Vaniljepulver

Har du noen gang lurt på hva jeg mener når jeg skriver «vaniljepulver» i oppskriftene mine? Det kan jeg forstå, for det har jeg glemt å forklare. Beklager det! Vaniljepulver er ikke det samme som vaniljesukker, men knust vaniljestang. Jeg bruker et vaniljepulver fra økosjokolade: Det er et rent, økologisk produkt som gir nydelig vaniljesmak til desserter og bakst uten juks.

vaniljepulver_30_gram

 

Denne koster under 100-lappen og er å finne i helsekostbutikker. Pulveret varer veldig lenge, for det skal ikke mange dryss til før du får et hint av vanilje i lappene, havregrøten, müslien, vafler – ja, you name it. Jeg bruker det i omtrent alt som skal smake søtt. Det er bare et eller annet med vanilje… ♥

Forresten, kjempekjekt med stort engasjement rundt «Ukens FODMAP-vennlige» – det er tydelig at dette er et savn blant dere som følger FODMAP-dietten, så her har vi et godt stykke arbeid å gjøre! Fortsett å send meg tips om FODMAP-vennlige produkter. Er du usikker på om produktet er 100 % FODMAP-vennlig, så send meg en mail likevel. Jeg sender daglig mail til produsenter og krever svar på om produktet inneholder det ene eller det andre. Spesielt løk og hvitløk. Hehehe.

Ha en god kveld!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Elin - desember 19, 2014

Hei!

Jeg ser du nevner havregrøt i dette innlegget, og da må jeg spørre om noe jeg har lurt på en stund: Jeg er veldig glad i havregrøt, men har inntrykk av at man bør begrense inntaket av havre per måltid. Men er det slik at man kan spise såpass mye at man faktisk kan unne seg en porsjon havregrøt? Varierer det kanskje fra person til person?

Reply
    Julianne - desember 19, 2014

    Hei Elin :)

    Ja, i følge Monash-appen anbefales er mengden 47 g (1/2 cup) havregryn listet som moderat og 23 g er listet som lavFODMAP, så du har rett i at det er en begrensning. Dette varierer fra person til person, og jeg foreslår at du prøver deg med en porsjon på 47 g – eller 1 dl havregryn. Byr dette på problemer, reduserer du mengden neste gang :) Selv lager jeg grøt av 1 dl lettkokte havregryn, 2 dl vann, 0,5 dl laktosefri melk og litt salt. Og litt vaniljepulver om jeg har ;)

    Mvh Julianne

    Reply
Bounty (lavFODMAP) | GODT FOR MAGEN - desember 6, 2015

[…] ts vaniljepulver (kan […]

Reply
Liva - februar 5, 2017

kostet den under hundrelappen for 2-3 år siden? Da har de i såfall skrudd opp prisen veldig :( Ser den koster 189 kr nå i linken din! Ganske kraftig økning!

Jaja. Fine oppskrifter på siden din. Akkurat nå holder jeg på med å lage cottagecheese-lapper med banan… men var tom for vaniljepulver, så har drysset over ceylon kanel og litt kokosblomstsukker. Satser på det duger for denne gang ;-)

Reply
    Julianne - februar 7, 2017

    Ja – det gjorde den faktisk! De økte prisen med en hundrelapp for en stund siden. Mulig det er mangel på vanilje i verden som gjør dette (vet ikke) :) Det finnes flere varianter som er billigere, men personlig liker jeg denne best på smak. Bananlappene høres nydelig ut ;)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x