer :)

    Reply
    Karoline - august 14, 2014

    Hehe, så gøy! Kjekt å oppdage noe nytt, som ikke er nytt i familien :-)

    Reply
    Julianne - august 15, 2014

    Oh yes. Polenta er tydeligvis retro ;)

    Reply
Heidi - september 10, 2015

Min sønn følger lavfoodmap og jeg synest alltid det er gøy å overraske han men feks kaker
Har nå laget en eplekake med polentamel, er det lavfoodmap ?

Reply
    Julianne - september 13, 2015

    Hei Heidi :) Så spennende med kake av polentamel! Polenta er lavFODMAP, men eple er høyFODMAP. Bytt ut eple med f.eks. rabarbra eller ananas? :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x