Slik overlever jeg julen!

Hei dere! Nå nærmer det seg  juleferie og snart kan vi senke skuldrene og roe oss ned etter nok et år. Dette året har vært rimelig hektisk for min del og nå ser jeg virkelig frem til et par uker hjemme hos familie og venner. Jeg har skrevet et lite innlegg om hvordan jeg overlever julen uten å ende i fosterstilling på sofaen hver kveld – da julen ofte innebærer så. utrolig. mye. god. mat. !

Zalo på julaften
Det er lov å spise seg fordervet på julaften, det er vel også blitt en slags tradisjon. Men hvis du sliter med å fordøye fet mat, som mange med IBS gjør, kan magen sette en liten brems på festgleden. Det vil vi jo ikke! Min mor tilbyr alltid en god akevitt til maten. Hun sier det hvert år: ”Akevitt fungerer som zalo på fettet du har spist, det hjelper fordøyelsen.” At det hjelper fordøyelsen har hun helt rett i, men selv foretrekker jeg et alternativ som ikke gjør meg brisen (jeg tåler lite alkohol, hehe). De siste årene har jeg derfor brukt bitterurt-dråper blandet ut i vann, både før og etter måltidet. Bitterurter stimulerer fordøyelsesenzymene til å sette i gang nedbrytningen av maten. Jeg bruker for øvrig bitterurter i perioder hvor magen slår seg vrang ellers i året også, da jeg føler det reduserer både smerter, rumling og luft. I tillegg til bitterurter, velger jeg også å rydde og ta oppvasken etter middag. Det hjelper både på formen og gir takknemlige foreldre ;)

bildeJeg bruker disse bitterurtene som er å få tak i på helsekost. Les mer om bitterstern her!

Romjulstrim
Julaften er en ting, men når det gjelder resten av julen, så er det godt å ha litt ekstra overskudd utover sofasliting. Selv synes jeg det er godt å komme seg ut i frisk luft, bevege seg og få opp appetitten før neste måltid skal inntas. Mye mat gir deg mye energi – energi som bør brukes! I tillegg gir det ekstra god samvittighet å komme seg ut i jula – det er litt som å trene på en lørdagskveld: Absolutt ikke forventet! Hvis du sliter mye med forstoppelse, kan en gåtur i tillegg hjelpe til med å sette i gang systemet!

Lettfordøyelige middager
Det blir mye store og ekstra gode middager i julen, derfor liker jeg å spise litt vanlig mat innimellom slagene. En enkel kyllingsalat eller en laksemiddag er midt i blinken etter noen dager med pinnekjøtt og ribbe.

The healing effect
Min mage har en tendens til å fungere godt de dagene jeg er hjemme på juleferie. Dette har mye med at jeg slapper ekstra godt av når jeg er hjemme. Fraværet av stress gjør underverker! Det er få mennesker som roer meg mer enn min familie. Selv en enkel telefonsamtale får magen til å jobbe. Jeg kaller det ”the healing effect” og har blitt et kodeord for at ”jeg ringer deg straks tilbake” fordi jeg må på toalettet. Hehehe. Er det bare jeg som har det sånn? Det er jo helt fantastisk at det er mulig!

Slik overlever jeg jula, hva er dine beste stalltips for å holde formen ved like? :)

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Else Marie rikardsen - desember 18, 2014

Hei har lest dei tre kapitla av boka di.synest den virker spennende.bruker ellers ditt tips med bitterstern før og etter mat.også ved magesyke.ellers går eg på aloe vera no fordi eg har fått påvist nyrestein.det har hjelpt mei med å roe mage og ta vekk smerter og luftplager.ønsker deg ei god jul og et godt nyttår

Reply
    Julianne - desember 18, 2014

    Hei Else Marie, tusen takk for gode ord! Bitterstern er veldig kjekk å ha i bakhånd, både i jula, under dårlige perioder og på reise. Aloe vera juice har jeg hørt mye bra om og kommer til å teste det selv etterhvert. Godt å høre at det gir deg god lindring :) Ha ei riktig god jul du også, Else Marie!

    Mvh Julianne :)

    Reply
Sissel Moldskred - desember 18, 2014

Bitterstern er et utrolig bra produkt. Har brukt det i vann et par år nå. Det er også en fin smakstilsetning i hjemmelaget konfekt ;-)

Reply
    Julianne - desember 18, 2014

    Jeg er veldig begeistret! Spennende å bruke bitterstern i hjemmelaget konfekt, nok en god unnskyldning for å kalle sjokoladebiten for medisin ;) Heheh

    Ønsker deg ei god jul, Sissel :)

    Mvh Julianne

    Reply
Magevennlig julemat (lavFODMAP) – GODT FOR MAGEN - desember 20, 2015

[…] dette som tungt for magen å fordøye. Jeg er ikke spesielt glad i akevitt, men holder meg til bitterurte-dråper som stimulerer utskillelsen av fordøyelsesvæsker i tarmen som kan gjøre det lettere å fordøye […]

Reply
Christina - august 8, 2016

Hei! Jeg kjøpte bitterdråper i dag. Jeg ble anbefalt en fra Supernature. Ser nå at den blant annet inneholder chamomille.. Kan jeg ikke ta disse dråpene likevel?

Reply
    Julianne - august 9, 2016

    Hei :) Jeg tror ikke det vil være et problem, du bruker tross alt ikke mange dråpene utblandet i et vann. Test det ut og vurder hvordan magen din tar det :) Begynn gjerne med små mengder og trapp opp gradvis. Jeg håper du får nytte av det! Julianne

    Reply
Guro Midthun - desember 22, 2016

Hei. Jeg har pådratt meg en fryktelig forkjølelse oppunder jul. Alt jeg tidligere har forsøkt, blir nå galt – feks te med honning, Fishermans friend og andre sukkerfrie drops. Får helt flashback på tidligere forkjølelser i kombinasjon med oppblåst mage! Har du gode råd om hva man kan dempe symptomene med?

Reply
    Julianne - januar 1, 2017

    Huuuffa meg! Prøv svart Doc, Repsils Double Action eller Fishermans Friend original (mener denne er med sukker) evt. Hals med blackcurrant fra apoteket. God bedring!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x