FODMAP-vennlig lunsj på Godt Brød

Å spise FODMAP-vennlig mat på kafé kan ofte være en utfordring: valget står gjerne mellom ferdigsmurte hveteblingser, kaker, boller, yoghurt med müsli og mye annet digg som kan trigge symptomer hos oss med IBS. Det er med andre ord mye å velge mellom, men få valg for oss som holder oss unna FODMAPs. Jeg er glad i å gå på kafé og når jeg først skal, så liker jeg å ta meg noe å spise. I det siste har jeg funnet en veldig god løsning her i Oslo: bakeriet Godt Brød! Der får du muligheten til å få velge brødtype og masse spennende FODMAP-vennlig pålegg. Godt Brød lager til og med surdeigsbrød av spelt som inneholder et lavere nivå av FODMAPs enn annet brød.  Her er brødskiven jeg fikk servert under forrige ukes kafébesøk:

godtbrod

Speltbrød med et tynt lag guacamole (1/8 avokado er lav FODMAP), spekeskinke, salat, hvitost, paprika, agurk og alfalfaspirer. YUM! 

I tillegg til en selvkomponert brødskive fikk vi i dag kjøpe cappuccino laget med laktosefri melk! Det synes jeg var stort. Normalt sett har kaféer kun soyamelk å tilby mannen som ønsker laktosefri melk. Den soyamelken som er å få tak i her til lands er desverre ikke lav FODMAP da den er laget av hele soyabønner.

Nå skal det sies at jeg fremdeles er under eliminasjonsdietten og holder meg til et strikt lav FODMAP kosthold. Til vanlig tar jeg meg gjerne en havrekjeks til kaffekoppen uten at jeg opplever de store symptomutbruddene av den grunn. Hvis du er interessert i hvor jeg ligger an i eliminasjonsdietten så kan jeg fortelle at jeg nå er i gang med reintroduseringen FODMAPs og for tiden tester jeg ut laktose. Under denne fasen er det ekstra viktig å holde inntaket av andre FODMAPs så lavt som mulig slik at jeg får muligheten til å vurdere om laktose er en FODMAP som skaper trøbbel for meg. Det er veldig spennende, men samtidig må jeg passe på at jeg ikke overanalyserer alle bevegelser som skjer i midtpartiet. Det er tross alt normalt å være litt rar i magen uten at det betyr noe mer ;)

Er det noen av dere som har gjennomført eliminasjonsdietten eller jobber med saken? Hvordan går det eventuelt? :-)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - august 12, 2014

Dette liker jeg! Skal selv på lunsj med jentene denne uken, så da blir det godt brød :-) Takk, for tips!

Reply
    Julianne - august 13, 2014

    Bare hyggelig! Jeg som er så glad i brød synes dette er genialt :) Synd brødskiven koster rundt 60-lappen. Be om mye pålegg.. ;)

    Reply
Cecilie - august 13, 2014

Jeg har ikke testet ut spelt etter at jeg begynte på lav FODMAP-dietten, men vet fra før av at spelt og surdeigsbrød er verre en hvetemel for min del. Siden jeg heller ikke tåler maismel står jeg over brødmat når jeg er ute. Jeg tar da heller med meg et kokt egg eller to i vesken når jeg skal på kafé (andres fintfølende neser kan man ikke bry seg om når man er sulten! :-) ).

Reply
    Julianne - august 13, 2014

    Det er ikke dumt med kokte egg i vesken! Da får du i alle fall i deg god næring. Speltbrød laget med surdeig har et lavere nivå av FODMAPs enn annet brød, men selv om spelt har mindre FODMAPs så vil ikke det si at man ikke vil oppleve symptomer. 1-2 skiver kan tolereres, men blir det for mye kan det skape trøbbel. Spelt inneholder fremdeles FODMAPs selv om nivået er lavere enn vanlig brød :)

    Reply
daniel A - august 13, 2014

Hei!

Gøy at du har funnet noe som passer deg i smøredisken vår. Vi har fått en del spørsmål om fodmap tidligere men vi har ikke helt bra svar. Neste gang noen spør så kan jeg legge med en link til denne posten.

Mvh Daniel A.

Reply
    Julianne - august 13, 2014

    Hei Daniel! Godt brød leverer bestandig :)

    Speltbrød laget med surdeig har et lavere nivå av fruktaner (FODMAPs) enn andre brødtyper, så det skal i utgangspunktet være OK for folk som går på FODMAP-dietten. Det er veldig hyggelig hvis du hinter om bloggen, og ikke nøl med å spørre hvis det er noe jeg kan bidra med :)

    Vennlig hilsen Julianne

    Reply
M - april 1, 2015

Hei! Jeg holder på med fodmap-elimineringsdiett nå, og har et spørsmål. Nå tester jeg ut frukt/grønnsaker, og har funnet ut at jeg ikke reagerer noe negativt på feks epler, løk og brokoli. Er det sånn at jeg da kan spise så mye jeg vil av dette (og andre høy fodmap-matvarer magen min tolererer) fremover, eller bør jeg begrense inntaktet likevel, siden jeg har irritabel tarm?

Tusen takk for mange gode oppskrifter og tips, det er til stor hjelp!

Reply
    Julianne - april 5, 2015

    Hei M! Så flott at du er i gang med reintrodusering.

    Du sier du har testet ut frukt og grønnsaker – men har du testet de ulike FODMAP-gruppene hver for seg? Målet med reintroduksjon er å teste din toleransegrense for hver enkelt FODMAP-gruppe slik at du enklere kan vurdere om det er en av gruppene som skaper mer trøbbel for deg og hvor mye du tåler uten at magen din reagerer. Det kan hende at et enkelt eple går fint, men om du spiser mye epler, løk og brokkoli i løpet av en dag – kan dette by på magetrøbbel. Kjempefint at du har funnet ut at enkelte matvarer går bra for magen din. Lykke til videre!

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x