Uke 3: LavFODMAP-ukemeny

Hei! Da var det klart for ny ukemeny. Denne uken blir innholdsrik og travel for meg, med lansering av boken i morgen og lanseringsfest på onsdag. Så ukens meny er mest til inspirasjon for dere! Ukemenyene jeg lager her på bloggen er jo også til min egen husholdning, ser du :) Jeg har desverre ikke alle oppskriftene på bloggen ennå, så derfor tar jeg med noen eksterne for variasjonens skyld!

IMG_2554

LavFODMAP-ukemeny

Mandag: Tomatsuppe med kokte egg

Tirsdag: Spaghetti bolognese

Onsdag: Bokhvetepannekaker (eller pannekaker laget av spelt) med blåbær og stekt bacon

Torsdag: Laks med ananassalsa (oppskrift kommer)

Fredag: Magevennlig taco

Lørdag: Baconsurret (eller spekeskinke) kylling med paprikasalat – oppskrift fra Godt.no. Denne retten lager du lavFODMAP ved å kun bruke det grønne av vårløken og dropper hvitløken. Du kan eventuelt bruke en hvitløksolje* for å gi retten et hint av hvitløk.

Søndag: Pannestekt torsk med potetmos og strandamør


*Hvitløk inneholder en del fruktaner og er derfor høyFODMAP. Bruker du derimot en hvitløksinfusert olje vil du få smaken av hvitløk, uten FODMAPs. Fruktaner er vannløselig og vil derfor ikke slippes fra hvitløken ut i oljen. Det gjør at en hvitløksolje kan brukes på lavFODMAP-diett.

For å tilføre smak av hvitløk uten FODMAPs kan du blant annet velge å:

Lage din egen hvitløksinfuserte olje direkte i stekepanna

Kjøpe ferdig hvitløksolje i butikken

Ønsker deg ei riktig fin uke!

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Siv - januar 12, 2015

Har du kjennskap til om Cocosa hvitløkolje, http://shop.soma.no/Produkter/Kosttilskudd/Fettsyrer/Cocosa/Cocosa-Gourmet-Hvitløk-Økologisk—200-ml-1221406-p0000000551 , kan være et ok alternativ i forhold til fodmaps?

Reply
    Julianne - januar 21, 2015

    Hei Siv! Denne har jeg undersøkt noen ganger, og den inneholder hvitløksekstrakt som det anbefales å holde seg unna på lavFODMAP-diett. Jeg vet ikke hvor mye det er, men det går alltid an å teste en liten mengde for å vurdere om du tåler det.

    Mvh Julianne :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x