Proteinvafler (lav FODMAP)

Jeg kikket gjennom min tidligere matblogg Cooking with Julyog fant en oppskrift jeg har valgt å gi navnet «proteinvafler» (på grunn av innholdet av egg og cottage cheese). Oppskriften er omtrent helt lik som de populære cottage cheese lappene mine, men i en annen drakt :) Disse vaflene passer yppelig som et alternativ til brødskiva og fungerer også veldig fint i matpakka. Ønsker du søtere vafler, kan du tilsette en most moden banan eller annen søtning i røra. Smak til!

IMG_0029

Oppskrift til tre vaffelplater

2 egg
3 store ss cottage cheese
5 ss havregryn
1/4 ts bakepulver
En ss olje
En klype salt 

Slik gjør du: Bland sammen ingrediensene i en bolle og la røren svelle i 10 minutter. Hvis du ønsker en glatt røre, kan du bruke en stavmikser. Ha fett i vaffeljernet og stek. Server vaflene med godt pålegg :)

Tips! Du kan også bruke disse oppskriftene i vaffeljernet:

Proteinrike cottage cheese lapper med gulrot

Cottage cheese lapper med spinat 

Ha en fremdeles god søndagskveld!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - september 21, 2014

Disse så veldig gode ut! Er stor fan av slike erstatninger for brød :-) De blir nok laget iløpet av uken :-)

Reply
    Julianne - september 22, 2014

    Takk, Karoline! Det fine med disse er at kan rulle inn litt pålegg. Da blir det fort en litt annen opplevelse kontra å spise de i lappeform :) Ha en god mandag!

    Reply
Karoline - september 26, 2014

Disse er de beste sunne vaflene jeg noen gang har smakt! Genial matpakke og «sjukt digge» :-)

Reply
    Julianne - september 26, 2014

    Takk! Det er så kjekt at du prøver oppskriftene og gir meg tilbakemelding, Karoline. Du er en knupp! Ønsker deg en goood helg :)

    Reply
Ola - april 1, 2015

Hei. hva er næringsinnholde på disse vaflene?

Reply
    Julianne - april 2, 2015

    Hei Ola! Jeg har ikke regnet ut næringsinnholdet :) Bruk kostholdsplanleggeren.no og legg inn ingrediensene så finner du næringsinnholdet.

    Mvh Julianne

    Reply
Marte - september 27, 2016

Hei!
Disse proteinvaflene er utrolig gode og blir mye brukt her hjemme. Jeg bare lurte på en ting; er det noe man kunne erstatta cottage cheesen med? Tror muligens jeg reagerer dårlig på cottage cheese. Ha en fin dag!

Reply
    Julianne - september 27, 2016

    Hei Marte :) Så kjekt å høre! Du kan prøve å lage disse med laktosefri kesam eller yoghurt naturell istedet for cottage cheese. Jeg har ikke prøvd dette selv ennå, men jeg kan tenke meg at det går helt fint :) Ha en god kveld du også!

    Reply
Iris - mars 14, 2017

Nam, dette så godt ut og skal definitivt prøves! Men kan disse fryses hvis man lager større røre?

Reply
    Julianne - mars 15, 2017

    Ja, det går visst bra :) Har ikke prøvd dette selv, men svarer på bakgrunn av tilbakemeldinger fra andre :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x