Frokosttips: Yoghurt og cottage cheese (Lav FODMAP)

Hei!

Her har dere en enkel, sunn og deilig liten skål med cottage cheese og yoghurt toppet med jordbær, nøtter og frø! Dette står ofte på frokostmenyen hos meg, for jeg foretrekker å starte dagen med noe søtt og friskt i ukedagene. Denne er laget med laktosefri yoghurt naturell og cottage cheese. Cottage cheese er ikke laktosefri, men har et generelt lavt laktoseinnhold noe som gjør at den fint kan nytes i moderate mengder på lav FODMAP dietten.

IMG_1374

 

Dette trenger du:

3 store ss yoghurt naturell eller gresk yoghurt (laktosefri hvis nødvendig)

2 store ss cottage cheese 

Topp med det du har! F.eks: 

Frukt/bær (FODMAP-vennlige)

Granola/müsli (FODMAP-vennlig)

Hakkede valnøtter

Frø (gjerne chia eller linfrø for fiber)

Slik gjør du: Bland cottage cheese og yoghurt i en skål. Strø over ønsket topping – spis og nyt!

IMG_1369

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

S - august 20, 2014

Lurte på om du har noe kjennskap til hvordan sukrin arter seg for IBS og FODMAPs?

Reply
    Julianne - august 21, 2014

    Hei S!

    De fleste sukkeralkoholene er listet opp som høy FODMAP fordi sukkermolekylene er så store at de ikke absorberes i tynntarmen. Sukrin (erythritol) består av mindre molekyler og opptil 90 % skal absorberes i tynntarmen. Sukrin er derfor i teorien lav FODMAP, men vær likevel forsiktig med for stort inntak. Ellers så er stevia en fin sukkererstatning på lav FODMAP dietten.

    Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x