Kremet dillsaus (Lav FODMAP)

Å lage saus er slett ikke vanskelig når man følger en lav FODMAP diett. Det er veldig vanlig å bruke maisstivelse som jevning framfor hvetemel og smør, og flaks for oss at maisstivelse er lav på FODMAPs ;)

Tidligere denne uken lagde jeg en enkel, hverdagslig laksemiddag med poteter, gulrøtter og brokkoli. Normalt sett serverer jeg denne retten med en dæsj rømme og litt ekstra salt på potetene og synes det er nok. Jeg har fått noen spørsmål om hvordan lage FODMAP-vennlig saus og i dag vil jeg gi dere en enkel oppskrift som kan varieres med forskjellig krydder og urter.

IMG_1425

Dette trenger du til 2-3 personer

2 dl vann + fond/buljong uten løk og hvitløk (f.eks denne

1 dl laktosefri melk/fløte (eller en blanding)

1 ss maisstivelse (maizenna)

Frisk eller tørket dill (jeg brukte begge)

En skvis sitron

Salt og pepper

Slik gjør du: Ha vann + fond, melk og maistivelse i en liten kasserolle og la sausen sakte, men sikkert få et lite oppkok. Sausen vil etterhvert tykne og synes du den blir for tykk, tilsetter du bare litt vann eller melk til ønsket konsistens. Smak til med dill, salt, pepper og en skvis sitron. Voilá!

IMG_1421

 

Sausen er veldig god til laks! Håper det smaker.

Julianne 

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x