Chia-kuler

Dere som følger meg på instagram, har muligens fått med dere et par bilder av disse godsakene. I og med at det er fredag og helg, har jeg lyst å dele oppskriften med dere, mine trofaste lesere! Disse kulene er FODMAP-vennlige, men bør nytes i moderate mengder hvis du ønsker å holde IBS-symptomene dine i sjakk. La meg presentere dere for mine smukke sjoko-chia kuler!

IMG_1163

Dette trenger du til omtrent 20 kuler:

 1 dl peanøttsmør

½ dl lønnesirup

2-3 ts kakaopulver

litt vaniljepulver eller vaniljesukker 

3 dl havregryn (glutenfrie hvis du må)

3 ss chiafrø

En klype salt (gjerne maldonsalt) 

+ en ss kokosolje om du ønsker

Slik gjør du: Ta fram en liten kasserolle og smelt sammen peanøttsmør, lønnesirup, kakao, vaniljesukker og salt over lav varme. Rør godt sammen og fjern kasserollen fra varmen når alt godt kombinert.

Bland sammen havregryn og chiafrø og hell over sjokolade- og peanøttblandingen og bland godt. Sett bollen i kjøleskapet slik at blandingen kjøler seg ned i noen minutter. Så er det bare å rulle deigen sammen til små kuler! Fukt hendene dine litt hvis deigen setter seg i håndflaten din (eller bruk plasthansker). Oppbevares i kjøleskapet, gjerne i en boks med lokk. De holder seg minst fem dager i kjøleskapet, mulig lenger – men det vet jeg ikke noe om ;)

Tips til oppskriften: Chiafrø kan erstattes med for eksempel havregryn eller kokosmasse.

Julianne 

 

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - august 15, 2014

Nam! Disse skal uten tvil lages i morgen! :-)

Reply
    Julianne - august 15, 2014

    Det må du gjøre! Fortell meg hvordan det går da :D

    Reply
Karoline - august 18, 2014

Disse ble veldig gode! Så det blir ikke siste gang disse blir laget :-)

Reply
    Julianne - august 19, 2014

    Så bra :D Jeg tenker at kulene kan varieres med mye forskjellig så lenge man har basen i peanøttsmør, sødme og havregryn. Kjekt at du likte dem! :D

    Reply
Chia-sjokoladekuler med peanøttsmør | heimelaga -men enkelt - desember 17, 2014

[…] chia-sjokoladekulene er det Julianne som skal ha æra for. Sjekk ut bloggen hennar her og få med deg den spennande boka ho gir ut om lav-FODMAP mat no i januar! Eg fekk først auge på […]

Reply
Glad Mave med lavFODMAP – Danmark! | GODT FOR MAGEN - oktober 25, 2015

[…] som også jobber i forlaget. Praktikantene Sina og Maria hadde brukt hele dagen før til å trille chiakuler (chiakugler), lage squashkake og banangranola (ristet müsli med banan) til smaksprøver for […]

Reply
Margunn Kjølleberg - februar 2, 2016

Hei Julianne! Kommer du på noe det går an å bytte ut peanøttsmør med? Min mann tåler ikke peanøtter, så derfor har jeg aldri fått laget disse. Men de ser bare såå gode ut!

Reply
    Julianne - februar 4, 2016

    Hei Margunn :) I noen helsekostbutikker finnes det nøttesmør laget av valnøtter, macadamia, pecannøtter eller annet som fint kan brukes om smøret skal være lavFODMAP! Om du og mannen din tåler mandler (moderat FODMAP), kan mandelsmør også brukes :) Du kan også lage ditt eget nøttesmør om du ikke finner det i butikken! Hilsen Julianne :)

    Reply
    Margunn - februar 6, 2016

    Så flott! Da har jeg noen alternativer. Takk for svar :)

    Reply
Uke 8: lavFODMAP-ukemeny – GODT FOR MAGEN - februar 21, 2016

[…] Ukens magevennlige snack: chiakuler […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x