Ofte stilte spørsmål om lavFODMAP og julemat

Hei! Håper julefreden begynner å gå innover dere. Jeg har tatt juleferie og befinner meg nå på Sæbø på Sunnmøre. Sæbø må være det roligste stedet på jord, så her er det enkelt å finne roen. Omgitt av fantastiske fjell koser vi oss med god mat og nyter hverandres selskap :)

Jeg har fått noen spørsmål om julemat, både på mail og på facebook-gruppen til Lyngstad Ernæring. Det er mange spørsmål som går igjen og jeg tenkte derfor at jeg skulle skrive et innlegg om akkurat dette.

SURKÅL
Kål er i følge Monash lavFODMAP inntil 96 g per servering. Surkål består av flere ingredienser og kan ofte innholde både løk og eple som er råvarer med mye FODMAPs. Kjøper du ferdiglaget surkål, bør du være obs på at kan inneholde akkurat dette. Lager du surkål fra bunn, inneholder den ofte både epler og løk. Jeg fant en oppskrift fra Bent Stiansen (via godt.no) som er lavFODMAP-alternativ. Link til oppskrift finner du her!

RØDKÅL
Rødkål er ikke testet for FODMAP-innhold, men jeg antar at FODMAP-innholdet kan ligne mye på vanlig hvit kål, uten at jeg kan bekrefte dette. Inntaket bør derfor nok også begrenses per servering.

KÅLRABI/KÅLRABISTAPPE
Kålrabi er lavFODMAP inntil 65 g og kan derfor spises på lavFODMAP-diett. 65 gram er ikke spesielt mye, så det kan være en idé å lage kålrotstappe som mange gjør: av en blanding av kålrot, potet og gulrot. Matprat har en fin oppskrift her! Bruk laktosefri fløte om du trenger det.

TYTTEBÆR/TYTTEBÆRSYLTETØY
Tyttebær er heller ikke testet, men mange tåler en klatt rørt tyttebærsyltetøy til julematen.

JULEPØLSER
Les ingredienslisten godt før du velger julepølse, og se etter høyFODMAP-ingredienser som løk. Her er en test av julepølser som kan være interessant å lese.

MEDISTERKAKER
Farsen til medisterkakene kan lages uten løk og ved hjelp av laktosefri melk som et mer magevennlig alternativ. Se for eksempel denne oppskriften fra matprat.no jkljl Kjøper du ferdiglagede medisterkaker, sjekk ingredienslisten nøye for FODMAPs i form av løk og eventuelt melk (laktose).

MULTER/MULTEKREM
Multer er heller ikke testet for FODMAP-innhold, men der bør du velge om du vil ta sjansen. Den beste måten å finne ut om du tåler noe, er å spise det, og vurdere om det skaper trøbbel for magen din eller ikke. Lager du multekrem, kan du bruke laktosefri kremfløte og spise en mindre mengde om du er usikker på om magen din tåler multer eller ikke.

Bildet er hentet fra klikk.no

Bildet er hentet fra klikk.no fra oppskriften Multekrem

Det er viktig å huske at det er flere av disse tilbehørene som er lav FODMAP i begrenset mengde hver for seg, men samlet i et stort måltid kan disse skape trøbbel og mageknip! 

Rent kjøtt som ribbe, pinnekjøtt eller fisk er lavFODMAP, men du bør være obs på at et høyt fettinnhold (som i ribbe og pinnekjøtt) også kan være hardt for fordøyelsen. Jeg har tidligere anbefalt Bitterstern-dråper (kjøpes på helsekost) for å stimulere fordøyelsesvæskene til å gjøre jobben sin på en bedre måte under fettrike måltider.

LEVERPOSTEI
Dette er kanskje ikke typisk for julen, men det er et spørsmål mange lurer på. Leverpostei du kjøper i butikken inneholder blant annet løk og er derfor ikke passende på lavFODMAP-diett. Jeg har fremdeles ikke laget leverposteien min selv, men det har Ida Nyborg som skriver bloggen All den rare maten. Hun har en oppskrift på julepostei som kan være verdt å prøve seg på!

Jeg håper dette var oppklarende! Er det andre matvarer i julen du er usikker på? :)

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Ida Nyborg - desember 22, 2014

Takk for at du tipser andre om bloggen min :D Veldig koselig.

God jul!

Reply
    Julianne - desember 24, 2014

    Klart det, Ida! :) God jul til deg også!!

    Reply
Siv - desember 25, 2014

Må bare få skryte litt av oppskriftene dine. Laget gluten og melkefri quinoa-sjokoladekake med kokosmelk og kokosolje som dessert til julemiddagen i går og den falt svært godt i smak hos samtlige, små og store (servert med is til de som tåler det). Har også bakt de glutenfrie knekkebrødene med quinoaflak som erstatning for havregryn, de ble supergode! Så utrolig hyggelig å kunne kose seg med god mat sammen resten av familien uten å ligge i fosterstilling etterpå. Takk til deg for smakfulle oppskrifter, og fortsatt god jul! :)

Reply
    Julianne - desember 26, 2014

    Hei Siv :) Det er så hyggelig å høre at oppskriftene faller i smak! Og at quinoa-sjokoladekaken ble dessert på selveste julaften :D Så kjekt!

    Ønsker deg ei fortsatt god jul!

    Mvh Julianne

    Reply
Bjørg Anne Bergset - august 28, 2015

Hei.
Er det mulig å spise lavkarbo når man har lbs, og ikke tåler melkeprotein/laktose og egg? Det blir altfor mye karbohydrater og stivelse i lav fod map kostholdet mitt

Reply
    Julianne - august 29, 2015

    Hei du, det går absolutt an, men det blir selvfølgelig en større utfordring når du må ta hensyn til flere intoleranser. Det kan være lurt å ta kontakt med en ernæringsfysiolog og få hjelp til å sette sammen en lavFODMAP/lavkarbo/uten egg og melk-diett slik at du unngår næringsstoffmangler.

    Reply
Magevennlig julemat (lavFODMAP) – GODT FOR MAGEN - desember 20, 2015

[…] gjør det i det minste enklere å bevege seg ute :) I fjor på denne tiden skrev jeg et innlegg om julemat på lavFODMAP-dietten. Siden det har skjedd mye det siste året, har jeg oppdatert innlegget fra i fjor – håper […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x