Om å holde fokus på måltidet

Kosthold handler ikke bare om hva du spiser, men også hvordan du legger opp måltidene dine i løpet av dagen. Et uregelmessig spisemønster kan være en viktig faktor som setter magen din ut av spill. Nedenfor har jeg listet opp noen råd som bør tas i betraktning i tillegg til å følge et sunt kosthold lavt på FODMAPs i kampen mot å redusere mageplager:

1. Ta deg god tid til måltidet, tygg godt og nyt maten din. Konsekvensene kan bli at du spiser mindre enn hvis du hiver i deg maten på fem minutter. Overspising eller ”fråtsing” (å spise store mengder mat over kort tid) kan uten tvil føre til IBS-symptomer. Tenk på at du skal stoppe å spise når du er 80 % mett,  tilfreds – men ikke så mett at du må søke sofakroken. Å spise mindre måltider betyr i tillegg til at du vil spise mindre mengder FODMAPs.

2. Sørg for å ha regelmessige måltider. Ved å spise regelmessig unngår du situasjoner der magen higer etter mat. Sult kan føre til at du overspiser i det du endelig får tilgang til mat. Dette er en veldig vanlig årsak til symptomtrigging.

3. Unngå måltider under stress. Denne tiden bør ses på som hellig! Sitt ned på en stol ved et bord og unngå fjas fra fjernsynet eller å måtte sjekke facebook, mail eller instagram på mobilen. Unngå å diskutere vanskelige temaer med familien og fokuser heller på å beholde en hyggelig atmosfære.

4. Få din dose daglig mosjon. Fysisk aktivitet setter i gang systemet og er med på å vedlikeholde en sunn og frisk kropp. Lett mosjon gir deg både energi og overskudd og er et viktig tilskudd i forebyggingen av tretthet/fatigue som mange IBS-pasienter lider av. Minst 30 minutter om dagen er godt for magen (og så mye mer!) Ikke sett for høye krav til deg selv, litt er bedre enn ingenting.

Disse rådene har du nok hørt før, og de kan være vanskelig å gjennomføre i en travel hverdag. Hva med å ta et i gangen? Begynn med å bli mer bevisst på måltidet: Spiser du middagen din på under ti minutter? Står tven på eller er du avhengig av selskap fra mobiltelefonen din? Slå av alt du har av forstyrrende elementer og lær seg å spise på en bedre måte. Før jeg ble kjent med lav FODMAP-dietten, var disse rådene til god hjelp mot mine mageplager. Jeg ser absolutt at det var en sammenheng mellom det å ta meg bedre tid til måltidet, redusere porsjonsstørrelsene, slå av tven og de fæle mageplagene. Jeg ble mer bevisst på hvor mye jeg puttet i meg og jeg lærte meg rett og slett å spise på en ny og bedre måte. Mindre porsjonsstørrelser førte igjen til at jeg fikk i meg mindre av maten som irriterte magen min uten at jeg var klar over det på det tidspunktet. Dette er svært enkelt å glemme, selv for meg! Jeg trenger stadig en påminnelse på disse tingene. Hehe.

Mandag la jeg ut et innlegg hvor jeg skrev litt om hvordan jeg opplever å ha en «dårlig periode». Jeg regner med at det var noen av dere som kjente dere igjen? Når jeg tenker tilbake til livet før lav FODMAP-dietten (l.f LFD), kunne slike perioder vare i flere måneder før jeg merket forbedringer. Forrige helg var jeg rimelig slapp og dårlig, i dag – mindre enn en uke etter føler jeg meg frisk og rask igjen. Jeg er overbevist om FODMAP-dietten kan få mye av æren for at de dårlige periodene har kortere varighet, men samtidig vet jeg at forskning viser at «troa», eller placeboeffekten, har stor innvirkning hos pasienter med IBS ;)

Julianne Lyngstad, Ernæringsfysiolog


foto: Patrick Da Silva/patrickdasilva.net

Ønsker deg en god kveld :)

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Renate - september 4, 2014

Det må jeg bare si, uavhengig av innhold, så skriver du utrolig bra (Med bra innhold og budskap selvfølgelig)! Inspirerende for en medblogger ;)

Reply
    Julianne - september 4, 2014

    Åh, kommer du her og varmer hjertet mitt nå igjen? Skal si du er god <3 og ikke minst en veldig stor inspirasjon og motivator! ;)

    Reply
Magevennlig taco! | Lyngstad Ernæring - september 5, 2014

[…] at du ikke spiser for mye, da kan det hende du får vondt i magen uansett. Ta gjerne en titt på gårsdagens innlegg som handler om å være mer tilstede under måltidet […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x