Dårlig periode

IBS diagnosen er ikke alltid like enkel å forstå. Kosthold og mosjon er viktige faktorer ja, men det handler om mer. Perioder med mye stress, bekymringer og en travel hverdag kan i stor grad påvirke hvordan magen oppfører seg. I slike perioder kan det være at et kosthold lavt på FODMAPs ikke hjelper like mye som tidligere. Da kan det være lett å gi opp gode, sunne rutiner fordi magen ikke vil samarbeide. I slike perioder gjelder det å holde hodet kaldt, fortsette å spise sunt, bevege seg og ikke la seg friste til å gå tilbake til dårlige vaner. Sjokolade, inaktivitet og store mengder mat vil ikke gjøre deg bedre!

Den siste tiden har jeg hatt en slik periode. Jeg har mange baller i lufta og prøver å finne en balanse i hvordan jeg skal legge opp hverdagen for å få ting til å gå rundt. Magen har sakte, men sikkert begynt å slå seg vrang og symptomene har igjen satt sitt preg på hverdagen. Det er lenge siden jeg har delt personlige tanker rundt IBS og tenkte at nå var det på tide å vise at mine IBS-symptomer fremdeles dukker opp en gang i blant…

Forstoppelse, oppblåsthet og følelsen av å ha full, stinn mage. Jeg er ikke sulten, men spiser fordi jeg vet at kroppen trenger drivstoff. Jeg kan ikke risikere å mangle energi! Jeg er så trøtt, samtidig som jeg prøver å jobbe effektivt med alt jeg skal få unna i løpet av en dag. Humøret er dessverre tilsvarende og det unnskylder jeg virkelig overfor den mest tålmodige mannen i verden. Jeg orker ikke trene, men tar meg likevel en tur på treningssenteret – mest for samvittighetas skyld. Jeg vil så gjerne ha power i beina, jeg trenger det nå! Neste helg har vi meldt oss på Nordmarkstraveren. Et løp på TRE mil! Så ja, litt ekstra overskudd har jeg behov for denne uken! Heldigvis har jeg har noen dager på meg og prøver å ta det med ro, ta en ting i gangen og senke kravene til det jeg skal få unna i løpet av en dag. Jeg takket nei til tre sosiale sammenkomster denne helgen. Tre sammenkomster jeg virkelig hadde lyst til å dra på, men magen styrte meg bort til sofaen, joggebuksa og ”skal vi danse” på tv2. Forbanna, idiotmage! Hva gir du meg..? Skal vi danse?!

Jeg tilegner omtrent all min tid til å inspirere og motivere andre med IBS,  i tillegg til at maten jeg lager er så lavt på FODMAPs at jeg av og til blir imponert av min egen innsats. Det jeg prøver å formidle i dag er at selv om du gjør alt riktig med kostholdet og du likevel opplever plager – så kan det være at du kjører deg for hardt på andre områder. Selv jeg, som har såpass god kontroll på hva slags mat som kan trigge symptomene mine, opplever at det er lite som hjelper hvis jeg i tillegg setter for høye krav til meg selv. 

”Du må lære deg å ta pauser en gang i blant” – er noe jeg ofte hører.

Av og til bør dette rådet vurderes.

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Cecilie (@lavfodmap) - september 1, 2014

Det er nesten litt godt å høre siden jeg også har hatt en «forbanna drittmage» periode i det siste. Prøver å analysere hva jeg har spist, men blir litt smågal av det. Her i gården går det i full diare, så man får vel bare holde seg nært doen og håpe det går over snart….

Reply
    Julianne - september 2, 2014

    Hehe, det er rart hvor godt det er å høre at andre også sliter! Selv om ingen unner andre å ha dårlige perioder, så er det godt å vite at man ikke er alene. Jeg synes det er viktig å få fram baksiden også og at kostholdet spiller en viktig rolle, men absolutt ikke er alt. Jeg framstår nok som frisk og rask, men slik er det ikke alltid. Jeg tror det har lite for seg å analysere i detalj hva man har fått i seg, for det kan, som du sier, gjøre deg smågal, mer stresset og ikke minst føre til at magen din bare blir verre. God bedring, Cecilie!

    Reply
Karoline - september 1, 2014

Så kjedelig at du er inne i en dårlig periode.. Merker selv at nå ved skolestart at det ble mye mer stress og flere ting som skal gjøres, noe som påvirker formen veldig. En stor del av dagen skal tilbringes på skolen, både i forelesninger og på lesesalen. Spesielt synes jeg det er vanskelig med inspirerende, rask og enkel mat på skolen. Det er ikke vanskelig å forstå at det ikke bare er feil mat som er roten til vond mage, men det er jo flere faktorer som påvirker det.

Jobben du gjør er jeg utrolig takknemmelig for! Krysser fingrene for at helgens løp går som smurt og at dere får en fin opplevelse :-)
Håper du får en fin mandagskveld :-)

Reply
    Julianne - september 2, 2014

    IBS er jo en kronisk tilstand og vil ikke gå over. I noen perioder kan vi være fri for symptomer, mens i andre perioder kan plagene vise seg fra sin verste side. Jeg har fått større kontroll etter at jeg la om kostholdet, men samtidig kan man ikke la være å høre på kroppen hvis den føler det blir litt for mye. Den sier jo fra!

    Jeg kan forstå at skolestart skaper mer stress med en mer hektisk hverdag. I ferier har man større muligheter til å ta ting i sitt eget tempo og det er ofte det som skal til for at fordøyelsen skal fungere som den skal. Du kommer nok inn i det etterhvert og det gjelder nok å planlegge måltidene så godt det lar seg gjøre. Lag litt ekstra middagsmat slik at du har nok til matpakken neste dag, yoghurt og cottage cheese med frostne bær (så holder den seg kald til lunsj), de fantastiske bokhveteknekkebrødene du lager må jo være kjempefine å ha med seg til lunsj? Kokte egg er jo også gull å ha med seg hvis sulten plutselig melder seg. Stekte speilegg sammen med salat og knekkebrød! Hehe. Det blir nok lettere for deg når du kommer inn i rutinene. Stå på :D

    Tusen takk for koselig kommentar og støtte, Karoline. Du er god! Ønsker deg en nydelig tirsdag :)

    Reply
Om å holde fokus på måltidet | Lyngstad Ernæring - september 4, 2014

[…] la jeg ut et innlegg hvor jeg skrev litt om hvordan jeg opplever å ha en “dårlig periode”. Jeg regner med at det var noen av dere som kjente dere igjen? Når jeg tenker tilbake til livet […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x