Ukens FODMAP-vennlige: Buckwheat Pancake Mix

Hei folkens!

Først og fremst må jeg bare si at det er veldig gøy med så stort engasjement rundt «ukens FODMAP-vennlige». Jeg oppfordret dere til å dele tips til FODMAP-vennlige produkter og det har dere absolutt gjort! Fortsett med det. Det krever en felles innsats og sammen får vi til mer enn hvis vi går rundt hver for oss i jungelen av ferdigprodukter.

Når du følger et lav FODMAP-kosthold er det viktig å lese ingredienslister for å gjenkjenne potensielle FODMAPs. I tillegg vil det gjøre oss mer oppmerksomme på hva vi faktisk putter i oss og dette er viktig for alle som ønsker å spise bra, ikke bare for oss som jakter på FODMAPs. Jeg ønsker at «ukens FODMAP-vennlige» skal brukes til å promotere sunne, magevennlige produkter, fordi det motsatte er i strid med det er det jeg ønsker å formidle gjennom bloggen. Jeg kommer også til å sette lys på naturlige FODMAP-vennlige råvarer i tillegg til ferdigprodukter under samme kategori. Tilbake til dagens tema!

Ukens FODMAP-vennlige produkt er en glutenfri pannekakemix basert på bokhvetemel: Orgran Buckwheat pancake mix.

Ingredienslisten viser: Stenmalt bokhvetemel (49,7%), rismel, maisstivelse, tapioca, hevelsesagenter: monokalsium fosfat, natron. 

IMG_2189
Dere har kanskje sett denne i «allergiavdelingen» i butikken? Jeg kjøpte den med meg i forrige uke, og den var slett ikke dum. Tilsett egg, vann/melk, rør, stek og spis (like enkelt som å lage bokhvetepannekaker fra bunn, hehe). Som bildet viser, stekte jeg opp en liten pannekakestabel som jeg serverte med kesam og friske bær. Jeg har også laget større pannekaker som jeg fylte med spekeskinke, salat og FODMAP-vennlige grønnsaker. Kjempefint alternativ til brødskiva.

Jeg delte ferdigmiksen i tre og fikk en liten stabel pannekaker som helt sikkert kunne ha mettet to personer:

125 g Buckwheat pancake mix

1 egg 

1/2 dl vann

1/2 dl melk 

Denne oppskriften gir en ganske tykk røre og gir tykke amerikanske pannekaker. Ved å tilsette mer væske i røra kan du lage større pannekaker som du for eksempel kan fylle med noe godt :)

Slik gjør du: Bland ingrediensene sammen i en bolle, rør godt og stek pannekakene i en stekepanne på medium varme.

Hvor kan du få tak i pannekakemiksen? 
Jeg kjøpte denne på ICA, men se om den ikke er å finne i din nærmeste dagligvare i allergiavdelingen hvor de glutenfrie produktene står.

Håper du har en fin onsdag! Jeg har hatt en svært spennende en :)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - september 24, 2014

Genialt med FODMAP-vennlige matvarer! Om man ikke vet hva man skal ha på butikken, kan det bli en lang handletur. Jeg har et spørsmål angående sukrin/sukrin+/sukrin gold, for dette er jo sukkerarter som slutter på -ol, men det jeg har lest er at flere bruker disse, selv om de følger FODMAP-vennlig kost. Handler dette om individuell toleranse eller er det et avvik fra -ol sukkerarter? :-)

Reply
    Julianne - september 24, 2014

    Det er et veldig godt spørsmål, Karoline, og noe jeg har brukt mye tid på å finne ut av. Jeg er ikke helt i mål ennå, hehe. Erythirtol absorberes tynntarmen. I teorien vil dette si at det ikke er en FODMAP, da FODMAPs ikke absorberes i tynntarmen men går videre til tykktarmen og blir fermentert av tykktarmsbakteriene. MEN. Jeg mener jeg har lest at inntak av erythirtol kan forstyrre opptaket av fruktose hvis det spises i samme måltid, noe som kan trigge symptomer. Jeg vet ikke, dette er en teori jeg ikke helt vet hvor kommer fra, så ta den med en klype salt. Hehe. Jeg skal finne ut av det!

    Prøv deg frem med sukrin, eller så kan du eventuelt bruke ren stevia og blande det med sukker/lønnesirup hvis du ønsker å redusere sukkerinntaket :)

    Julianne

    Reply
    Anita Bergland - januar 24, 2017

    Hei, har du blitt noe klokere angående sukrin/sukrin +/sukrin gold? Jeg ser at noen lister denne som høyfodmap, men andre ikke?
    Skulle gjerne hatt et riktig svar :-)

    Reply
    Julianne - januar 25, 2017

    Hei Anita :) Riktig svar er: eritrithol (sukrin) absorberes i utgangspunktet godt i tarmen – MEN kan forstyrre opptaket av fruktose og på den måten kan eritrithol indirekte trigge plager. Jeg anbefaler generelt å unngå kunstig søtning i store mengder om du sliter med magen. Det beste alternativet er evt. ren stevia (pulverform eller i dråpeform).

    Reply
Vaffel-sandwich | Lyngstad Ernæring - oktober 2, 2014

[…] dag titter jeg innom med et aldri så lite lunsjtips! Dere husker kanskje forrige ukens FODMAP-vennlige produkt? Pannekakemiksen basert på bokhvete kan jo brukes til mer enn bare pannekaker; de gjør seg også […]

Reply
Liste over lavFODMAP-hurtigløsninger og ferdigprodukter – GODT FOR MAGEN - januar 21, 2016

[…] Orgran Buckwheat pancake mix […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x