Asafoetida – smak av løk og hvitløk uten FODMAPs

Asafoetida eller asafetida er et krydder som vil gi retten din en smak som minner om løk og hvitløk – helt uten FODMAPs!  Asafoetida er veldig vanlig i indisk matlaging, blant annet i vegetariske curries. Det ryktes at asafoetida er flatulensreduserende (altså – at det reduserer promping) og har derfor blitt brukt som medisin mot gassplager og forstoppelse i noen deler av India. Det er mulig inderne bruker asafoetida som erstatning for løk og hvitløk i matlagingen og at det er det som gjør at de promper mindre, ikke vet jeg :) Slik ser i alle fall krydderet ut:

IMG_3798
Asafoetida kan være vanskelig å få tak i her til lands. Selv har jeg  vært innom samtlige innvandrerforretninger i Oslo og spurt etter krydderet uten hell. Jeg fikk tips av Tone Cecilie som driver bloggen lavfodmap.com at det er å få kjøpt via en engelsk nettside som sender til Norge: Asafoetida kan kjøpes her.

Ha en fin lørdag!

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Aina - oktober 18, 2014

Kan kjøpes på teleapoteket.no

Reply
Mette - november 25, 2014

Hei!
Jeg er kjempeglad for at jeg har funnet siden din. Alt stemte med de plagene jeg har hatt i mange år. Nå har jeg lagt om kosten. Og bare etter et par uker er jeg veldig mye bedre. Men jeg sliter litt med å finne ut hva jeg skal spise til middag. Jeg gleder meg til kokeboka di kommer. Jeg har spist masse woksauser i pose og glass. Og med masse grønnsaker, har jeg trodd jeg har spist sunt. Og fått kjempeproblemer etterpå. Jeg har fremdeles lyst til å spise wok. Har bestilt og fått tilsendt det her krydderet. Men jeg har litt problemer med å vite hvordan og hvor mye jeg skal bruke av det. Tenkte å bruke det sammen med svinekjøtt, de grønnsakene jeg tåler og soyasaus.
Mette

Reply
    Julianne - november 25, 2014

    Hei Mette :)

    Så godt å høre at du føler deg bedre! Du spiste nok sunt før, men grønnsakene kan nok ha gjort at du følte deg dårlig. Wok er himmelsk, og det kan du selvfølgelig fortsette å spise. Jeg lager wok av lav FODMAP grønnsaker som gulrot, vannkastanjer, paprika, litt brokkoli, vårløk (kun det grønne) og av og til litt poteter faktisk. Hehe. I tillegg til kylling, svin eller laks og ris/risnudler ved siden av. Når det gjelder saus så har jeg egentlig bare brukt soyasaus og godt med krydder. En liten dæsj sweet chilisaus er også godt til, bare for å ha noe å dyppe i. Sweet chilisaus inneholder hvitløk, men det er veldig lite når det spises i små mengder. Når det gjelder asafoetida så må du nesten bare smake deg fram. Begynn med pittelitt, smak og vurder om du vil ha i mer. Asafoetida lukter litt rart, men det smaker bedre enn det lukter :)

    Mvh
    Julianne

    Reply
Trygge blandingskrydder (lavFODMAP) | Julianne Lyngstad - juni 4, 2015

[…] Asafoetida – for lavFODMAP løk- og hvitløkssmak  Buljong/fond uten løk og hvitløk  Hvitløksolje uten FODMAPs Hvitløksinfusert olje Den grønne delen av vårløk og purreløk […]

Reply
Anette - oktober 19, 2015

Asafoetida/ Dyvelsdrek eller på norsk: Djevelmøkk er ikke lett å få tak i, men definitivt verdt litt jobb. Fint å se at denne kan erstatte løk og hvitløk, for jeg tenkte, med desperasjon, på livet uten løk….

Reply
    Julianne - oktober 19, 2015

    Djevelmøkk. Det var et godt beskrivende ord for asafoetida! Jeg bruker det ikke selv, jeg lever godt med den grønne delen av vårløk, purreløk og gressløk i mat som et alternativ til løk! Har du prøvd det? :-)

    Reply
Kristine - februar 3, 2017

Jeg kjøpte denne i dag men ser den inneholder hvetemel men det er lenger ned på lista, men hvordan er dette i streng fase? Men tenker man ikke skal bruke så mye av dette krydderet i maten når det lukter så sterkt?

Reply
    Julianne - februar 5, 2017

    Hei Kristine! Mengden hvetemel vil ikke ha mye å si i mengdene du bruker dette krydderet. Jeg bruker det ikke selv, så jeg ville ha prøvd meg fram med mengdene med hensyn til smak :) Hilsen Julianne

    Reply
Inger Lise - august 28, 2017

Den er altså ikke noe for oss med cøliaki?

Reply
    Julianne - august 28, 2017

    Anbefaler å undersøke om krydderet du vurderer inneholder gluten eller ikke. Jeg ser at noen inneholder hvetestivelse, som kan ha spor av gluten i seg. Andre er glutenfrie :) Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x