Frittata (Italiensk omelett)

Frittata, eller italiensk omelett om du vil, har blitt et fast innslag her i hus. Dette er en veldig fin måte å få brukt opp rester som står igjen etter helgen! Alt går i frittataen ;)

IMG_1334

Gårsdagens frittata ble fylt med: 

– 5 egg 

– Salt og pepper

– Noen busker brokkoli

– En halv liten paprika

– Tre soltørkede tomater (bløtlagt på forhånd)

– Rester av stekt kylling

– En halv tomat

– Fetaost

– Litt parmesan på toppen (eller topp med vanlig hvitost)

Slik gjør du: Visp eggene sammen i en liten bakebolle. Kutt grønnsakene i omtrent like store biter. Ta fram en stekepanne og ha litt fett i pannen. Ha grønnsakene i stekepannen og krydre med litt salt og pepper. Hell eggene over grønnsakene og strø over fetaost og parmesan eller annen hvitost. Stek frittataen på medium varme til eggene er stivnet før du serverer!

Et annet alternativ som jeg som regel benytter meg av, er å steke frittataen ferdig i stekovnen. Jeg setter da hele stekepanna inn i stekovnen som er varmet opp til omtrent 200 grader. Dette forutsetter at du har en stekepanne som ikke har plasthåndtak som kan smelte i ovnen. Ved å gjøre det på denne måten blir middagen ferdig litt fortere enn ved å kun steke den på stekeplaten ;)

Servér frittata med en enkel grønn salat og kanskje også med en skive godt brød!

Tips: Lag litt ekstra og spar et stykke til lunsj dagen etter. Denne kan godt nytes kald fra en matboks!

IMG_1330

Ønsker dere en fin tirsdag!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Uke 4: LavFODMAP-ukemeny | Lyngstad Ernæring - januar 18, 2015

[…] Mandag: Restefritatta med salat […]

Reply
Uke 7: LavFODMAP-ukmeny | LAVFODMAP - LYNGSTAD ERNÆRING - februar 8, 2015

[…] Frittata med gulrot, spinat og fetaost og en enkel grønn […]

Reply
Uke 16: LavFODMAP-ukemeny | LYNGSTAD ERNÆRING - april 12, 2015

[…] Mandag: Frittata med gulrot, spinat og fetaost og en enkel grønn salat […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x