Hvordan koke quinoa!

Hei dere!

Siden quinoa er nokså ukjent for mange, tenkte jeg at jeg skulle gi dere en liten innføring i hvordan tilberede gullfrøene. Gjøres dette feil,  kan du ende opp med en våt og tung quinoa framfor en tørr og fluffy en! Sistnevnte er den vi ønsker :)

Dette trenger du: 

En sil med små hull
En kasserolle med lokk
En komfyr
1 del ukokt quinoa (f.eks 1 dl) 
2 deler vann (f.eks 2 dl) 

Slik gjør du:
1. Skyll quinoaen godt under springen ved hjelp av en sil. Quinoa inneholder naturlige bitterstoffer som vi bør skylle bort før vi spiser den.
2. Ha quinoaen i kasserollen sammen med vann
3. Skru på platen og sett lokk på kasserollen. Når vannet koker, gi den 10 minutter.
4. Etter 10 minutter, drar du kasserollen av platen og lar den stå i 10 minutter til med lokk.
5. Bruk en gaffel og fluff til.
6. Smak eventuelt til med litt salt: Nå er den klar til å spises!

 

2014-05-27 20

 

Jeg bruker mye quinoa, sjekk ut disse oppskiftene:

Proteinrike havrebrød med quinoa

Glutenfri (supersunn) pizzabunn med quinoa

Quinoalapper

Kald quinoagrøt

Quinoasalat 

Glutenfri quinoakake

God helg!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - september 26, 2014

Quinoa har virkelig blitt en favoritt! Takk for tipset :-)

Reply
Philip - januar 22, 2015

Den anerkjente cafekjeden Le Pain… http://www.lepainquotidien.co.uk
har fantastiske Quinoa Scones. Spist de i flere år. Noe av det beste jeg har spist.

Reply
    Julianne - januar 23, 2015

    Det høres spennende ut, Philip! Den skal jeg sjekke ut neste gang jeg er i London, for kafékjeden finnes ikke i Norge, gjør den vel? :)

    Mvh Julianne

    Reply
    Philip - januar 23, 2015

    Nei, og det er like greit. Så må man reise ut for å nyte.
    De har den også flere plasser.
    New York, LA osv.

    Reply
    Julianne - januar 24, 2015

    Du har helt rett, god grunn til å ta seg en utenlandstur ;)

    Reply
Kristin - august 6, 2015

Hei. Skal det koke eller småkoke i de 10 minuttene? :)

Reply
    Julianne - august 6, 2015

    Oh, ser at en var litt uklar! småkoke – ikke fosskoke ;) deretter trekker du den av platen og lar den stå i 10 minutter til.

    Reply
Uke 10: lavFODMAP-ukemeny – GODT FOR MAGEN - mars 6, 2016

[…] det ikke være for komplisert. Mandag denne uken finner du en nydelig lun quinoasalat på menyen. Kok litt ekstra quinoa så har du nok til å lage disse proteinrike havrebrødene med […]

Reply
Quinoasalat med honningmelon, feta og mynte (lavFODMAP) – GODT FOR MAGEN - april 28, 2016

[…] gjør du: Kok quinoa (fremgangsmåten finner du her). Kutt paprika, agurk, reddik, honningmelon og cherrytomater i små terninger. Finhakk mynte. Ha […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x